وکیل اجاره به شرط تملیک

وکیل اجاره به شرط تملیک

وکیل اجاره به شرط تملیک یکی از پرکاربردترین وکلا در عصر امروز محسوب می شود. این موضوع را می توان به علت پر کاربرد بودن مفهوم اجاره به شرط تملیک دانست. نکته ای که وجود دارد این است که اجاره به شرط تملیک یک مفهوم نسبتا جدید در جامعه محسوب می شود و رفته رفته بسیاری از افراد از این شیوه استفاده می کنند. بنابراین کاملا طبیعی است که طی سال های اخیر تعارضات قانونی متعددی در آن ایجاد شده باشد و همچنان نیز این تعارضات ادامه داشته باشند. بنابراین کاملا مشخص است که وکیل اجاره به شرط تملیک امروز تا چه اندازه می تواند اهمیت و کارکرد داشته باشد.

ما در این مقاله قصد داریم بدانیم که از یک وکیل اجاره به شرط تملیک چه انتظاراتی می توانیم داشته باشیم و بر اساس این انتظارات می خواهیم بدانیم که بهترین وکیل اجاره به شرط تملیک چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

اما در این بین ممکن است نکات مختلفی از جمله مفهوم ” اجاره به شرط تملیک ” وجود داشته باشد که کار را فهم کارکرد وکیل اجاره به شرط تملیک سخت می کند. نگران نباشید، در هر جایی که احساس کنیم نیاز است به سراغ مفاهیمی برویم، حتما این کار را می کنیم. بنابراین با ما همراه باشید که می خواهیم بدانیم اساسا یک وکیل اجاره به شرط تملیک چه کارکردی می تواند برای ما داشته باشد.

وکیل اجاره به شرط تملیک (3)
وکیل اجاره به شرط تملیک (3)

چه انتظاراتی از وکیل اجاره به شرط تملیک می رود؟

به طور کلی نه تنها در ایران بلکه در تمامی جهان دو دیدگاه نسبت به وکیل وجود دارد. دیدگاه اول که در مناطقی مانند ایران بسیار رایج است این است که یک وکیل مانند وکیل اجاره به شرط تملیک را تنها زمانی می توان استفاده کرد که به تعارض قانونی برخورد کرده باشیم و در این مسیر قانونی نیاز به کمک و راهنمایی داریم. اما دیدگاه دوم که در کشورهای سطح اول جهان بیشتر رایج است این مفهوم وجود دارد که وکیل یک عامل پیشگیری از وقوع تعارض است. به بیان ساده تر بسیاری از مردم مسلما با قوانین و مفاهیم آن آشنا نیستند. از این رو در این بین باید وکلایی وجود داشته باشند که در راه های مختلف زندگی آن ها را از نظر قانونی راهنمایی کنند. اینجاست که افراد به واسطه کمک وکلا از ورود به تعارضات مختلف قانونی دور می مانند و درگیر بسیاری از هزینه های مختلف نمی شوند. همین دو دیدگاه را می توان در مورد وکیل اجاره به شرط تملیک به کار برد.

در واقع ما به طور کلی از وکیل اجاره به شرط تملیک در انتظار کلی می توانیم داشته باشیم. اول این که بتواند از ما به عنوان وکیل مدافع در دادگاه دفاع کند و در مسیر قضایی و قانونی ما را همراهی کند. دوم این که ما می توانیم قبل از هر اقدامی در حوزه اجاره به شرط تملیک از وکیل اجاره به شرط تملیک استفاده کنیم. این کار می تواند باعث شود تعارضات قانونی کمتر شود. اگر راستش را بخواهیم عمده نقش وکیل اجاره به شرط تملیک در همان پیش از شروع تعارضات قانونی است. شاید بپرسید چرا؟ پاسخ روشن است. اجاره به شرط تملیک یک قرارداد است. از این رو زمانی که قرار است یک قراردادی تدوین و امضا شود می توان از وکیل اجاره به شرط تملیک استفاده کرد.

احتمالا برای درک جمله بالا نیاز است سراغ دو مفهوم اجاره به شرط تملیک و قرارداد برویم. بعد از توضیح این دو مفهوم به ادامه مقاله خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

وکیل اجاره به شرط تملیک (3)
وکیل اجاره به شرط تملیک (3)

قرارداد چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم برای درک کارکرد وکیل اجاره به شرط تملیک ابتدا باید با مفاهیمی مانند قرارداد آشنا شد. چرا که بیان کردیم اجاره به شرط تملیک یک قرارداد از نوع اجاره است. حال می خواهیم بدانیم که به طور کلی یک قرارداد چیست و چرا بهتر است در تدوین و تنظیم آن از یک وکیل در حوزه مورد نظر استفاده کرد.

برای درک این مفهوم کمی به عقب بازگردیم. یعنی جایی که انسان ها تصمیم گرفتند در کنار یکدیگر اجتماعی تشکیل بدهند. بله درست به زمانی بازگردیم که انسان های اولیه برای موفقیت در شکار مجبور بودند با یک دیگر وارد همکاری شوند. این همکاری زمانی کارایی و معنای خودش را می توانست داشته باشد که مشخص شود اولا هر کس چه وظیفه ای دارد و در ثانی هر فرد در این گروه چه حقی می تواند داشته باشد.

تعجب نکنید. در آن زمان انسان هنوز با این مفاهیم آشنا نبود. بلکه این مفاهیم در قالب نیروی غریزی خودش را بروز می داد. اما واقعیت این است که ایجاد تعهد و پایبندی به آن از مفاهیم اولیه و مهمی بود که باعث شد قرارداد ایجاد شود. در واقع قرارداد سعی می کند به همین سوال پاسخ دهد که هر کس در یک رابطه چه وظایف و چه حقوقی دارد.

به طور مثال شما می خواهید خودرویی از فردی خریداری کنید. برای این کار باید قراردادی میان شما و فروشنده تدوین شود که مشخص کند شما به عنوان خریدار چه میزان هزینه را در چه زمان هایی باید به فروشنده پرداخت کنید و نسبت به پرداخت این هزینه چه حقوقی برای شما ایجاد می شود. فروشنده نیز متعهد می شود خودرو را در زمان مشخص به شما تحویل دهد و نسبت به برخی اتفاقات و مراحل بعدی مانند تعویض سند همراه شما باشد. همه این ها نشان می دهد که قرارداد به دنبال ایجاد یک چارچوب در روابط مختلف است.

نکته مهم اینجاست که پیش از تدوین و اجرای قرارداد عملا هیچ تعهدی بر گردن هیچ کدام یک از طرفین نبود اما بعد از امضای این قرارداد تعهداتی بر گردن طرفین ایجاد می شود که آن ها مجبور به اجرایی کردن آن هستند. بنابراین در صورت بروز تعارض قانونی یادتان باشد که دادگاه یا دستگاه قضایی قرارداد را به عنوان شاخص در نظر می گیرد و سعی می کند بر اساس آن این تعارض را مورد بررسی قرار دهد. تاکنون توانستیم مفهوم قرارداد را به نوعی بیان کنیم و مشخص شود که چرا وکیل اجاره به شرط تملیک بهتر است در تدوین این قرارداد حضور داشته باشد. اما هنوز مفاهیم به صورت کامل بیان نشده است. با ما در ادامه همراه باشید.

وکیل اجاره به شرط تملیک (2)
وکیل اجاره به شرط تملیک (2)

اجاره به شرط تملیک به چه معنی است؟

تا به اینجا کمی با مفهوم قرارداد آشنا شدیم و تقریبا دانستیم که یک وکیل اجاره به شرط تملیک چه کارکردی در این حوزه می تواند داشته باشد. اما بهتر است در ادامه کمی هم با مفهوم اجاره به شرط تملیک آشنا شویم. در واقع می خواهیم بدانیم که وکیل اجاره به شرط تملیک با چه نوع قراردادی سر و کار دارد.

از طرف دیگر اجاره به شرط تملیک از جمله مفاهیم کمتر درک شده در جامعه محسوب می شود. در واقع با وجود این که بسیاری از این امکان در جامعه بهره می برند اما کمتر کسی با عنوان و مفهوم آن آشناست و حتی کمتر کسی می داند که این یک مفهوم قانونی است و حتی وکیلی مانند وکیل اجاره به شرط تملیک در حوزه تخصصی خود دارد.

بگذارید کمی ساده تر با یک مثال بیان کنیم. فرض کنیم شما قصد دارید خانه ای خریداری کنید اما مشکل مهمی که وجود دارد این است که شما نمی توانید به صورت یکجا این هزینه را پرداخت کنید. از این رو به دنبال این هستید که بتوانید به نوعی در دراز مدت و ظرف یک یا دو سال این هزینه را پرداخت کنید. در این چنین شرایطی اگر فروشنده راضی باشد شما می توانید با قرارداد اجاره به شرط تملیک طی همین یک یا دو سال از منزل مسکونی بهره مند شوید و در این مدت به صورت ماهانه هزینه مورد نظر را پرداخت کنید. این مدت تملک شما بر ملک به صورت اجاره است. یعنی شما مستاجر مالک محسوب می شود و همچنان خانه به نام فروشنده خواهد بود. بعد از اتمام مدت قرارداد اجاره به شرط تملیک در صورتی که بندهای قرارداد رعایت شده باشد و به نوعی هزینه ها به طور کامل پرداخت شده باشد مالک باید خانه را به نام شما منتقل کند و بدین ترتیتب شما بعد از دو سال به عنوان مالک این خانه شناخته خواهید شد.

نکته ای که وجود دارد این است که بر اساس قرارداد اجاره به شرط تملیک شما در مدت زمان پرداخت هزینه مال می توانید از آن مال بهره ببرید و استفاده کنید. از طرف دیگر مالک نیز بر اساس این قرارداد خیالش راحت است که تا دریافت آخرین هزینه همچنان خانه یا مال به نام او خواهد بود و این مال را از دست نداده است. بنابراین وکیل اجاره به شرط تملیک به خوبی می داند که اجاره به شرط تملیک یک شرایط منصفانه و کار راه انداز در اقتصاد امروز محسوب می شود. اگر راستش را بخواهید اجاره به شرط تملیک از شرایطی است که امروز باعث شده اقتصاد تا حدودی از رکود فاصله بگیرد و همچنان خرید و فروش در بازارهای معاملاتی خودرو یا منزل یا … وجود داشته باشد.

حال که با دو مفهوم اساسی قرارداد و اجاره به شرط تملیک آشنا شدیم، یک بار دیگر به کارکرد وکیل اجاره به شرط تملیک نگاه کنیم. این جاست که می توانیم با دید تخصصی تر این کارکرد را مورد بررسی قرار دهیم.

وکیل اجاره به شرط تملیک (1)
وکیل اجاره به شرط تملیک (1)

نگاه به کارکرد وکیل اجاره به شرط تملیک از منظر قانونی

اما بیایید یک بار دیگر به کارکرد وکیل اجاره به شرط تملیک نگاه کنیم. در واقع اکنون می دانیم که قرارداد و اجاره به شرط تملیک چه مفهومی دارد. بنابراین تا حدودی می توانیم کارکرد این وکیل را از منظر های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

همانطور که گفتیم اولین و مهمترین کارکرد وکیل اجاره به شرط تملیک را می توان پیش از شروع مسیر تعارض قانونی و قضایی دانست.

بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم. قانون مفهومی پیچیده و سخت محسوب می شود. از این رو نمی توان انتظار داشت که عموم افراد جامعه بتوانند قوانین را ساده درک کنند و یا از آن بهره ببرند. در واقع بسیاری از ما حتی نمی توانیم کلمات و جملات قانونی را بخوانیم و آن را معنی کنیم. همین موضوع باعث شده است که اساسا بسیاری از افراد جامعه نسبت به قوانین بیگانه باشند. اما نکته ای که وجود دارد این است که قانون چیزی است که باعث تنظیم روابط انسان در جامعه می شود. بنابراین باید تمامی افراد جامعه نسبتا به فهم درست این قوانین و اجرایی کردن آن اقدام کنند. یعنی لازم است که انسان ها در هر جامعه ای نسبت به قوانین آن جامعه واقف باشند تا بر اساس آن بتوانند مسیر خودشان را تنظیم کنند و هر قدمی که بر می دارند در چارچوب معین شده باشد.

بنابراین ما در این جا با یک تناقض رو به رو هستیم. اول این که قانون نیاز هر جامعه است که باید تک تک افراد جامعه آن را فهم کنند. اما از طرف دیگر این قوانین به اندازه ای سخت و پیچیده تدوین شده است که نمی توان انتظار داشت که همه افراد این فهم و قدرت درک را داشته باشند. همین موضوع باعث شده است که در جامعه افراد نسبت به قوانین آگاهی نداشته باشند و رفتارهایی انجام دهند که به صورت ناخواسته غیر قانونی و خارج از چارچوب محسوب می شود.

به بیان ساده تر اگر به آمار دستگاه قضایی نگاه کنیم متوجه می شویم که عمده تعارضات قانونی ایجاد شده بر اساس عدم فهم و درک درست از قوانین است. در واقع در بسیاری از این تعارضات یکی از طرفین یا هر دو اطلاع کاملی از قانون نداشته اند و به صورت ناخواسته درگیر این تعارض شده اند.

وکیل اجاره به شرط تملیک (1)
وکیل اجاره به شرط تملیک (1)

حکومت و وکیل اجاره به شرط تملیک

اینجاست که دو عملکرد ایجاد می شود. اولین عملکرد همان است که در کشورهایی مانند آمریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی وجود دارد. در این کشورها عمدتا سعی می شود که به جای حل چنین تعارضاتی، مانع از بروز آن شوند. یعنی سعی می کنند کاری کنند که عملا این تعارض ایجاد نشود و این راهی جز آموختن قانون و مسیر قانونی ندارد. در واقع با حذف تعارضات این چنینی از مسیر دستگاه قضایی اولا بار مالی و روانی بسیاری از جامعه و حکومت کاسته می شود و از طرف دیگر دستگاه قضا این فرصت را پیدا می کند که بتواند به تعارضات قانونی مهمتری بپردازد. اما این آموزش چگونه اتفاق می افتد؟ در واقع نمی توان به تمامی افراد جامعه به صورت تخصصی صفر تا صد قانون را آموزش داد. این کار تنها برای افرادی امکان پذیر است که می خواهند آینده خودشان را وقف قانون کنند. بنابراین تنها یک راه وجود دارد. وکیل کسی است که سال ها در زمینه های خاصی از حقوق و قانون تخصص و تجربه کافی به دست آورده است. این فرد به خوبی با شرایط قانونی آشناست و می داند که در هر موقعیتی چه رفتاری باید نشان دهد.

بنابراین افراد جامعه و کسانی که در حوزه های قانونی تخصصی ندارند می توانند در هر موقعیتی و در هر اقدامی که انجام می دهند از یک وکیل کمک بگیرند. این کمک گرفتن باعث می شود که فرد تحت چارچوب های قانونی حقوق خودش را حفظ کند و درگیر تعارض های قانونی چه به عنوان خواهان و چه به عنوان خواسته نشود.

در مورد وکیل اجاره به شرط تملیک این حالت وجود دارد. در واقع اگر یادتان باشد بیان کردیم که اجاره به شرط تملیک یک قرارداد است. بنابراین برای این که این معامله صورت بگیرد. قراردادی میان طرفین تدوین و امضا شود. این قرارداد تعهد آور است و می تواند برای هر کدام از طرفین شرایط خاصی ایجاد کند. اما نکته ای که وجود دارد این است که هر نکته و نشانی که در این قرارداد ذکر شود می تواند تغییرات عمده ای در قرارداد ایجاد کند. بنابراین عدم دانش و تخصص کافی در تدوین قرارداد می تواند پشیمانی بزرگی در آینده ایجاد کند. همچنین هر قرارداد شرایط قانونی خاصی برای خودش دارد که بر اساس قانون آن حوزه تنظیم شده است.

این موضوع در مورد قرارداد اجاره به شرط تملیک وجود دارد. شرایطی برای این قرارداد وجود دارد که بهتر است جزئیات آن را از یک وکیل اجاره به شرط تملیک مجرب جویا باشید.

بنابراین مهمترین کارکردی که وکیل اجاره به شرط تملیک می تواند برای ما داشته باشد این است که در تدوین و امضای قرارداد همراه ما باشد و کاری کند که ما از نظر قانونی در منطقه امن قرار بگیریم. این همان کاری است که وکیل اجاره به شرط تملیک باعث می شود ما از مسیر پر هزینه و پر از چالش های روانی عجیب و غریب دور بمانیم. در واقع کاری که وکیل اجاره به شرط تملیک برای ما انجام می دهد این است که ما می توانیم با پرداخت هزینه ای بسیار کم از یک مسیر پر هزینه دوری کنیم و در امان بمانیم. آیا این کاری نیست که هر آدم عاقلی انجام می دهد؟

وکیل اجاره به شرط تملیک و دومین کارکرد آن

اما به هر حال تحت هر شرایطی همچنان احتمال ایجاد تعارضات قانونی وجود دارد. یکی دیگر از کارکرد های وکیل اجاره به شرط تملیک این است که در مسیر این تعارضات قانونی در کنار ما حضور داشته باشد. به بیان ساده تر ما از یک وکیل اجاره به شرط تملیک این انتظار را داریم که بداند در تعارض ایجاد شده باید از چه مسیری عبور کرد و در هر موقعیتی باید چه کاری انجام داد.

به بیان ساده تر وکیل اجاره به شرط تملیک به سبب تخصصی و تجربه ای که در اختیار دارد به خوبی می داند که تعارض قانونی ایجاد شده چه نوع تعارضی است و باید از چه ابزارهایی جهت حل آن اقدام کرد.

به طور مثال اگر در یک قرارداد اجاره به شرط تملیک طرف مستاجر نتواند اقساط خود را پرداخت کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا باید اقساط قبلی به وی بازگردد؟ آیا موجر خسارتی دریافت می کند؟ تمامی این ها سوالاتی است که در قرارداد باید به دنبال جواب آن ها گشت. یک قرارداد خوب قراردادی است که تمامی این موارد را پیش بینی کرده است تا در صورت بروز هر تعارضی نسبت به گذر از آن راه حلی داشته باشد. در صورتی که قرارداد این کار را کرده باشد وکیل و قاضی به این قرارداد استناد می کنند اما اگر قرارداد به اندازه کافی محکم نباشد و این چنین مواردی را ذکر نکرده باشد چاره ای جز این نیست که وکیل اجاره به شرط تملیک و قاضی نسبت به حل آن از قانون کمک بگیرند. این جاست که کارکرد وکیل خودش را نشان می دهد. حال نوبت وکیل است که بخواهد بر اساس شواهد و مدارک موجود نسبت به اجرایی شدن قوانین به نفع موکل خود اقدام کند. یک وکیل خوب می تواند چنان از ابزار و وسایل بهره ببرد که این اتفاق به درستی رقم بخورد. این دومین کارکردی است که می توان برای وکیل اجاره به شرط تملیک در نظر گرفت. اما چیزی که مشخص است این است که اساسا این کارکرد هم پر هزینه تر و هم زمان گیر تر از کارکرد اول است. از این رو در کشورهای سطح اول جهان غالبا سعی شده است کارکرد اول مورد توجه قرار بگیرد اما در کشورهایی مانند ایران تصورات همچنان بر روی کارکرد دوم است. حال نظر شما چیست؟

انتخاب بهترین وکیل اجاره به شرط تملیک

اما برای انتخاب وکیل اجاره به شرط تملیک باید به چه ویژگی هایی توجه داشته باشیم؟ به بیان ساده تر بهترین وکیل اجاره به شرط تملیک چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟آ

آن چیزی که کاملا مشخص است این نکته است که وکیل اجاره به شرط تملیک باید تجربه و تخصص کافی در حوزه امور قراردادها و به خصوص اجاره به شرط تملیک را داشته باشد. یعنی بداند که چه قوانینی در این حوزه وجود دارد و از چه راه هایی باید از این ابزارها استفاده کرد.

به بیان ساده تر تخصص نشان می دهد که بهترین راه کدام است و تجربه نشان می دهد که چگونه می توان سریع تر از این راه عبور کرد. بنابراین اگر شما دوست دارید در سریع ترین زمان ممکن به هدف خودتان برسید بهترین راه کار این است که از یک وکیل با تجربه ی بالا بهره ببرید. به بیان ساده تر بهره بردن از چنین وکیلی نه تنها هزینه محسوب نمی شود بلکه به عنوان یک سرمایه گذاری نسبتا سودآور می توان به آن نگاه کرد. این اتفاقی است که باعث می شود شما سریع تر به هدف خودتان برسید. آیا شما این چنین فکر نمی کنید؟

The post وکیل اجاره به شرط تملیک appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *