لایحه دفاعیه طلاق توافقی

مطابق با قوانین ایران منظور از طلاق توافقی چیست؟

به طور کلی طلاق یکی از شیوه های انحلال و پایان یافتن رابطه زوجیت دائم است. طلاق از ایقاعات به شمار می رود و مطابق با حقوق اسلامی، اعمال آن با اراده یکجانبه شوهر صورت می پذیرد. طلاق از منظر های گوناگون تقسیم بندی شده و به دو گروه اصلی طلاق توافقی و طلاق غیر توافقی تقسیم می شود. در حقوق فعلی ایران اصلی ترین احکام و قواعد مربوط به طلاق در قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 بیان گردیده است. طلاق توافقی در برابر طلاق غیر توافقی قرار دارد و منظور از آن طلاقی است که به درخواست یکی از زوجین صورت می گیرد. طلاق غیر توافقی به موجب قانون محدود به موارد خاصی است. مواردی از قبیل این که یکی از همسران شرایط ویژه ای مثل بیماری مقاربتی، اعتیاد به مواد مخدر و یا سو معاشرت داشته باشد. در مقابل طلاق توافقی در شرایطی اجرا می شود که هیچ کدام از زوجین حاضر به ادامه زندگی مشترک با همسر خود نیست.

لایحه دفاعیه طلاق توافقی (4)
لایحه دفاعیه طلاق توافقی (4)

شیوه نگارش و تقدیم لایحه دفاعیه طلاق توافقی به دادگاه خانواده

طلاق خواه توافقی باشد، خواه غیر توافقی مطابق با ماده 10 قانون حمایت خانواده مستلزم مراجعه به دادگاه خانواده است. دادگاه خانواده به طور کلی صلاحیت رسیدگی به موضوعات خانوادگی از قبیل نامزدی و خسارات آن، طلاق، فسخ نکاح، اجرت المثل ایام زوجیت و … را دارد. رسیدگی در دادگاه خانواده منوط به تقدیم دادخواست است.

اجرای حکم طلاق توافقی مستلزم صدور گواهی عدم سازش از دادگاه خانواده است. در موارد تقدیم لایحه دفاعیه طلاق توافقی دادگاه پیش از صدور گواهی عدم سازش موضوع را به مراکز مشاوره ارجاع می دهد. ارجاع به مراکز مشاوره معمولاً برای مدت زمان دو ماه صورت می گیرد و زوجین باید در جلسات مشاوره خانواده شرکت کنند. در صورتی که زوجین از طلاق منصرف شوند، مسئولین مراکز مشاوره با نگارش سازش نامه، صلح و سازش را به دادگاه اعلام می کنند. چنانچه شرکت در جلسات مشاوره به صلح و سازش منتهی نشد، مسئولین مراکز مشاوره پرونده را برای صدور گواهی عدم سازش به دادگاه خانواده می فرستند. در ضمن پرونده، اگر توافقاتی میان زوجین صورت گرفته باشد نیز درج می گردد تا در حکم دادگاه لحاظ شود.

باید خاطر نشان شد که زوجین برای نگارش لایحه دفاعیه طلاق توافقی پیش از مراجعه به دادگاه خانواده نیز می توانند به مراکز مشاوره خانواده زیر نظر قوه قضائیه مراجعه کنند. این مراکز ابتدائاً سعی در حصول صلح و سازش میان طرفین می نمایند و در صورتی که موفق به منصرف کردن زوجین نشدند، پرونده را با ذکر توافقات به دادگاه خانواده ارسال می دارند.

لایحه دفاعیه طلاق توافقی (3)
لایحه دفاعیه طلاق توافقی (3)

دادگاه خانواده در موارد وصول لایحه دفاعیه طلاق توافقی چگونه عمل می کند؟

دادگاه خانواده با حضور یک قاضی مرد به عنوان رئیس دادگاه و یک قاضی زن به عنوان مشاور تشکیل می شوند. تصمیم گیرنده نهایی قاضی مرد یا همان رئیس دادگاه است، با این وجود، قاضی مشاور زن نیز باید ظرف سه روز پس از پایان رسیدگی، نظر خود را در مورد پرونده اعلام کند. رئیس دادگاه با توجه به نظر مشاور زن رای صادر می کند. اگر قاضی بخواهد نظر مشاور را رد کند، باید به طور مستند و مستدل در ذیل رای به نظر قاضی زن اشاره کرده و آن را رد کند.

در مواردی که لایحه دفاعیه طلاق توافقی به دادگاه تقدیم می شود، دادگاه پیش از صدور گواهی عدم سازش در مورد حقوق مالی و غیر مالی خانواده تعیین تکلیف می کند. برای مثال در صورتی که زوجین فرزندان نابالغ و زیر سن قانونی داشته باشند، دادگاه خانواده مطابق با مقررات قانونی تعیین می کند که حضانت طفل با کدام یک از زوجین باشد. علاوه بر این دادگاه در ضمن صدور گواهی عدم سازش نسبت به تعیین نفقه زوجه تا زمان پایان عده اقدام می کند.

اجرای طلاق چگونه است؟ صیغه طلاق چگونه جاری می شود؟

اگر در نتیجه تقدیم لایحه دفاعیه طلاق توافقی دادگاه گواهی عدم سازش صادر کند، اجرای طلاق مطابق با مقررات شرعی و در دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق به عمل می آید. پس از نگارش لایحه دفاعیه طلاق توافقی و اخذ گواهی عدم سازش، زوجین باید به دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کرده و شوهر باید صیغه طلاق را جاری سازد. در صورتی که هر کدام از زوجین در دفترخانه حاضر نشوند، سردفتر اظهارنامه ای برای وی میفرستد تا در ظرف مدت یک هفته در دفترخانه حضور به هم رسانیده و صیغه طلاق را جاری سازند.

در موارد طلاق توافقی در صورتی که زوجه وکالت بلاعزل در طلاق داشته باشد، حضور زوج در دفتر ضروری نیست. در این موارد زوجه می تواند به وکالت از زوج خود را مطلقه سازد. مطابق قانون حمایت خانواده در صورتی که طلاق رجعی باشد، مراتب اجرای صیغه طلاق صورتجلسه می شود و به امضای طرفین و سر دفتر می رسد. ولیکن باید توجه داشت که تا زمان به پایان رسیدن عده مطلقه رجعیه، طلاق رجعی ثبت نمی شود. ثبت طلاق رجعی منوط به شهادت دو مرد عادل مبنی بر این است که زوجه تا پایان مدت عده در منزل زوج سکونت داشته و زوج رجوع نکرده باشد.

لایحه دفاعیه طلاق توافقی (2)
لایحه دفاعیه طلاق توافقی (2)

اجرت المثل ایام زوجیت

مطابق با ماده 32 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 در صورتی که زن به فرمان یا اجازه شوهر برای زندگی مشترک از اموال خود هزینه کرده باشد، مستحق اجرت المثل خواهد بود. دادگاه خانواده در این موارد حکم به محکومیت زوج به پرداخت اجرت المثل را صادر می کند. البته باید در نظر داشت که صدور حکم به پرداخت اجرت المثل در شرایطی ممکن است که زوج نتواند ثابت کند که زن به صورت تبرعی برای زندگی مشترک هزینه کرده است. پس از به پایان رسیدن عده مطلقه رجعیه، رابطه زوجیت میان زن و مرد کاملاً از بین خواهد رفت و طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت خواهد شد.

The post لایحه دفاعیه طلاق توافقی appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *