لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو

امروزه توقیف خودرو تبدیل به یکی از بزرگترین مشکلات صاحبان خودرو شده است. نحوه نگارش لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو از اهمیت بسیاری برخوردار است. هر چه آگاهی و اطلاعات حقوقی در این زمینه بیشتر باشد، امکان رهایی از مشکلات توقیف خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد. باید پیش از بررسی نحوه نگارش لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو دلایل توقیف خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. در یکی از لوایح قانونی مهلت مقرری برای صاحبان خودرو در نظر گرفته شده است. این لایحه در خصوص توقیف خودرو می باشد که پیش از بررسی آن، انواع توقیف خودرو را بررسی می کنیم.

توقیف قانونی خودرو

در این مدل از توقیف، فشار قانون مورد اهمیت است. توقیف خودرو در این حالت برای وصول دین می باشد‌. در حال حاضر یکی از رایج ترین روش ها برای دریافت طلب از مدیون، توقیف اموال وی خواهد بود. چنانچه مطابق با مستندات قانونی موجود، خودرویی توقیف شده باشد مالک آن نمی تواند خودرو را به دیگری فروخته و یا اسناد خودرو را به شخص دیگری منتقل نماید.

توقیف کردن خودرو زمانی امکان پذیر خواهد بود که الف به ب بدهکار بوده و مسائلی مانند اجرای مهریه یا صدور چک در میان باشد. در حال حاضر و در قانون جدید، رفع توقیف خودرویی که برای مهریه توقیف شده امکان پذیر است اما شرایط خاصی دارد. در این شرایط اگر مالک خودرو ثابت کند که خودروی او وسیله کسب درآمد و امرار معاش وی محسوب می شود، امکان رفع توقیف وجود خواهد داشت. البته در صورت وجود چنین ادعایی دادگاه صحت ادعا را بررسی خواهد کرد و در صورت صحیح بودن آن دستور رفع توقیف خودرو صادر خواهد شد.

لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو (1)
لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو (1)

توقیف فیزیکی خودرو

در توقیف فیزیکی خودرو امکان استفاده کردن از خودرو و وسیله های آن وجود نخواهد داشت. به وسیله حکمی که توسط دادگاه صالح صادر خواهد شد، خودرو توقیف خواهد شد. در این شرایط کارشناسان مربوطه ارزش گذاری لازم را بر روی قیمت خودرو انجام خواهند داد و نسبت به ضبط کردن خودرو اقدامات لازم را انجام می دهند.

چنانچه بدهکار بر اساس دستور صادره از طرف دادگاه، نسبت به پرداخت دیون و بدهی های خود اقدامی انجام نداده و یا از پرداخت بدهی خودداری نماید، خودروی توقیف شده به وسیله اجرای احکام به مزایده گذاشته خواهد شد. در این صورت پس از فروش خودرو میزان بدهی و تمام هزینه های دادرسی کسر خواهد شد. در این شرایط اگر مبلغی از فروش خودرو باقی ماند در اختیار مدیون قرار خواهد گرفت. در صورت وجود چنین شرایطی بهتر است از کمک وکلای خوب و مطلع استفاده کنید تا روند رسیدگی به پرونده سریعتر شود.

دلایل توقیف خودرو از منظر قانون

آگاه بودن از دلایل توقیف خودرو می تواند کمک شایانی را برای رفع مشکل توقیف و نوشتن لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو نماید. یکی از مهمترین تخلف هایی که سبب توقیف شدن خودروی شما خواهد شد، تخلفات رانندگی می باشد. امروزه در بیشتر نقاط کشور شاهد این نحوه توقیف خودرو هستیم. عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از عمده دلایل توقیف خودرو خواهد بود.

به عنوان مثال می توان به اقداماتی مانند پارک کردن خودرو در محل های ممنوعه، رانندگی بدون گواهینامه، سرعت های غیر مجاز و… اشاره کرد. انجام دادن یا ندادن تمام قوانین فوق می تواند موجبات توقیف و انتقال خودروی شما را به پارکینگ فراهم کند. از عمده دلایل دیگر نیز که در مباحث حقوقی به وفور یافت می شود، عدم ادای دین خواهد بود. در ادامه به نمونه های مشابه دیگری اشاره خواهیم کرد.

تصادف کردن

مامور راهنمایی و رانندگی در برخی از تصادفات اجازه توقیف خودرو را خواهد داشت. چنانچه در تصادفی فوت یا جرح اتفاق افتاده باشد، مامور راهنمایی و رانندگی دارای این اختیار خواهد بود که ماشین را توقیف نموده و به پارکینگ منتقل نماید. علاوه بر این انواع شکایت ها و دادخواست های حقوقی نیز این قابلیت را دارند که بنا به نظر دادگاه موجبات توقیف خودرو را فراهم کنند. موارد دیگری مانند عدم وجود بیمه شخص ثالث از دلایل توقیف کردن خودرو خواهند بود. در این شرایط تا زمانی که مشکل بیمه مرتفع نشده باشد، خودرو در پارکینگ خواهد ماند. دلیل اهمیت قانونگذار به این موضوع، ضرورت وجود بیمه شخص ثالث است که نقش مهمی را در حوادث رانندگی خواهد داشت.

عدم پرداخت جریمه

چنانچه جریمه های خودرو بیش از سه میلیون تومان باشد، پلیس این اختیار را خواهد داشت که وسیله نقلیه شما را توقیف نماید. در این صورت مهلت یک ماهه ای به شما اعطا خواهد شد تا جریمه های خودرو را پرداخت نمایید‌. چنانچه پس از گذشت یک ماه هنوز اقدامی صورت نگرفته باشد، وسیله نقلیه مذکور توقیف می شود.

ارتکاب دو تخلف

چنانچه تخلف رانندگی به یک مورد محدود شده باشد، توقیف خودرو امکان پذیر نخواهد بود اما اگر در یک زمان، دو تخلف رخ دهد امکان توقیف فیزیکی خودرو فراهم خواهد شد‌. به عنوان مثال عبور از چراغ قرمز به همراه رانندگی با سرعت غیر مجاز باشد.

لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو (2)
لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو (2)

مصرف مشروبات الکلی

مصرف کردن مشروبات الکلی و روانگردان ها تخلف خواهند بود. در این حالت موجبات توقیف خودرو فراهم می شود و سبب انتقال خودرو به پارکینگ خواهد شد. به علاوه از شرایط دیگر توقیف خودرو، مخدوش بودن پلاک خواهد بود. عدم ثبت پلاک خودرو می تواند موجبات توقیف را فراهم نماید. به عبارتی دیگر این مورد از موارد غیر مجاز بودن وسیله نقلیه خواهد بود. رانندگی کردن با وسایل بدون پلاک یا دارای پلاک مخدوش جرم خواهد بود و سبب توقیف می شود. علاوه بر این افراد فاقد گواهینامه نیز متخلف محسوب خواهند شد و خودروی آنها توسط ماموران توقیف خواهد شد.

نحوه رفع توقیف خودرو

اگر وسیله نقلیه شما بنا به هر دلیلی توقیف شده بود، باید مراحل لازم را جهت رفع توقیف خودرو طی کنید. در این شرایط همراه داشتن مدارک خودرو و نگارش لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو کارساز خواهد بود.

توقیف فیزیکی خودرو بابت مهریه

در برخی از پرونده های مربوط به مطالبه مهریه، زوجه اقدام به توقیف خودرو زوج خواهد کرد. در این شرایط زوج می تواند با تنظیم لایحه مربوط به رفع توقیف خودرو، رفع توقیف خودرو خود را از دادگاه تقاضا نماید. در این شرایط زوج یا وکیل وی می توانند دادخواست مورد نیاز را در یکی از دفاتر خدمات قضایی ثبت کنند.

The post لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *