لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح

روش ارائه لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح

در این مقاله سعی کردیم به چگونگی مطالبه مهریه در عقد نکاح، و همه مواردی که برای نوشتن لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح لازم است، به طور کامل بپردازیم.

مهریه:

مهریه از مهمترین توافقات پیش از ازدواج و پایه اساسی آن است. مهریه نه تنها به مثابه فروش یا قیمت گذاری برای زن نیست، بلکه حق قانونی و شرعی زن است که از طرف همسرش برای او درنظر گرفته می شود.

مطالبه مهریه و دریافت آن نوعی پشتیبانی مالی برای زن می باشد. بالاخص در زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، مهریه به عنوان سرمایه مالی اصلی برای زن است.

لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح،یکی از انواع لوایح مهریه در دادگاه خانواده می باشد که از اهمیت بسیاری برخوردار است. در عقد نکاح زن و شوهر در برابر همدیگر حقوق و تکالیفی را بر عهده دارند. مرد باید مایحتاج زندگی را فراهم نماید، و زن نیز باید از شوهر خود تمکین کند. از لحظه نکاح، زن مالک کل مهریه خود می شود و هر زمان آن را بخواهد، مرد موظف است مهریه و کلیه حقوق مالی را به او بدهد.

زمانی که مرد مهریه زن را بپردازد، دیگر نیازی به دادگاه نیست. اما وقتی مرد حاضر به پرداخت مهریه زن خود نباشد، زن می تواند برای مطالبه مهریه خود از طریق دادگاه اقدام کند.

در این حالت زن با تنظیم لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح، و بیان خواسته از قاضی تقاضای رسیدگی به این موضوع را می کند. قاضی پس از بررسی تمام دلایل و کلیه مدارک، مرد را به پرداخت مهریه ملزم می نماید.

لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح (2)
لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح (2)

روش درخواست لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح:

ابتدا باید هزینه دادرسی پرداخت شود تا دادخواست مطالبه مهریه تنظیم شود، سپس در دفتر خدمات قضایی دادخواست را به ثبت رساند. دادخواست برای دادگاه فرستاده می شود و زمان رسیدگی تعیین شده و به طرفین پرونده ابلاغ صورت می پذیرد.

اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، به صورت اقساطی که مشخص می شود، به پرداخت مهریه مکلف خواهد شد.

مطالبه مهریه و دریافت آن توسط زن به معنای پایان آن زندگی نمی باشد، یعنی حتما نباید ضمن تقاضای طلاق لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح را مطرح نمود. زن می تواند بعد از تقدیم لایحه مطالبه مهریه نزد دادگاه، و دریافت مهریه خود همچنان با مرد زندگی مشترکشان را ادامه بدهند.

اما معمولا در عرف کشور ما، زمانی که بین زن و شوهر اختلاف پیش می آید، و آنها می خواهند به وسیله طلاق زندگی زناشویی را خاتمه دهند، این تقاضا مطرح می شود.

لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح (1)
لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح (1)

انواع مهریه:

مهریه عندالمطالبه: زن می تواند این مهریه را بعد از وقوع عقد نکاح و حتی عدم تمکین از مرد مطالبه کند. درصورتی که زوجین بخواهند طلاق بگیرند و زن باکره باشد نصف مهر به او تعلق می گیرد.

اگر بعد از مطالبه مهریه توسط زن، مرد ادعا کند که از پرداخت مهریه معسر است، می تواند دادخواست اعسار تنظیم کرده و به دادگاه تقدیم نماید.

مهریه عندالاستطاعه:

این نوع مهریه به ضرر زن و به نفع مرد است. در این حالت مطالبه مهریه چه از دادگاه باشد، چه از اداره ثبت، امکان ممنوع الخروج کردن مرد به هیچ عنوان وجود ندارد.

لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح (4)
لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح (4)

مهمترین مواد قانونی که باید در لایحه مطالبه مهریه مطرح شود:

برای نوشتن لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح، از مواردی همچون مواد قانونی و مدارک قابل استناد، آیات و روایات، باید استفاده نماییم و متن لایحه مطالبه مهریه را، بر این اساس تنظیم کنیم.

در لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح، اگر به حق قانونی زن برای دریافت مهریه می خواهید بپردازید، از ماده 1082 قانون مدنی استفاده نمایید. براساس این ماده قانونی، از لحظه ای که خطبه عقد جاری می شود، زن مالک مهریه است، و می تواند به هر شکلی که تمایل دارد از مهریه خود بهره ببرد.

از این ماده اینگونه استنباط می شود، که مهریه حق زن است، و زن بعد از طلاق یا حتی در حین زندگی مشترک، می تواند مطالبه مهریه خود را داشته باشد.

ماده بعدی که در لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح، مطرح می شود و قابل استناد است، تبصره ماده 1082 قانون مدنی است. این تبصره بیان می دارد که اگر مهریه وجه نقد تعیین شده باشد، باید به نرخ روز و با توجه به تورم سالانه مورد محاسبه قرار بگیرد. دادگاه این مبلغ را محاسبه می نماید.

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر مرد فوت کرده باشد، مهریه تا تاریخ فوت مرد به نرخ روز محاسبه می شود. اگر زن چند سال بعد از فوت همسرش به طرفیت وراث مهریه را مطالبه نماید، باز هم تا زمان فوت شوهرش به نرخ روز حساب می شود. اگر مهریه وجه نقد هم باشد، طبق تبصره ماده 1082 قانون مدنی، که در سال 1376 به تصویب رسیده است، تا زمان پرداخت مهریه توسط زوج به نرخ روز محاسبه می شود، نه تا آن زمان که زوجه مهریه را مطالبه می کند.

در لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح، از مواد 1083 و 1084 قانون مدنی که در مورد حق پرداخت مهریه است نیز استفاده می شود. این ماده می گوید که اگر مردی توانایی پرداخت مهریه همسرش را به صورت یکجا نداشته باشد، دادگاه می تواند برای پرداخت کل مهریه یا بخشی از آن، مدت زمانی را تعیین کند. همچنین دادگاه برای پرداخت راحت تر مهریه، آن را قسط بندی می نماید تا شرایط پرداخت آن برای مرد آسان تر باشد.

لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح (3)
لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح (3)

ماده بعدی در لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح، ماده 1084 است، که به توضیح این مورد می پردازد که اگر مردی چیزی را برای مهریه زن قرار داده باشد، مانند خانه، باغ، ماشین، و غیره … . اما معلوم شودکه آن چیز یا مثلا ملک، قبل از عقد یا بعد از زمان خواندن خطبه عقد و قبل از آنکه مهریه به زن پرداخت بشود، ایراد یا نقصی داشته، اینجا مرد باید خسارت وارده را بپردازد، و مشکل به وجود آمده را جبران نماید.

ماده 1085 در مورد حق حبس لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح می گوید، که بر اساس آن زن می تواند از حق حبس خود استفاده کند، و از حقش دفاع کند. این ماده قانونی، از مهمترین مواد قانونی برای نوشتن لایحه مطالبه مهریه می باشد.

طبق این ماده اگر زن مطالبه مهریه نماید، اما همسرش حاضر به پرداخت نباشد، زن می تواند از شوهر خود تمکین نکرده، به وظایف خود به عنوان همسر عمل ننماید. در این حالت با وجود عدم تمکین هم باز مرد باید نفقه همسر خود را پرداخت کند، و نفقه در این شرایط هم به زن تعلق می گیرد. در مجموع به این شرایطی که ایجاد شده است حق حبس گفته می شود. در این حالت حتی اگر مرد بابت عدم تمکین زن شکایت هم بکند، باز حق با زن است و می تواند تمکین نکرده و مطالبه مهریه نماید.

اگر دادخواست طلاق از سمت مرد باشد، باید کل مهریه را پرداخت نماید. اگر دادخواست طلاق از سمت زن باشد، نوع طلاق بائن است. در این حالت زن باید به ازای مالی که به شوهر می دهد، طلاق بگیرد و در بیشتر موارد هم زن مقداری از مهریه را به مرد بذل می کند.

اگر طلاق توافقی باشد، به توافق طرفین بستگی دارد. البته چون نوع طلاق خلع است، زن باید مقداری از مهریه اش را بذل کند.

به صورت کلی، قانون میزان معینی را برای مهریه تعیین نکرده است و کاملا به توافق طرفین بستگی دارد.

The post لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *