لایحه دفاعیه جرم تخریب

موارد لازم برای لایحه دفاعیه جرم تخریب:

لایحه دفاعیه جرم تخریب از لوایح بسیار مهم می باشد. تخریب به معنای آسیب رساندن عمدی به مال دیگران است که باعث تلف شدن و از بین رفتن اموال خواهد شد.

جرم تخریب علیه اموال دیگران صورت می پذیرد. اگر شخصی به تخریب مال متعلق به خودش اعم از منقول و غیر منقول بپردازد، مشمول این جرم نمی شود. زیرا این جرم درباره ی آسیب رساندن به اموالی که به دیگران مربوط است صدق می کند.

جرم تخریب:

جرم تخریب یک جرم عمدی است که فرد برای انجامش باید سوء نیت داشته، قصد وارد کردن صدمه یا تخریب مال دیگری را داشته باشد. اگر فردی بدون قصد تخریب باعث آسیب رسیدن به مال دیگران شود، فقط مسئولیت مدنی این کار را به عهده دارد. بنابراین مسئولیت کیفری از او ساقط خواهد شد.

لایحه دفاعیه جرم تخریب (4)
لایحه دفاعیه جرم تخریب (4)

کاربرد لایحه دفاعیه جرم تخریب:

اموال اشخاص همیشه مورد حمایت قانون گزار است. شخصی که مال منقول یا غیر منقول او به سبب اقدام فرد دیگری صدمه دیده و تخریب شده است، یا از کار افتاده ‌و دیگر قابلیت استفاده ندارد، می‌تواند برای گرفتن حق خود لایحه دفاعیه جرم تخریب را تنظیم کند. فرد در لایحه دفاعیه جرم تخریب تمام مواردی که در جریان تخریب رخ داده را می‌نویسد. فرد متضرر از اقدام تخریب کننده، در این لایحه تمام دلایل و توضیحاتی که به اثبات ادعایش کمک می‌ رساند را به طور کامل نوشته، از قاضی تقاضای رسیدگی به این موضوع را می کند.

زمان تنظیم لایحه دفاعیه جرم تخریب:

زمان تنظیم لایحه دفاعیه جرم تخریب وقتی است که، شخصی با سوء نیت و قصد مجرمانه باعث اتلاف و تخریب اموال ما بشود. در این زمان از طرف قانون گذار برای ما حقی در نظر گرفته می شود که با تنظیم کردن لایحه تخریب اموال، از حق خودمان نسبت به این اموال دفاع نماییم.

جرم تخریب قابل گذشت است، فرد شاکی در مراحل رسیدگی می تواند شکایت خود را پس گرفته و به این ترتیب دادرسی توقیف ‌می شود. فقط در مواردی که جرم جنبه ی عمومی هم داشته باشد، دادستان به عنوان مدعی العموم می تواند پیگیری مجرم را ادامه دهد.

لایحه دفاعیه جرم تخریب (3)
لایحه دفاعیه جرم تخریب (3)

چگونگی نوشتن لایحه دفاعیه جرم تخریب:

در لایحه دفاعیه جرم تخریب شخص علاوه بر ارائه نمودن مشخصات خود، باید مشخصات مالی که تلف شده را نیز بنویسد. شخص باید درباره نحوه و چگونگی انجام جرم تخریب، همچنین وسایل ارتکاب جرم در لایحه دفاعیه جرم تخریب توضیحات کامل را به دادگاه ارائه دهد. قاضی نیز با بررسی کردن تمامی دلایل و مدارک، گواهی شاهدان و همه ی اطلاعات موجود باید حکم مناسب را صادر نماید.

مواد قانونی لازم در مورد جرم تخریب:

به دلیل اینکه جرم تخریب در قانون ما به طرز دقیقی تعریف نشده، تنها برخی از مصادیقش در قانون مجازات اسلامی و بعضی قوانین خاص مطرح شده است. برای تنظیم لایحه دفاعیه جرم تخریب از این مواد استفاده می کنیم.

تخریب اشیا و اموال منقول و غیر منقول:

با توجه به ماده 677 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات)، اگر شخصی اشیا و اموال منقول و غیر منقول متعلق به شخص دیگری را تخریب کند، به صورتی که کل مال یا بخشی از آن خراب شده و دیگر این مال کارایی نداشته باشد. اگرمیزان خسارت وارد شده یکصد میلیون ریال یا کمتر از آن باشد، محکوم به پرداخت جزای نقدی تا دو برابر معادل خسارت وارده می شود.

قبلا این ماده برای شخصی که به تخریب اموال متعلق به دیگران پرداخته بود، مجازات حبس تعزیری از 6 ماه تا 2 سال حبس را در نظر گرفته بود. اما به موجب قانون اصلاحی که در تاریخ 23 اردیبهشت 1399 به تصویب رسید، در بعضی از مواد قانون مجازات نیز تغییراتی ایجاد شد، که مشمول این ماده هم شد و مجازات حبس جایگزین جزای نقدی شد.

لایحه دفاعیه جرم تخریب (2)
لایحه دفاعیه جرم تخریب (2)

تخریب و آتش سوزی با مواد منفجره:

با توجه به ماده 678 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات)، اگر به وسیله مواد منفجره تخریب و آتش سوزی اموال منقول و غیر منقول دیگران صورت گرفته باشد، مجازات فرد مرتکب تشدید شده و 2 تا 5 سال حبس می باشد.

ماده 675 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات) هم می گوید که اگر شخصی هواپیما، باغ، محصولات زراعی، درختان، عمارت یا هر محل مسکونی متعلق به دیگری را آتش بزند، به مجازات از 2 تا 5 سال حبس محکوم خواهد شد.

تخریب آثار تاريخى و فرهنگی:

این اموال میراث فرهنگی ما هستند. در این موارد جرم تخریب حتی اگر از سمت مالک این مال هم باشد، قابلیت پیگیری کردن و مجازات را دارد. اما اگر قصد مجرم تباهی و نابودی اثر فرهنگی و تاریخی نباشد، از شمول این ماده خارج می شود.

برای جرم تخریب در خصوص آثار تاریخی و فرهنگی، باید توجه داشت اگر قصد فرد مرتکب اخلال در نظم و امنیت عمومی، یا مقابله با حکومت باشد، مشمول مجازات محارب خواهد شد. اما اگر به این مقاصد نباشد، مجازاتش از 3 تا 10 سال حبس می باشد.

ماده 681 نیز به تخریب اسناد و دفاتر دولتی اشاره می کند. منظور این ماده اسناد و دفاتر متعلق به دولت بوده و اسنادی که از طرف دولت صادر شده و دراختیار اشخاص است، مشمول این ماده نخواهد شد.

نکته ی بعدی نحوه ی از بین بردن سند مثل پاره کردن است که مصداق از بین بردن نمی باشد، اما مجازاتش از 10 تا 20 سال حبس در نظر گرفته شده است. تخریب اسناد غیر دولتی هم که باعث خسارت دیدن و ضرر اشخاص می شود، از 3 ماه تا 2 سال مجازات حبس را قانون گذار برایش تعیین کرده است.

قواعد فقهی لایحه دفاعیه جرم تخریب:

3 قاعده فقهی در این رابطه وجود دارند که عبارتند از:

1- قاعده اتلاف، که می گوید هر کس به مالی که متعلق به دیگری است آسیبی وارد کند، موجب تلف شدن و تخریبش شود، ضامن آن خواهد شد. بنابراین باید خسارت وارده را جبران نماید.

2- قاعده مال المومن کحرمه الدمه،که به این معناست که مال مومن مثل خونش محترم می باشد. وقتی حق صدمه وارد کردن به جسم و جان مومن را نداریم، حق آسیب وارد کردن به اموال او را هم نداریم.

3- قاعده لاضرر، که می گوید در اسلام حکم دارای ضرر وضع نشده، بنابراین ضرر زدن و ضرر رساندن در اسلام به هیچ وجه قابل قبول نمی باشد.

در نهایت باید بدانیم که جرم تخریب، اندازه ها و تعاریف متفاوتی دارد که در تنظیم کردن لایحه دفاعیه جرم تخریب باید به آنها دقت کنیم. باید بدانیم فعل ارتکابی مشمول کدام ماده می شود و مجازاتش چقدر است.

The post لایحه دفاعیه جرم تخریب appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *