وکیل دعاوی پیمانکاری

وکیل برای دعاوی پیمانکاری

وکیل دعاوی پیمانکاری

وکیل دعاوی پیمانکاری چگونه می تواند به افراد کمک کند تا در جریان دادرسی چنین پرونده هایی بتوانند حق خود را دریافت کنند؟وکیل دعاوی پیمانکاری دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی است؟ وکیل دعاوی پیمانکاری با انجام چه اقداماتی می‌توانند از تضییع حقوق موکلان خود جلوگیری کند؟

وکیل دعاوی پیمانکاری یکی از متخصص ترین وکلایی است که می تواند به موکلان خود در جریان دعاوی مختلف مربوط به مبحث پیمانکاری کمک کند.

وکیل دعاوی پیمانکاری در جامعه ما نقش اساسی و بسیار مهمی دارد و هنگامی که افراد دچار مشکلات پیمانکاری میشوند معمولا نمی توانند به تنهایی این مسائل قانونی را حل کنند،در چنین مواردی وکیل دعاوی پیمانکاری می تواند بهترین اقدامات قانونی را انجام دهد. با ما همراه باشید تا تمامی نکات مربوط به وکیل دعاوی پیمانکاری را برای شما توضیح دهیم.

وکیل دعاوی پیمانکاری (4)
وکیل دعاوی پیمانکاری (4)

پیمانکاری چیست؟

اولین نکته ای که در مورد وکیل دعاوی پیمانکاری باید بدانید این است که دعوی های پیمانکاری از انواع دعوی های نسبتا خاص در قانون محسوب می شود. از این رو تعداد وکلای نه چندان زیادی به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کنند. بنابراین برای آشنایی بیشتر با کار وکیل دعاوی پیمانکاری و اهمیت آن ها ابتدا باید بدانیم پیمانکاری چیست و قانون از چه دیدی به آن نگاه می کند.

پیمانکاری قراردادی است که میان دو شخص منعقد می شود که بر اساس آن شخص پیمانکار متعهد می شود در زمان مشخص کار مشخصی را در قبال هزینه ای مشخص به اتمام برساند. این شخصیت های می تواند حقیقی یا حقوقی باشد. یعنی ممکن است پیمانکار یک شرکت باشد که در این صورت ما با یک شخصیت حقوقی طرف هستیم و برعکس، ممکن است کارفرما شرکت یا سازمانی مشخص باشد. در این مورد نیز ما با کارفرمایی حقوقی طرف هستیم. همچنین احتمال این که هر دو طرف یا یکی از آن ها شخصیت حقیقی باشد نیز وجود دارد.

یک بار دیگر به تعریف پیمانکاری نگاه کنید. پیمانکاری ” قراردادی ” است که بر اساس آن ” پیمانکار ” متعهد می شود ” کار مشخص ” را در ” زمان مشخص ” در قبال ” هزینه مشخص ” به ” کارفرما ” تحویل دهد. بنابراین ما در این تعریف با مفاهیم مهمی از جمله قرارداد، پیمانکار، زمان مشخص، کار مشخص، هزینه مشخص و کارفرما رو به رو هستیم. بنابراین برای درک موقعیت وکیل دعاوی پیمانکاری و به طور کلی دعاوی پیمانکاری باید بتوانیم تک تک این مفاهیم را به درستی درک کنیم. با ما در ادامه مسیر همراه باشید. می خواهیم با بررسی تک تک این فاکتورها به تعریفی درست از واقعیت دعوی پیمانکاری و وکیل دعاوی پیمانکاری برسیم.

وکیل دعاوی پیمانکاری (9)
وکیل دعاوی پیمانکاری (9)

وکیل دعاوی پیمانکاری و مفهوم قرارداد

اولین نکته ای که در مورد وکیل دعاوی پیمانکاری و دعاوی پیمانکاری وجود دارد این است که پیمانکاری از دید قانون ذات و ماهیتی بر پایه ” قرارداد ” دارد. بنابراین مادامی که قراردادی بین طرفین منعقد نشده باشد عملا مفهوم پیمانکاری نیز وجود ندارد.

بیایید کمی بیشتر در مورد قرارداد صحبت کنیم. قرارداد مفهومی است که بر اساس آن طرفین تعهدات مشخصی را به صورت کتبی بر عهده می گیرند. این تعهدات بعد از امضای قرارداد لازم الاجرا محسوب می شود. بنابراین قرارداد نوع توافق کتبی بین طرفین محسوب میشود که بر اساس آن طرفین مفاد آن را باید اجرا کنند.

پس دو نکته مهم در مورد قرارداد وجود دارد. اول این که قرارداد باید به صورت کتبی باشد. یعنی توافقات شفاهی را نمی توان به عنوان قرارداد در دادگاه مطرح کرد. نکته دوم این است که این قرارداد از بندها و مفاد های مختلفی تشکیل می شود که بعد از امضای قرارداد عمل به این مفاد برای طرفین لازم اجرا محسوب می شود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که این قرارداد باید بر اساس نیاز و یا رفع نیاز طرفین منعقد شود. یعنی مفاد قرارداد به شکلی طراحی شده باشد که بتواند نیاز طرفین قرارداد را در عین برقراری عدالت تامین کند. به طور مثال شما می خواهید خانه ای خریداری کنید. بنابراین شما به عنوان خریدار متعهد می شوید که هزینه مورد نظر را در زمان مشخص به فروشنده تحویل دهید و همچنین فروشنده متعهد است که در زمان مشخص خانه را در اختیار شما قرار دهد. حال این توافقی است که باید به صورت کتبی تحت عنوان قرارداد مبایعه نامه به امضای طرفین برسد که شامل دو بند اساسی پرداخت هزینه و تحویل خانه است. اما نکته ای که وجود دارد این است که گرچه وجود همین دو بند برای قانونی بودن قرارداد کافی است اما به نظر نمی رسد که برای ادامه حیات آن تضمین خوبی باشد.

در واقع قانون گذار تمام تلاش خود را می کند که یک قرارداد را به انتها برساند و کاری کند که عملا امکان فسخ قرارداد تا حد امکان از بین برود و یا سخت شود. در واقع اگر قراردادها به سادگی شکسته شوند عملا هیچ اعتمادی نمی توان به آن داشت. بار دیگر به موضوع خرید خانه بازگردیم. فرض کنیم در این بین قیمت خانه افزایش پیدا کند. حال فروشنده بدون آن که به قرارداد با شما توجهی داشته باشد خانه را به فرد دیگری می فروشد. عملا با این حرکت این قرارداد فسخ می شود و شما نباید پولی به او پرداخت کنید. اما مسئله ای که وجود دارد این است که در این جا شما ضرر کرده اید. بنابراین در قراردادهای فی مابین معمولا بندهایی را برای فسخ یک طرفه قرارداد در نظر می گیرند. این بندها معمولا شامل جریمه های نقدی است که بر اساس آن بتوان زیان طرف متضرر را جبران کرد.

بنابراین بستن یک قرارداد شرایط و ضوابط خاصی دارد. گاهی استفاده از یک جمله یا یک عبارت حقوقی می تواند تمامی بند ها را بی اثر کند. اینجاست که استفاده از مشاور یا وکیل مرتبط با موضوع قرارداد می تواند شما را نجات دهد. بنابراین همین جا می توان اولین کارکرد وکیل دعاوی پیمانکاری را به خوبی مشاهده کرد. وکیل دعاوی پیمانکاری می تواند در تنظیم قرارداد مناسب و دقیق و اجرایی نظارت کند و کاری کند که عملا شما درگیر مسیر پر پیچ و خم قانون نشوید.

وکیل دعاوی پیمانکاری (3)
وکیل دعاوی پیمانکاری (3)

مفاهیم پیمانکار و کارفرما

همانطور در بالا بیان کردیم پیمانکاری قراردادی بین دو شخصیت حقوقی یا حقیقی به نام های کارفرما و پیمانکار است. در این قرارداد کارفرما کسی است که انتظار دارد کار مورد نظر او با همان کیفیت خواسته شده انجام بگیرد و تعهد می نماید در قبال این کار هزینه مشخصی را به طرف مقابل پرداخت کند. در طرف مقابل نیز پیمانکار حضور دارد. پیمانکار نیز متعهد است این کار را در قبال همان هزینه به خوبی انجام و تحویل دهد.

نکته ای که بار دیگر به آن باید اشاره کنیم این است که اساسا کارفرما یا پیمانکار می تواند شخصیت های حقیقی یا حقوقی باشند. برای دادگاه و قانون فرقی نمی کند که هر کدام از این ها در دسته شخصیت های حقوقی یا حقیقی قرار می گیرند. آن چیزی که اهمیت دارد این است که پیمانکار و کارفرما هر کدام چه تعهداتی را نسبت به یکدیگر پذیرفته اند.

بنابراین زمانی که با کابینت ساز به توافق می رسید، شما کارفرما و کابینت ساز به عنوان پیمانکار در این قرارداد حضور دارد. این ها به نظر اصطلاحات ساده ای هستند. اما واقعیت این است که همین اصطلاحات ساده می توانند تفاوت های بسیار عمده ای رقم بزنند. بنابراین قبل از هر چیزی وکیل دعاوی پیمانکاری سعی می کند این مفاهیم را به موکل خود یاداوری کند و به او نشان دهد که در این قرارداد نقش وی چه می تواند باشد.

هر کدام از طرفین قرارداد می توانند از اولین مرحله انعقاد قرارداد تا زمانی که دعوی حقوقی در این باره شکل بگیرند از وکیل دعاوی پیمانکاری به عنوان وکیل خودشان بهره بگیرند.

وکیل دعاوی پیمانکاری (10)
وکیل دعاوی پیمانکاری (10)

زمان، کار و هزینه مشخص

حال نوبت این است که سراغ دیگر مفاهیم قرارداد پیمانکاری برویم. تا این جا دانستیم که قرارداد پیمانکاری اساسا چیست و چه کسانی در این داستان حضور دارند. حال نوبت این است که بدانیم مفاد این قرارداد در مورد چه مفاهیمی صحبت می کند. توجه داشته باشید که عمده دعوی های پیمانکاری در مورد همین سه مفهوم زمان، کار و هزینه ” مشخص ” است.

آن چیزی که به صورت عادی می توان بیان کرد این است که پیمانکار متعهد است بر اساس مفاد مشخص شده کاری را در زمان مشخص و در قبال هزینه ای مشخص انجام و تحویل دهد. در این بین زمان و هزینه تقریبا مفاهیم مشخص تری نسبت به مفهوم کار هستند.

به بیان ساده تر در واقع زمان و هزینه مفاهیم کمی هستند و می توان آن ها را بر اساس اعداد و ارقام بیان کرد. یعنی می توان به صورت کاملا واضح و مشخص بیان کرد که در چه زمانی نیاز باید کار انجام شود یا در چه تاریخی باید هزینه پرداخت شود. زمان و تاریخ مفهوم کمی است و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد.

همچنین هزینه ذکر شده در قرارداد نیز کاملا مشخص و کمی است. یعنی کسی نمی گوید که منظور طرفین از پرداخت 5 میلیون تومان می تواند 6 میلیون تومان باشد! 5 میلیون تومان همیشه 5 میلیون تومان است و هیچ فردی نمی تواند آن را نقض کند.

پس در این مفهوم هم مشکل خاصی نداریم. البته توجه داشته باشید که نداشتن مشکل خاص به معنی عدم تضاد منافع طرفین در این موارد نیست. بسیاری از این دعوی ها دقیقا به خاطر اختلافاتی است که بر سر همین مفاهیم ظاهرا دقیق و مشخص ایجاد می شود.

اما در مورد کار مشخص همیشه بحث و سخن بسیاری وجود دارد. در واقع کار و حسن انجام آن تقریبا یک مفهوم کاملا کیفی و تا حدودی سلیقه ای است. یعنی ممکن است کارفرما از کار شما خوشش نیاید! حال این که شما تمامی خواسته های او را به ظاهر انجام داده اید!

بنابراین کار مشخص مفهومی است که چندان نمی تواند واضح و مشخص باشد. از این روست که طرفین همواره بندهای مختلفی را به قرارداد اضافه می کنند تا سعی کنند تا حدودی به تعریف واضح تری از این مفهوم برسند. به طور مثال در مورد همان قرارداد کابینت سازی، طرفین به توافق می رسند که از نوع mdf مشخص به متراژ مشخص و در رنگ و طرح مشخص استفاده شود. ذکر این موارد در قرارداد باعث می شود که طرفین به تفاهم مشرتک و مشخصی در قرارداد برسند. هر قدر ذکر این جزئیات بیشتر باشد عملا احتمالا اختلاف و فسخ قرارداد کمتر می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که در نهایت شما نمی توانید تمامی این موارد را تحت پوشش قرار دهید. همواره مواردی وجود دارد که از مفاد قرارداد شما خارج است. این نوع موارد می تواند همیشه عامل بروز اختلاف های مختلف و شروع یک دعوی پیمانکاری شود. اینجاست که از وکیل دعاوی پیمانکاری این انتظار می رود که بتواند بر اساس دانش و تجربه ای که دارد بهترین و مهمترین مفاد را به عنوان تعریف کار مشخص در قرارداد ذکر کند تا از بروز اختلاف های اساسی تا حدود زیادی جلوگیری شود.

وکیل دعاوی پیمانکاری (2)
وکیل دعاوی پیمانکاری (2)

انتخاب بهترین وکیل دعاوی پیمانکاری

تا به اینجا با مفاهیم مختلف دعوی قرارداد پیمانکاری آشنا شدیم و دانستیم که عمده ترین مسائل و چالش های این نوع دعوی ها در چه حوزه هایی می تواند باشد. به طور کلی به این نتیجه رسیدیم که بستن قرارداد خوب و محکم می تواند شما را از هر نوع دعوی دور نگه دارد. نکته مهمی که نباید به آن بی توجه باشید این است که اساسا قرارداد فی مابین است که در دادگاه به عنوان ملاک و سند مورد توجه قرار می گیرد و هیچ تعهد شفاهی حتی در حضور شاهد نمی تواند مفاد قرارداد را لغو یا تغییر دهد.

با توجه به تمامی موارد گفته شده در این جا می توان به این نتیجه رسید که ما به وکیل دعاوی پیمانکاری احتیاج داریم که اولا مفهوم قرارداد را به خوبی درک کرده باشد. به نوعی در حوزه حقوق تجارت نیز ورود کرده باشد. همچنین یک وکیل دعاوی پیمانکاری باید بتواند مفاهیم مختلف کاری و شغلی را درک کند. یعنی تا حدودی با مفاهیم پیمانکاری آشنا باشد. چرا که همانطور که گفته شد مهمترین مسئله ای که در مورد دعوی های پیمانکاری وجود دارد مشخص نبودن دقیق کار و ابهام در آن است. آشنایی کلی نسبت به کار مورد بحث قرارداد می تواند تا حدودی وی را در تنظیم قرارداد محکم یا دفاع از یک قرارداد موفق کند.

همچنین در یک قرارداد کامل هم نمی توان همه ویژگی ها و جزئیات مختلف کاری را بیان کرد. این تجربه وکیل دعاوی پیمانکاری است که بتواند مشخص کند چه مفادی اهمیت بالاتری دارد و کدام دسته از ویژگی های کار را می توان نادیده گرفت. پس در انتخاب وکیل دعاوی پیمانکاری خود توجه داشته باشید که تجربه عملی و کاری وی چه میزان است. اگر وکیل دعاوی پیمانکاری تجربه خوبی داشته باشد می تواند موقعیت های خوبی در این قرارداد ایجاد کند و یا اگر پرونده و دعاوی پیمانکاری در جریان باشد آن را سریع تر به نتیجه برساند.

اما توجه داشته باشید که تجربه تنها بخشی از ویژگی های وکیل دعاوی پیمانکاری است. کفه دیگر این ترازو بحث دانش و توانایی های فردی وکیل است. اما به هر حال همچنان کمی کفه ترازو به سمت تجربه متمایل است و این نکته بسیار مهمی است که شما باید به آن توجه کامل و ویژه ای داشته باشید.

وکیل دعاوی پیمانکاری (11)
وکیل دعاوی پیمانکاری (11)

تعاریف قانونی در مورد دعاوی پیمانکاری

وکیل دعاوی پیمانکاری در جلسات مشاوره حقوقی می تواند تمامی تعاریف کاربردی در مورد قوانین را ارائه دهد تا افراد در هنگام مواجه با مفاد قانونی از جزییات آن ها خبر داشته باشند. به چند مورد از مهم ترین تعاریف قانونی اشاره می کنیم:

كارفرما/ مقاطعه دهنده:

شخص حقيقي با حقوقي است كه اجراي عمليات موضوع پيمان را براساس اسناد و مدارك پيمان به پيمانكار واگذار مي نمايد، در ضمن نمايندگان آنان در حكم كارفرما مي باشند.

پيمانكار/ مقاطعه كار

شخص حقيقي يا حقوقي ذيصلاحي است كه براساس اسناد و مدارك پيمان، مسئوليت اجراي عمليات پيمان را به عهده مي گيرد

قرارداد/ پيمان:

پيماني است مكتوب في مابين كارفرما با پيمانكار اصلي يا پيمانكار اصلي با پيمانكار فرعي يا مابين پيمانكاران فرعي با يكديگر كه بيان كننده تعهدات و التزام طرفين قرارداد در موضوع پيمان آنان است. در قرارداد پيمانكاري مواردي از قبيل مشخصات طرفين قرارداد، موضوع، مبلغ، مدت پيمان، تعهدات و اختيارات كارفرما و پيمانكار و فسخ يا خاتمه پيمان مشخص مي شود.

پيمانكار اصلي:

شخص حقيقي يا حقوقي ذيصلاحي است كه براساس اسناد و مدارك پيمان به عنوان مجري اصلي موضوع پيمان شناخته مي شود.

پيمانكار فرعي:

شخص حقيقي يا حقوقي ذيصلاحي است كه پيمانكار اصلي با وي براي انجام بخشي از امور، قرارداد منعقد نموده و پيمانكار مربوطه ملزم به اجراي تعهدات براساس اسناد و مدارك موضوع پيمان مي باشد.

صاحب كار:

شخصي است حقيقي يا حقوقي كه مالك يا قائم مقام قانوني مالك كارگاه بوده و انجام يك يا چند نوع از عمليات يا فعاليت كارگاه را به يك يا چند پيمانكار محول مي نمايد كه در اين حالت مطابق تعريف بند اول كارفرما يا مقاطعه دهنده ناميده مي شود، و در صورتي كه خود رأسأ يك يا تعدادي كارگر را در كارگاه متعلق به خود بر طبق ماده 2 قانون كار به كار گمارد از نظر اين قانون كارفرما محسوب مي گردد.

چه کسانی می توانند به وکیل دعاوی پیمانکاری مراجعه کنند؟

وکیل دعاوی پیمانکاری این توانایی را دارد تا به تمامی کسانی که نیاز به وکیل متخصص دارند و درگیر پرونده های پیمانکاری می شوند و هیچ اطلاعی از مفاد قانونی و موارد حقوقی ندارند، کمک کند.

وکیل دعاوی پیمانکاری این توانایی را دارد تا در کوتاه ترین زمان ممکن تمامی مشکلات حقوقی مراجعان خود را مورد حل و فصل قرار دهد و بهترین راه حل ممکن زا به آنها معرفی کند. تمامی افرادی که آنها را معرفی کردیم به راحتی می توانند برای استفاده از خدمات حقوقی وکیل دعاوی پیمانکاری به او مراجعه کنند.

وکیل دعاوی پیمانکاری (1)
وکیل دعاوی پیمانکاری (1)

قانون در مورد پیمانکاری چه می گوید؟

وکیل دعاوی پیمانکاری بر تمامی قوانین مربوط به پیمانکاری آشنایی دارد. به چند مورد از اساسی ترین قوانین قوانین پیمانکاری اشاره می کنیم تا با انها اشنا شوید:

پيمانكاران مي بايست صلاحيت انجام كار خود را از نظر ايمني از وزارت كار و امور اجتماعي اخذ نمايند. نحوه تاييد صلاحيت پيمانكاران در دستورالعمل اجرايي كه به همين منظور توسط شوراي عالي حفاظت فني تدوين مي گردد، لحاظ خواهد شد. كارفرما بايستي با پيمانكاراني قرارداد منعقد نمايد كه صلاحيت انجام كار آنان از نظر ايمني توسط وزارت كار و امور اجتماعي تاييد شده باشد.

پيمانكاران اصلي و فرعي مكلفند كليه قوانين و مقررات، آيين نامه ها و دستورالعمل هاي حفاظت فني و بهداشتي كار را در طول عمليات پيمان رعايت نمايند. كليه مسئوليت ها و تعهدات طرفين پيمان در مورد ايمني بايد صراحتا در متن قرارداد لحاظ گردد.

در هنگام عقد قرارداد لازم است هزينه هاي مربوط به امور ايمني محاسبه و در متن قرارداد لحاظ نموده و پيمانكار از ابتداي قرارداد با نظارت كارفرما موظف به اجراي آن گردد. در هنگام عقد قرارداد پيمانكاري لازم است امكانات و منابع مورد نياز براي انجام اقدامات كنترلي و پيشگيرانه مرتبط با ايمني حسب مورد توسط طرفين تامين گردد.

كارفرما مي بايست بر ارائه آموزشهاي مورد نياز در زمينه هاي ايمني از طريق مراجع ذيصلاح به پرسنل تحت پوشش پيمانكاران اصلي و فرعي با توجه به نوع فعاليت، نظارت نمايد.

كارفرما مكلف است با توجه به قوانين و آيين نامه هاي موجود و مفاد قرارداد في مابين، بر عملكرد ايمني كليه پيمانكاران خود نظارت نمايد.

وکیل دعاوی پیمانکاری و چند نکته دیگر که باید بدانید:

هرگاه صاحب كار اجراي كليه عمليات پيمان را از ابتدا تا پايان كار كلا به يك پيمانكار محول نماید، پيمانكار مسئول اجراي مقررات مرتبط با حفاظت فني و ايمني در كارگاه خواهد بود.

هرگاه پيمانكار اصلي با موافقت كارفرما اجراي قسمت هاي مختلف عمليات پيمان را مطابق مفاد قراردادي به پيمانكار يا پيمانكاران ديگر محول نمايد، هر پيمانكار در محدوده پيمان خود مسئول اجراي كليه مقررات مرتبط بوده و پيمانكار اصلي مسئول نظارت و ايجاد هماهنگي بين آن ها خواهد بود.

هرگاه صاحب كار اجراي عمليات پيمان را به پيمانكاران مختلف محول نمايد، هر پيمانكار در محدوده پيمان خود، مسئول اجراي مقررات مرتبط خواهد بود و صاحب كار مسئول ايجاد هماهنگي بين آن ها مي باشد.

پيمانكاران ملزم به ثبت آمار و ارائه گزارش حوادث ناشي از كار به كارفرما جهت ارسال به اداره كار و اموراجتماعي محل مطابق دستورالعمل اجراي تبصره يك ماده 95 قانون كار جمهوري اسلامي ايران مي باشند.

مقالات حقوقی:

وکیل طلاق

وکیل ملکی

وکیل در الهیه

وکیل کیفری

وکیل در شمال تهران

وکیل حقوقی

وکیل مهریه

وکیل خانواده

وکیل طلاق توافقی

وکیل ثبتی

مشاوره وکیل تلفنی

وکیل خلع ید

وکیل انحصار وراثت

وکیل نفقه

وکیل شهرداری

The post وکیل دعاوی پیمانکاری appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *