نحوه نوشتن لایحه اعسار

نحوه نوشتن لایحه اعسار

لایحه اعسار چیست؟ شرایط لایحه اعسار چیست؟ مهمترین نکات لایحه اعسار چیست؟ نوشتن لایحه اعسار چگونه است؟ در نوشتن لایحه اعسار باید به چه شرایطی توجه کرد؟ تفاوت لایحه اعسار با دادخواست اعسار چیست؟ لایحه اعسار توسط کدام یک از طرفین معامله ارائه می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه اعسار چیست؟ در نوشتن لایحه اعسار باید به چه مواردی دقت کرد؟ آثار لایحه اعسار چیست؟

لایحه اعسار یکی از انواع لوایح مهم در دادگاه های حقوقی و کیفری شناخته میشود. در واقع با توجه به این که مسئله اعسار یک مسئله عمومی در پرداخت محکوم به در دادگاه های کیفری و حقوقی محسوب می شود، می توان حدس زد که لایحه اعسار یکی از پرکاربردترین لایحه هایی است که عنوان می شود. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اعسار بر اساس یک دادخواست مورد بررسی قرار می گیرد و لایحه اعسار در مسیر بررسی این دادخواست قابل استفاده است.

بنابراین اعسار یک دادخواست و لایحه اعسار به نوعی اعتراض به نتیجه این دادخواست است که در مسیر دادرسی انجام می شود. حال در ادامه می خواهیم بدانیم که این لایحه چگونه باید نوشته شود و در نوشتن آن چه شرایطی باید رعایت کنیم. در مسیر ابتدا ما باید بدانیم اعسار چیست و چه زمانی اجازه استفاده از این دادخواست را داریم. بعد از آن است که امکان فهم لایحه اعسار و شرایط آن را خواهیم داشت.

نحوه نوشتن لایحه اعسار (2)
نحوه نوشتن لایحه اعسار (2)

لایحه اعسار و مفاهیم آن

لایحه اعسار را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم و نسبت به نوشتن دقیق آن اقدام کنیم که ابتدا بدانیم اعسار چیست و چه کارکردی دارد. به طور کلی اعسار در لغت به معنای دست تنگی و ناتوانی است. از این رو زمانی از مفهوم اعسار استفاده می شود که فرد محکوم نسبت به پرداخت محکوم به مشخص شده توانایی نداشته باشد.

به طور مثال فرض کنید که در جریان دادرسی یک دعوی طلاق، زوج به پرداخت مهریه محکوم می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که زوج توانایی پرداخت یکجای تمام مهریه را ندارد. در این صورت طی مدت یک ماه بعد از صدور رای، نسبت به ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه اقدام می کند. با ارائه این دادخواست ادعا می شود که وی توانایی پرداخت مهریه مشخص شده را ندارد. این مسئله می تواند به واسطه ارائه لیست اموال و یا حضور دو شاهد اثبات شود.

با اثبات شرایط اعسار از پرداخت مهریه، دادگاه پیش قسط و اقساطی را مشخص می کند. این فرد باید در موعد مقرر نسبت به پرداخت این اقساط اقدام نماید. حال ممکن است طرف خواهان یا خوانده نسبت به حکم اعسار داده شده شاکی باشند. در این صورت هر کدام از این طرفین با ارائه لایحه اعسار می توانند نسبت به بررسی مجدد اعسار و شرایط پرداختی آن اقدام کنند.

بنابراین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که لایحه اعسار می تواند توسط هر کدام از طرفین ارائه شود. طرف خواهان ( ارائه کننده دادخواست اعسار ) بر رد اعسار و یا نوع اقساط اعتراض داشته باشد و در مقابل طرف دیگر این دعوی نیز می تواند در خصوص قبول اعسار یا کم بودن اقساط تعیین شده بر اساس تمکن مالی فرد نسبت به ارائه لایحه اعسار اقدام کند. این نکته مهمی است که هر وکیل حقوقی به آن آگاه است.

تفاوت دادخواست با لایحه اعسار

تفاوت لایحه اعسار و دادخواست اعسار را می توانیم بر اساس تفاوت دادخواست و لایحه عنوان کرد. در واقع دادخواست زمانی ارائه می شود که فرد به دنبال احقاق حق خود است. در کلام ساده تر دادخواست برای شروع یک دعوی یا یک دادرسی تقدیم دادگاه میشود. به طور مثال برای بررسی یک درخواست طلاق و یا … از دادخواست استفاده می شود.

حال زمانی که فرد به پرداخت مهریه یا دیه و … محکوم شده باشد با صدور حکم قطعی پرونده بسته می شود. بنابراین اعمال هیچ نظری در آن امکان پذیر نخواهد بود. طرف محکوم می تواند طی یک ماه ( سی روز ) بعد از صدور حکم نسبت به ارائه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به اقدام کند.

در این دادخواست شرایط تمکن مالی محکوم مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که شرایط تمکن مالی فرد به نحوی باشد که امکان پرداخت محکوم به را به صورت کامل و یکجا نداشته باشد، دادگاه نسبت به تقسیط آن اقدام می کند. اما در مقابل لایحه بدین معنی است که در مسیر دادرسی گاهی نیاز به ارائه مدارک و دلایل وجود دارد. به نوعی به واسطه لایحه است که طرفین می توانند نیازهای خودشان را با دادگاه درمیان بگذارند.

بنابراین در جریان رسیدگی به مسئله بررسی اعسار از پرداخت محکوم به، طرفین می توانند نسبت به ارائه مدارک بیشتر در جهت اثبات یا رد اعسار اقدام کنند. به نوعی می توان گفت که لایحه اعسار یک نوع اعتراض به حکم صادر شده در خصوص اعسار است. بر این اساس امکان بررسی مجدد اعسار و صدور رای جدید برای این مسئله ایجاد می شود.

نحوه نوشتن لایحه اعسار (1)
نحوه نوشتن لایحه اعسار (1)

لایحه اعسار و لزوم استفاده از یک وکیل

لایحه اعسار یک مفهوم کاملا قانونی است. همین مسئله کافی است تا شما برای استفاده از این ابزار قانونی بخواهید از یک وکیل کمک بگیرید. در واقع شما به واسطه لایحه تمام نیاز قانونی خود را در جریان دادرسی به دادگاه ارائه می دهید. از طرف دیگر لایحه به واسطه این مسئله که یک سند کتبی و قانونی محسوب می شود می تواند به عنوان یک مدرک نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

از این رو می توان گفت که تدوین و تنظیم لایحه اعسار از اهمیت بالایی برخوردار است. شما برای این کار باید با زبان قانون آشنا باشید و بدانید که دقیقا نیاز قانونی شما چیست و از چه طریقی می توانید نسبت به احقاق آن اقدام کنید. اما آیا شما این توانایی را دارید؟ پیشنهاد ما این است که بگذارید یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان این کار را انجام دهد. در واقع این وکیل می داند که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید از چه طریق اقدام کند و در هر موقعیت زمانی چه کاری انجام دهد.

The post نحوه نوشتن لایحه اعسار appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *