لایحه در خصوص قاچاق ارز

ارز، مهمترین پول مبادلاتی در خارج از کشور است. این کلمه در بانكداري بين المللي، پول‌های بیگانه‌ای است که در هر کشور خرید و فروش می‌شوند. بنابر بند پ ماده‌ی 1 لایحه در خصوص قاچاق ارز و کالا: ارز، پول رایج یک کشور خارجی، شامل اسکناس، سکه‌، حوالجات و دیگر اسناد مکتوب یا الکترونیکی است که از آنها در مبادلات مالی استفاده می‌شود. بدون ارز، هیچ کشوری نمی‌تواند حیات اقتصادی خود را در سطح بین المللی حفظ نماید. به همین علت،قاچاق ارزدر تمام دنیا جرم محسوب شده و جزای قانونی دارد. اقتصاد ایران نیز همانند سایر کشورها، وابستگی شدیدی به واردات کالا و ارز از سایر کشورها دارد. در نتیجه برای تامین این نیازها می‌بایست نظارت دقیقی بر روی بازار ارزی خود داشته باشد.

هنگامی که در یک کشور ناامنی اقتصادی ایجاد شود، افراد جامعه شروع به خرید اجناس خارجی می‌کنند. همین امر سبب می‌شود تا تقاضا برای خرید ارزهای خارجی افزایش، و همزمان تقاضا برای پول داخلی کاهش پیدا کند. و این پدیده سرآغاز قاچاق ارز در کشور خواهد بود. در اصطلاح، در جرائم ارزی، موضوع جرم، ارز است و قانونگذار برای مجازات متخلف رویکرد خاصی را پیش می‌گیرد. زیرا که براساس بند الف ماده‌ی 42 قانون پولی بانکی کشور و لایحه در خصوص قاچاق ارز و کالا،نقل و انتقال غیرمجاز ارز از کشور، جرم ارزی محسوب می‌شود.

سقف مجاز ورود و خروج ارز:

سقف ورود ارز به کشور به ازای هر مسافر، 10000 یورو یا معادل آن در سایر ارزها است. سقف خروج ارز نیز یه ازای هر مسافر، 5000 یورو یا معادل آن در سایر ارزها از طریق مرزهای هوایی، و 2000 یورو از طریق مرزهای زمینی، ریلی و دریایی می‌باشد. مسافرانی که خواهان جابجایی ارز خارج از این مقدار هستند می‌بایست طبق مراحل زیر عمل نمایند:

ابتدا با مراجعه به گمرک و اظهار مقدار ارز مربوطه، کد رهگیری دریافت نمایید. سپس به یکی از شعب بانک ملی مراجعه کرده و مقدار ارز مورد نظر را تحویل بانک دهید. در این زمان بانک ملی در ازای وجه مورد نظر یک رسید چاپی به شما ارائه خواهد داد.

سپس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی درخواست شما را بررسی کرده و در صورت نبودن مشکل، آن را تایید می‌کند.

پس از تایید سازمان مذکور، بانک حواله‌ای صادر می‌کند. بر طبق این حواله شما می‌توانید برای انتقال وجه مورد نظر در داخل یا خارج کشور، پرداخت عین ارز یا خرید به نرخ آزاد اقدام نمایید. البته نحوه تحویل ارز به شما، در سامانه‌ی گمرک ثبت خواهد شد.

لایحه در خصوص قاچاق ارز (2)
لایحه در خصوص قاچاق ارز (2)

مصادیق قاچاق ارز:

هر عملی که معامله‌ی ازر تلقی شود مانند خرید، فروش و یا حواله کردن آن توسط اشخاصی بجز سازمان‌های ذی ربط.

ورود یا خروج ارز بدون رعایت تشریفات قانونی.

معامله فردایی ارز توسط صرافی و یا غیر (معامله‌ای است که تحویل وجه در روز‌های آینده انجام شود، ولی تحویل ارز وجود نداشته باشد و قصد طرفین، تسویه تفاوت قیمت ارز است).

انجام کارگزاری خدمات ارزی بدون داشتن مجوز از بانک مرکزی.

ثبت ‌نکردن معاملات ارزی در سامانه‌ی ارزی توسط صرافی، بانک یا … با وجود مجوز از بانک مرکزی.

ارائه ندادن فاکتور معتبر توسط موسسات مذکور.

عرضه، حمل یا نگهداری ارز بدون فاکتور معتبر یا مجوز ورود توسط اشخاصی غیر از موسسات دارای مجوز.

چند لایحه در خصوص قاچاق ارز:

طبق تبصره 5 ماده‌ی 17، تخلف از قوانین ارزی شورای پول و اعتبار، به‌شرط آنکه با آگاهی و از روی عمد انجام گیرد، دارای جریمه‌ی نقدی می‌باشد. این جریمه‌ی نقدی معادل یک‌چهارم ارز قاچاق شده و دو یا چند محرومیت‌ بر طبق ماده 69 همین قانون خواهد بود.اگر متخلف ظرف سه ماه تعهد لازم را ندهد، از زمان ابلاغ حکم، برابر با ارزش تعهد بر طبق بالاترین رقم اعلامی از طرف بانک مرکزی در زمان صدور حکم، جریمه نقدی افزایش می‌یابد.

در تبصره 9 ماده‌ی 10، اگر تعهد ارزی، تا مبلغ 100 میلیارد ریال باشد! متخلف علاوه بر تسلیم ارز، از 6 ماه تا یکسال از فعالیت‌های بازرگانی محروم خواهد شد. همچنین می‌بایست معادل دو برابر کسری یا عدم رفع تعهد را بر طبق بالاترین نرخ اعلامی بانک مرکزی به عنوان جریمه نقدی پرداخت نماید.

در صورتی که رفع تعهد ارزی برابر با 100 میلیارد ریال یا بیشتر باشد، علاوه بر اعاده ارز و محرومیت از فعالیت بازرگانی! از 1 تا 10 سال حبس تعزیری درجه 5 براساس ماده 19 شامل حال متخلف خواهد شد.

در بند (ش) ماده 1 قانون مذکور: قاچاقچی حرفه‌ای کسی است که بیشتر از 3 بار دست به قاچاق می‌زند. همچنین ارزش کالا و یا ارزی که در هر مرتبه قاچاق می‌شود بیش از ده میلیون ریال ذکر شده است.

لایحه در خصوص قاچاق ارز (3)
لایحه در خصوص قاچاق ارز (3)

مجازات سرپیچی از قوانین ارزی:

چنانچه قاچاق ارز توسط یکی از کارکنان دولتی انجام شود، مجازات وی انفصال از خدمت یا حبس خواهد بود. همچنین پرونده برای رسیدگی به دادسرا و دادگاه انقلاب تحویل داده می‌شود. اما در رابطه با سایر افراد، پرونده‌‌ی قاچاق به سازمانتعزیرات حکومتی ارسال می‌شود. این ارگان دولتی مسئول رسیدگی به تخلفات اقتصادی، صنفی است و رسیدگی به جرم قاچاق کالا و ارز از دیگر وظایف آن می‌باشد.

بر طبق لایحه در خصوص قاچاق ارز ، مجازات مختلفی در نظر گرفته شده است. از جمله این مجازات می‌توان به جزای نقدی، حبس و حتی حد زدن مجرم با شلاق اشاره کرد.حبس این متخلفان بر اساس صلاحدید قاضی و با استناد به قوانین مجازات تعزیری درجه 4 صورت می‌گیرد. عموما این شلاق زدن بر اساس مجازات تعزیری درجه 2 و در انظار عمومی صورت می گیرد. اگر شخصی اقدام به قاچاق ارز کند، علاوه‌ بر اینکه ارز قاچاق شده ضبط خواهد شد، باید جریمه نقدی نیز پرداخت کند. جریمه نقدی برای ارز ورودی، یک تا دو برابر بهای ریالی ارز مورد نظر است و جریمه‌ی ارز خروجی، دو تا چهار برابر بهای ریالی آن می‌باشد.

همچنین شما عزیزان می‌توانید در صورت مشاهده‌ی قاچاق ارز، با وب سایت رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارتباط برقرار کنید.پایگاه اطلاع‏‌رسانی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به نشانی اینترنتی www.epe.ir می‌باشد.

The post لایحه در خصوص قاچاق ارز appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *