هزینه کردن زن در زندگی

هزینه کردن زن در زندگی و حقوق مربوط به آن چگونه است؟

هزینه کردن زن در زندگی به چه معنی است؟ هزینه کردن زن در زندگی چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات در خصوص هزینه کردن زن در زندگی چیست؟ هزینه کردن زن در زندگی چه موارد قانونی دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص هزینه کردن زن در زندگی چیست؟ هزینه کردن زن در زندگی در کدام حوزه قانونی مورد بررسی قرار می گیرد؟ هزینه کردن زن در زندگی یعنی چه؟ هزینه کردن زن در زندگی آیا یک وظیفه است؟ چگونه می توان هزینه کردن زن در زندگی را اثبات کرد؟

هزینه کردن زن در زندگی یکی از مفاهیمی است که به تازگی در جامعه ایران وارد شده است. در واقع بر اساس فرهنگ گذشته ایرانی و بر اساس آن چیزی که تا چند دهه قبل به عنوان عرف اجتماعی شناخته می شد، زن ها غالبا خانه دار محسوب می شدند و تمام هزینه های مورد نیاز خانه و خانواده توسط مرد تامین می شد. با توجه به تغییرات وضعیت اقتصادی و نیاز به کمک و همراهی در تامین مخارج زندگی، عملا زن ها وارد عرصه شدند و به عنوان نیروی کمکی در کنار مرد قرار گرفتند. این مسئله امروز تا جایی پیشرفته است که اساسا هزینه کردن زن در زندگی تقریبا تبدیل به یکی از اساس های بسیاری از زندگی های جامعه امروز شده است.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که چه از نظر قانونی و چه از نظر شرعی همچنان مرد به عنوان تامین کننده معاش اصلی زندگی شناخته می شود و زن هیچ مسئولیتی در قبال تامین این هزینه ها ندارد. به نوعی هزینه کردن زن در زندگی نه از روی وظیفه و قانون که می تواند از روی دلسوزی و یا محبت تلقی شود. اما سوال اینجاست که در جریان طلاق یا اختلاف میان زن و شوهر ممکن است که زن هزینه های انجام شده در زندگی را مطالبه کند. در این شرایط قانون چه تصمیم گیری می تواند داشته باشد. در کلام ساده تر آیا قانون مسیری برای بازگشت این هزینه ها به زن پیش بینی کرده است یا خیر؟ در ادامه می خواهیم این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم و آن را از جهات مختلف نگاه کنیم.

هزینه کردن زن در زندگی (3)
هزینه کردن زن در زندگی (3)

هزینه کردن زن در زندگی به چه معنی است؟

هزینه کردن زن در زندگی بدین معنی نیست که زن مکلف به انجام این کار است و یا مرد می تواند در صورت عدم هزینه کردن زن در زندگی از او به دادگاه شکایت کند و یا او را مجبور به این کار کند. بر اساس قانون ایران و شرع اسلام اساسا زن هیچ وظیفه ای در خصوص تامین هزینه های زندگی ندارد. حتی در صورتی که زن دارای تمکن مالی کافی باشد هیچ وظیفه ای در قبال هزینه های زندگی مشترک ندارد.

بنابراین مرد یا زوج هیچ دخل و تصرفی در دارایی های زن نمی تواند داشته باشد. این مسئله ای است که در ماده 1118 قانون مدنی صراحتا به آن اشاره شده است. در کلام ساده تر زوج به واسطه ازدواج با زوجه حقی در اموال و درآمد وی ندارد و نمی تواند خود را مالک اموال وی بداند. بر اساس همین ماده قانونی هر نوع اموال منقول یا غیر منقول مانند ارث تماما در اختیار زوجه بوده و وی می تواند بدون اجازه شوهر در خصوص این اموال و دارایی ها تصمیم گیری نماید. بنابراین عملا هزینه کردن زن در زندگی بدین معنی است که او با خواسته خود و به واسطه نیازی که در زندگی احساس می کند و به عنوان یک حامی و کمک کننده درآمد یا اموال خود را در اختیار زندگی مشترک قرار داده است و هیچ وظیفه شرعی یا قانونی از این بابت ندارد. همین مسئله باعث شده است که زن بتواند در طی مسیر طلاق و یا بر اثر اختلافات پیش آمده به کمک یک وکیل حقوقی نسبت به بازپس گیری این اموال یا دارایی ها و یا هزینه های صورت گرفته اقدام کند. حال سوال اینجاست که زن چگونه و بر اساس کدام ماده قانونی می تواند نسبت به کار اقدام کند. در ادامه در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

هزینه کردن زن در زندگی (2)
هزینه کردن زن در زندگی (2)

هزینه کردن زن در زندگی و نقش قانون در این حوزه

هزینه کردن زن در زندگی یک امر اختیاری محسوب می شود و هیچ وظیفه یا اجباری برای زن در این خصوص وجود ندارد. بر همین اساس قانونگذار در ماده 30 قانون حمایت از خانواده صراحتا بیان کرده است که اگر زن بتواند در دادگاه صالح اثبات کند که به اذن شوهر و یا به اجبار او از اموال و سرمایه خود در جهت هزینه های زندگی ( که بر عهده زوج می باشد ) استفاده کرده، قانون زوج را مکلف به بازپس دادن معادل این سرمایه یا مال به زن می کند. در کلام ساده تر اگر بخواهیم این ماده قانونی را تفسیر کنیم باید اینگونه بگوییم که اگر زن بتواند ثابت کند که زوج نسبت به هزینه کردن زن در زندگی اجباری بر وی روا داشته و یا این اذن و اجازه را به زن داده است که در زندگی هزینه کند ( نسبت به هزینه کردن زن در زندگی آگاهی داشته ) در صورت خواست زن باید هزینه های انجام شده را برگرداند. حال در این بین نقش وکیل خانواده می تواند بسیار مهم باشد. چرا که تعیین میزان هزینه کردن زن در زندگی و اثبات آن کار چندان ساده ای نیست. در کلام ساده تر این موارد غالبا مشمول مرور زمان می شود و ادله اثبات در این خصوص بسیار سخت تر می شود. از این رو اثبات چنین مواردی کار بسیار مشکلی می تواند باشد. البته همچنان قانون راهکارهای خاصی در این خصوص ارائه داده است.

پیشنهاد ما در خصوص هزینه کردن زن در زندگی و مسائل مربوط به آن این است که بهتر است از یک وکیل با تجربه و مجرب در این حوزه کمک بگیرید. در واقع با وجود این که قانون امکان و ابزار لازم برای بازگشت اموال و سرمایه زن را در اختیار او قرار داده است اما همچنان مسیر اثبات و صدور رای در چنین پرونده هایی مسیری سخت و نسبتا طولانی است. از این رو استفاده از یک وکیل با تجربه می تواند کمک بزرگی در این خصوص باشد.

The post هزینه کردن زن در زندگی appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *