مجازات آزار جنسی کودکان

مجازات آزار جنسی کودکان

آزار جنسی کودکان به چه معنی است؟ آزار جنسی کودکان در قانون چه مفهومی دارد؟ مهمترین مجازات آزار جنسی کودکان چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص آزار جنسی کودکان چیست؟ آزار جنسی کودکان مشمول چه کسانی می شود؟ چرا آزار جنسی کودکان جرم است؟ آیا مجازات آزار جنسی کودکان حدی است؟ چرا مجازات آزار جنسی کودکان عمدتا تعزیری است؟ آیا یک وکیل می تواند نسبت به تشدید یا تخفیف آزار جنسی کودکان اقدام کند؟

آزار جنسی کودکان یکی از مهمترین جرایم اجتماعی است که نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا رواج پیدا کرده است. به نوعی این مسئله به اندازه ای گسترده شده است که پزشکان روانپزشک به این نتیجه رسیده اند که نوعی انحراف جنسی ناشی از یک بیماری خاص عامل این بزه محسوب می شود. ما در این مقاله فرصت و توان بررسی ابعاد و آثار جنبه های مختلف آزار جنسی کودکان را از نظر اجتماعی و فرهنگی نداریم. ما تنها می خواهیم بدانیم که قانون گذار چه نظری در خصوص آزار جنسی کودکان دارد؟ در واقع می خواهیم بدانیم که آیا از دید قانون این عمل جرم تلقی شده است؟ اگر این چنین است چه مجازاتی برای آن در نظر گرفته می شود؟ آیا این مجازات حدی است یا تعزیری؟ یک وکیل کیفری چه کمکی در این مسیر می تواند به ما کند؟

هدف ما در این مقاله این است که بتوانیم مسیری مشخص و چارچوبی کامل از مفهوم آزار جنسی کودکان در قانون بیان کنیم. این چارچوب تنها به شما نشان می دهد که نظر کلی قانون در اینباره چیست. بنابراین اگر درگیر چنین دعوی یا پرونده ای هستید حتما از یک وکیل مجرب و با تجربه کمک بگیرید.

مجازات آزار جنسی کودکان (1)
مجازات آزار جنسی کودکان (1)

آزار جنسی کودکان در قانون به چه معنی است؟

آزار جنسی کودکان را در دو بخش باید مورد بررسی قرار داد. اول این که از دید قانون کودک به چه کسی گفته می شود؟ دوم این که قانون، آزار جنسی را چگونه تعریف می کند؟ پاسخ این دو سوال می تواند مفهوم آزار جنسی کودکان را از نظر قانونی برای ما روشن کند.

به طور کلی کودک در قوانین ایران و البته قوانین جهانی به افراد زیر 18 سال تلقی می شود. بنابراین هر فرد زیر 18 سال در قانون تحت عنوان کودک شناخته می شود. از این رو مفهوم آزار جنسی کودکان تنها مشمول چنین افرادی می شود. اما سوال مهمتر این است که آزار جنسی به چه مواردی گفته می شود؟ در کلام ساده تر مصادیق آزاد جنسی در قانون چیست؟

به طور کلی آزار جنسی در قانون به سه دسته تماسی، غیر تماسی و بهره کشی تقسیم بندی می شود. آزاد جنسی تماسی به تماس فرد با بدن قربانی یا مجبور نمودن تماس داشتن قربانی با بدن فرد به هر شکلی را آزار جنسی می گوییم. دخول یا داشتن رابطه دهانی و … همه تحت این عنوان قرار می گیرد. آزار جنسی غیر تماسی به مواردی گفته می شود که با روح و روان قربانی درگیر است. به طور مثال استفاده از الفاظ رکیک و یا فحاشی کردن و … می تواند مصادیقی از آزار جنسی محسوب شود. بهره کشی نیز بدین معنی است که از فرد به عنوان عاملی برای اهداف جنسی استفاده شود. در کلام ساده تر فرد به عنوان قربانی جنسی مورد استفاده قرار نگیرد اما عاملی برای چنین هدفی باشد. در این صورت گفته می شود که آزاد جنسی صورت گرفته است.

نکته مهمی که باید بدانید این است که در عمل آزاد جنسی به تمامی عوامل گفته شده تا لحظه دخول گفته می شود. دخول اگر صورت بگیرد این عمل تحت عنوان تجاوز شناخته خواهد شد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

آزار جنسی کودکان در قانون به چه معنی است؟

آزار جنسی کودکان عملی غیر قانونی و جرم محسوب می شود. در خصوص اثبات جرم یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که باید سه رکن اساسی مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان اثبات شود. این موردی است که فرصت بحث و بررسی آن در این مقاله وجود ندارد. حال با توجه به اثبات جرم آزار جنسی کودکان، سوال اینجاست که چه مجازاتی برای مجرم در نظر گرفته می شود؟ این موضوع بسته به نوع جرم اتفاق افتاده متفاوت می شود.

در قانون مجازات اسلامی بیان شده است که اگر جرم صورت گرفته حدی نباشد ( در کلام ساده تر تجاوز محسوب نشود ) مشمول مجازات های زیر خواهد بود. اگر آزار جنسی به صورت تماسی و توسط محارم یا به واسطه عنف صورت بگیرد به مجازات درجه 5 محکوم میشود. سایر آزارهای جنسی تماسی مشمول مجازات تعزیری درجه 6 خواهد بود. اگر مجازات جنسی از نوع غیر تماسی توسط محارم یا با عنف صورت بگیرد درجه مجازات 7 و سایر مجازات های غیر تماسی مشمول مجازات درجه 8 قانون تعزیری خواهد بود. بهره کشی جنسی تحت هر عنوانی در مسیر مقاصد جنسی مشمول مجازات درجه پنج قانون مجازات اسلامی خواهد بود.

همچنین در نظر داشته باشید که هر نوع آزار جنسی که توسط فضای مجازی صورت بگیرد در دسته آزار جنسی غیر تماسی محسوب شده و مجرم به مجازات درجه شش تعزیری محکوم می شود. این ها مهمترین مجازات هایی است که برای آزار جنسی کودکان در نظر گرفته شده است.

مجازات آزار جنسی کودکان (2)
مجازات آزار جنسی کودکان (2)

آزار جنسی کودکان و یک نکته بسیار مهم

نکته بسیار مهمی که در خصوص آزار جنسی کودکان وجود دارد این است که رضایت یا عدم رضایت کودک برای تخفیف در مجازات و یا حتی رد جرم هیچ تاثیری ندارد. در واقع بر اساس قانون فردی که زیر 18 سال باشد اهلیت لازم قانونی را ندارد. بنابراین رضایت این فرد در خصوص برقراری رابطه جنسی هیچ تاثیری در توجیه جرم نخواهد داشت.

بنابراین حتی اگر کودک نسبت به رضایت خود مبنی بر برقراری رابطه جنسی در دادگاه اعتراف کند، دادگاه توجهی به آن نخواهد کرد. مگر این که کودک با گرفتن حکم رشد ( برای دختران مابین 9 تا 18 سال و برای پسران بین 15 تا 18 سال ) عملا نشان دهد که این اهلیت را داشته و دارد. بنابراین در این صورت این فرد دیگر به عنوان کودک شناخته نخواهد شد. از این رو به عنوان یک بزرگسال به رابطه وی نگاه می شود. این موضوع خود می تواند تبعات حقوقی و کیفری مختلفی داشته باشد.

The post مجازات آزار جنسی کودکان appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *