وکیل منع اشتغال زوجه

وکیل منع اشتغال زوجه

وکیل منع اشتغال زوجه یکی از انواع وکلای گروه خانواده محسوب می شود که در امور مانند طلاق می تواند کارایی خوبی داشته باشد. به بیان ساده تر در مسائلی مانند طلاق دادگاه و به طور کلی قانون حساسیت های زیادی به خرج می دهد و دوست ندارد بی دلیل و یا به خاطر دلایل نا کافی دستور طلاق دو نفر را صادر کند. یکی از کارکردهایی می توان برای وکیل منع اشتغال زوجه در نظر گرفت این است که می تواند باعث شود این دلیل ایجاد شود. در ادامه سعی می کنیم بیشتر با وکیل منع اشتغال زوجه و کارکرد آن آشنا شویم. با ما در ادامه همراه باشید.

اما قبل از آن که بخواهیم به مفهوم اهمیت و کارکرد وکیل منع اشتغال زوجه بپردازیم باید ابتدا به این نکته اشاره کنیم که منع اشتغال زوج یک حق نیست و در ابتدای مسیر هیچ کدام از زوج نمی توانند به هر دلیل خواستار این کار شوند. در واقع منع اشتغال زوج یا زوجه بر اساس شرایط خاص رخ می دهد و این شرایط تقریبا برای طرفین یک زندگی برابر است. مسئله ای که وجود دارد قانون ابزاری مانند منع اشتغال زوج یا زوجه را صرفا در جهت استحکام بنیاد خانواده به کار برده است. بنابراین طرفین باید به این نکته توجه داشته باشند که وکیل منع اشتغال زوجه قرار نیست برای آن ها حقوقی را زنده کند. بلکه قرار است بر اساس این مفهوم قانونی، ابزاری برای حفظ بنیاد خانواده در اختیار آن ها قرار دهد. حال در ادامه خواهیم دید که تا چه اندازه این مهم برآورده شده است و در جامعه چه نگاه عملیاتی نسبت به کارکرد وکیل منع اشتغال زوجه وجود دارد. نظر شما چیست؟ چه انتظاراتی می توانیم از یک وکیل منع اشتغال زوجه داشته باشیم؟

وکیل منع اشتغال زوجه (2)
وکیل منع اشتغال زوجه (2)

چه انتظاری از وکیل منع اشتغال زوجه می توانیم داشته باشیم؟

همانطور که گفتیم وکیل منع اشتغال زوجه در دسته وکلای گروه خانواده است. از این رو این وکیل در دسته گروه وکلای حقوقی قرار دارد. در واقع این دسته از قانون به جرم و مجازات توجهی ندارند و مباحث مورد بررسی آن ها صرف حقوقی است که در قانون برای هر فرد در موقعیت های مشخص تعریف شده است. در واقع قانون در بخش حقوقی به دنبال جبران ضرر و زیان است و می خواهد هر فرد به حق واقعی خود در جامعه برسد.

بنابراین بر اساس این تعریف نمی توانیم از یک وکیل منع اشتغال زوجه این انتظار را داشته باشیم که برای خوانده اعلام جرم کند و به نوعی برای او درخواست مجازات داشته باشد. زیرا اساسا منع اشتغال زوج یا زوجه یک مجازات محسوب نمی شود و در دسته قوانین حقوقی قرار دارد.

نکته مهم دیگری که می تواند تا حدودی کارکرد وکیل منع اشتغال زوجه را به ما نشان دهد، این است که منع اشتغال زوجه یا زوج یک حق نیست، بلکه گرفتن یک حق از طرف مقابل است.

به بیان ساده تر داشتن شغل و کسب درآمد یک حق طبیعی برای مردان و زنان جامعه محسوب می شود و در قانون هیچ منعی برای هیچ گروهی از افراد عادی در جامعه برای داشتن درآمد و کسب و کار وجود ندارد. از این رو هر مرد و زن فارغ از زندگی شخصی و اجتماعی که دارد در چارچوب قانون حق استفاده از امکان داشتن کسب و کار و درآمد را دارد. وکیل منع اشتغال زوجه بر اساس قانون سعی می کند بنا بر دلایلی این حق را از برخی افراد سلب کند. حال علت این کار می تواند تا حدودی رنگ سیاه و منفی که بر پیکر وکیل منع اشتغال زوجه تا به اینجا در ذهن شما ایجاد شده است را پاک کند. در واقع تمام این کار بر اساس قانون و در جهت حفظ بنیاد خانواده ایجاد است. اما چرا؟

وکیل منع اشتغال زوجه (3)
وکیل منع اشتغال زوجه (3)

وکیل منع اشتغال زوجه و مسئله ای به نام شغل

همانطور که در بالا بیان کردیم داشتن شغل و کسب درآمد از مهمترین حقوق شهروندی در هر جامعه ای محسوب می شود. این حق به اندازه مهم و محترم است که برخی از کشورها تنها این حق را برای شهروندان خود می داند و دوست ندارد افراد خارجی از این حق برخوردار باشند. بنابراین داشتن شغل و کسب درآمد برای هر فرد در جامعه و بهره مندی از خدمات جامعه در این زمینه یک نوع حق مهم برای افراد آن جامعه محسوب می شود. حال بر اساس ویژگی ها و شرایط مختلف ممکن است این حق از افراد گرفته است. یکی از این شرایط داشتن سوء سابقه کیفری است. البته باید توجه داشته باشید که حتی سوء سابقه کیفری هم نمی تواند به طور کامل این حق را از افراد جامعه بگیرد. شاید داشتن سوء سابقه مانع از داشتن شغل رسمی و دولتی شود اما نمی تواند مانع از فعالیت های آزاد و داشتن کسب و کارهایی در چارچوب قانون باشد.

به نوعی می توان گفت تقریبا نمی توان قانونی را پیدا کرد که بتواند به طور کامل مانع از اشتغال داشتن افراد جامعه به شغل یا کسب و کاری را منع کند. زیرا این کسب و کارها و گردش مالی در جامعه است که حیات جامعه و افراد را تامین کند. هیچ قانونی نمی تواند مانع رسیدن افراد به این حق شود، به جز یک قانون و آن قانون منع اشتغال زوجه یا زوج است.

در واقع بر اساس این قانون زوج یا زوجه می تواند با ارائه ادله و مدارک به دادگاه به کمک وکیل منع اشتغال زوجه یا زوج عملا درخواست منع اشتغال همسر خود را از دادگاه درخواست کند. بر اساس این اگر دادگاه رای به منع اشتغال زوج یا زوجه بدهد طرف مقابل مادامی که در تعهد ازدواج با همسر خود باشد حقی برای اشتغال نخواهد داشت. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

وکیل منع اشتغال زوجه (4)
وکیل منع اشتغال زوجه (4)

چرا داشتن شغل یک حق است؟!

قبل از این که بخواهیم به ادامه مطالب بپردازیم و بیشتر با قانون منع اشتغال و کارکرد وکیل منع اشتغال زوجه یا زوج آشنا شویم بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که چرا قانون داشتن اشتغال را یک حق تلقی کرده است و این حق در قبال دو گروه بزرگ مردان و زنان به چه شکل اجرایی می شود؟ پاسخ به این سوال می تواند ما را هر چه بیشتر به مفهوم کارکرد وکیل منع اشتغال زوجه برساند. با ما همراه باشید.

هر جامعه ای بر اساس اهدافی خاص تشکیل می شوند. اما مهمترین و شاید اصلی ترین هدف هر جامعه، مسئله اقتصادی است. در واقع این اقتصاد است که سایر اهداف را مشخص می کند و جامعه را در مسیر مشخصی پیش می راند. اقتصاد نیز در کوچک ترین حالت و پایه ای ترین شکل خود به معنی همان خرید و فروش و کسب درآمد است. بنابراین جامعه زمانی می تواند به حیات خود ادامه دهد که افراد جامعه اقدام به ایجاد گردش مالی کند و این ممکن نمی شود مگر با درآمد زایی و خرج این درآمد. داشتن کسب و کار و شغل پایه اول این گردش مالی محسوب می شود.

بنابراین حاکمیت و قانون نه تنها از داشتن کسب و کار افراد ناراحت نمی شود، بلکه به دنبال این است که این کسب و کار ها گسترش پیدا کند و افراد بیشتری به این سمت جذب شود.

در جامعه ایران نیز همین دیدگاه قانون نسبت به کسب و کار وجود دارد. یعنی تمامی افراد جامعه این توانایی را دارند که بتوانند بر اساس دانش، تجربه یا بر اساس هر فاکتور دیگری شغل و کسب و کار خودشان را داشته باشند. این موضوع از دیدگاه قانون برای مردان و زنان برابر است و نمی توان از نظر قانونی تبعیضی میان آن ها مشاهده کرد. اما از سایر جهات این دیدگاه در خصوص مردان و زنان کمی متفاوت است. دیدگاهی که باعث شده است بعد ها در قانون منع اشتغال زوج یا زوجه تاثیرگذار باشد. چیزی که یک وکیل منع اشتغال زوجه به خوبی با آن آگاه است.

وکیل منع اشتغال زوجه (5)
وکیل منع اشتغال زوجه (5)

مردان، نفر اول اقتصاد خانواده

روزگاری نه چندان دور نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان این مردان بودند که وظیفه درآمد و گذران اقتصادی خانواده را بر عهده داشته اند. این موضوع حتی در کتب تاریخی و الهی نیز بیان شده است. گرچه اسلام همواره چند گام جلوتر رفته است و در جایی زن را شریک اقتصادی مردان بیان کرده است.

با این حال آن چیزی که به عنوان عرف و فرهنگ شناخته می شود این است که اساسا مرد را به عنوان مسئول و نفر اول اقتصاد هر خانواده می شناسند. تفکری که تا حدودی هنوز در جامعه ایران وجود دارد. بر این اساس طی چند دهه گذشته زنان عمدتا خانه دار بودند و کمتر اجازه این را پیدا می کردند که در جامعه به عنوان یک شاغل حضور داشته باشند. اما رفته رفته تبادل فرهنگی با سایر اجتماعات و همچنین نیاز اقتصادی جامعه باعث شد جامعه سراغ نیمه پنهان نیروی انسانی خود برود. اینجا بود که کم کم زنان وارد عرصه شدند و توانستند نه تنها در بخش های اختصاصی زنانه بلکه در تمامی کارها همپای مردان شروع به کسب درآمد کنند.

اما این موضوع باعث نشد برخی از اصول اساسی که حتی در اسلام نیز به آن اشاره شده است، تغییر کند. در واقع همچنان بر اساس اسلام، قانون و عرف این مرد است که مسئول اصلی تامین مالی خانواده محسوب می شود. بدین معنی که اگر زن و مرد هر دو دارای کسب و کار و درآمد مجزا هستند، این مرد است که باید درآمد خود را برای خانواده خود خرج کند و زن وظیفه ای از این بابت ندارد. به بیان بهتر درآمد مرد صرفا به او تعلق ندارد و او بهای خانواده خود را باید پرداخت کند. اما تمام درآمد زن برای خود اوست و در صورتی که زن درآمد خود را وارد اقتصاد خانواده می کند در حال هدیه کردن این درامد به خانواده خودش است و این کار نمی تواند باعث ایجاد وظیفه برای زن شود.

بنابراین مهمترین نکته ای که می تواند ما را به کارکرد وکیل منع اشتغال زوجه نزدیک تر کند این است که اساسا مردان از دید قانون، شرع و اسلام موظف به تامین مالی خانواده هستند و باید دارای کسب و کار و درآمد باشند. اما زنان از این اجبار به دور هستند و برای آن ها از این نظر مسئولیتی تعریف نشده است. همین موضوع می تواند کمی تفاوت رفتاری در قانون منع اشتغال زوجه یا زوج ایجاد کند. در ادامه بیشتر در این باره صحبت می کنیم.

وکیل منع اشتغال زوجه (6)
وکیل منع اشتغال زوجه (6)

منع اشتغال زوج یا زوجه؟! مسئله این است!

شاید برای شما هم تعجب آور باشد که چرا در عنوان قانون از عبارت زوجه استفاده شده است؟ به بیان ساده تر چرا عمدتا گفته می شود وکیل منع اشتغال زوجه و نه وکیل منع اشتغال زوج؟ در حالی که در قانون صراحتا بیان شده است که زوجه نیز بنا بر همان دلایلی که در ادامه بیان خواهیم کرد این توانایی را دارد که از دادگاه درخواست منع اشتغال زوج خود را بخواهد. بنابراین این قانون صرفا برای منع زوجه از اشتغال تدوین نشده است، اما عنوان قانون تنها به زوجه اطلاق می کند. چرا؟

یک بار دیگر به بالا بر می گردیم. همانطور که گفتیم از دیدگاه عرف، فرهنگ، قانون و شرع این مرد است که مسئول اصلی اقتصادی در هر خانواده محسوب می شود و زنان چه کسب و کاری داشته باشند یا خیر مسئولیتی در قبال تامین نیازهای مالی خانواده خود نخواهد داشت.

بنابراین قانون عملا مرد را مسئول مالی خانواده می داند و بر اساس این وظایفی از جمله نفقه زن را بر گردن مرد قرار داده است. بنابراین از نظر منطقی مرد حتما باید دارای کسب و کار و شغل باشد و این باید برای زنان وجود ندارد.

بنابراین منع اشتغال بر اساس شرایط مشخص برای زوجه کار منطقی تر و البته ساده تری محسوب می شود تا منع اشتغال برای مردان. همین موضوع در ماده 18 قانون حمایت خانواده به وضوح بیان شده است. در این ماده بیان شده است که : ” شوهر می تواند با تایید دادگاه زن خود را از اشتغال به هر شغلی كه منافی مصالح خانوادگی یا حیثیت خود با زن باشد منع كند. زن نیز می تواند از دادگاه چنین تقاضایی را به نماید. دادگاه در صورتی که اختلالی در امر معیشت خانواده ایجاد نشود مرد را از اشتغال به شغل مذكور منع می كند ” همانطور که در این ماده مشخص است برای منع اشتغال زوجه به غیر از شرایط قانونی مشخص از جمله در خطر بودن مصالح خانوادگی و حیثیت زن شرط دیگری وجود ندارد. اما برای منع اشتغال مرد باید در کنار این ها ثابت شود که این کار باعث نمی شود که معیشت و اقتصاد خانواده به خطر بیفتد.

به بیان ساده تر قانونگذار اساسا زمانی اجازه داده است که حکم منع اشتغال مرد صادر شود که این کار باعث نشود اقتصاد یک خانواده در خطر قرار بگیرد و معیشت آن ضربه بخورد. زیرا همانطور که گفتیم تمام این قانون در جهت حفظ خانواده است. بنابراین وکیل منع اشتغال زوجه به خوبی می داند که قانون گذار و قاضی دوست ندارند که این قانون ابزاری برای از بین بردن خانواده محسوب شود. از این روست که عمدتا این قانون با عنوان منع اشتغال زوجه شناخته می شود و وکیل مرتبط با آن را با عنوان وکیل منع اشتغال زوجه می شناسیم.

بنابراین در واقع نه قانون و نه وکیل قرار نیست رفتاری ضد زن از خود نشان دهند، بلکه این وظیفه قانونی و شرعی مرد است که باعث می شود قانونگذار نسبت به این قانون در قبال مردان کمی محتاط تر عمل کند. البته این مفهوم مطلب چیزی نیست که بسیاری دوست داشته باشند در جامعه امروز بشوند!!

وکیل منع اشتغال زوجه (7)
وکیل منع اشتغال زوجه (7)

ضمانت اجرایی و وکیل منع اشتغال زوجه

در قوانین کیفری این مجازات است که در برابر جرم قرار می گیرد و به نوعی ضمانت اجرایی حکم محسوب می شود. در بخش حقوقی نیز باید برای اجرای حکم ضمانت های اجرایی در نظر گرفت تا در صورت عدم اعتنا به حکم خسارت مادی یا معنوی ناشی از آن جبران شود و به نوعی فرد نسبت به این کار تنبیه شود.

همین موضوع در مورد این قانون صدق می کند و وکیل منع اشتغال زوجه به خوبی می داند که در این قانون ضمانت اجرایی بسیار مهمی در نظر گرفته شده است.

در واقع اگر دادگاه و قانون برای یکی از طرفین دعوی قرار منع اشتغال صادر کرده باشد و این فرد نسبت به این رای بی اعتنا باشد و همچنان به اشتغال خود ادامه دهد، طرف خواهان می تواند نسبت به دریافت برگه گواهی عدم امکان سازش اقدام کند و بر اساس این گواهی حق طلاق را دریافت خواهد کرد.

به نوعی وکیل منع اشتغال زوجه و این قانون اینگونه بیان می کند که مادامی که شما در بند ازدواج و تعهد به طرف مقابل هستید نمی توانید بر اساس قانون به شغل خود ادامه دهید، مگر این که بنابر شرایط خاص این حق به شما بازگردد و یا این که شما از بند این ازدواج خارج شوید. در صورتی که شما طلاق بگیرید دیگر قانون منع اشتغال برای شما از بین خواهد رفت و بدون هیچ ممنوعیت قانونی می توانید به فعالیت خود در جامعه ادامه دهید.

بنابراین یک وکیل منع اشتغال زوجه به خوبی می داند که مهمترین و شاید تنها ترین ضمانت اجرایی این قانون دادن حق طلاق به طرف مقابل است. بنابراین در صورت شکسته شدن رای و عدم اعتنا به رای دادگاه حق طلاق به طرف مقابل داده می شود تا بر اساس آن بتواند نسبت به گرفتن طلاق اقدام کند.

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که در برخی از موارد افراد برای این که بتوانند رای دادگاه را برای طلاق بگیرند، از همچنین ابزارهایی استفاده می کنند. گرچه استفاده ابزاری از این قوانین و وکیل منع اشتغال زوجه برای رسیدن به طلاق یا موارد این چنینی شرعا و اخلاقا درست نیست اما به هر حال اتفاقی است که در حال رخ دادن است.

شرایط صدور منع اشتغال

همانطور که در بالا بیان کردیم مصالح خانواده و حیثیت زوج یا زوجه دو فاکتور مهم دادگاه برای صدور این رای محسوب می شود. اما سوالی که وجود دارد این است که این شرایط چگونه بررسی می شود؟ روی بهتر سوال این است که باید بپرسیم این دو فاکتور را چگونه می توانیم تعریف کنیم؟

در واقع نمی توان بر اساس دو مفهوم کلی و انتزاعی یک رای صادر کرد که باعث شد یک فرد از حق اشتغال خود منع شود. بنابراین مهمترین کارکردی که می توان برای وکیل منع اشتغال زوجه در نظر گرفت، تعریف درست این شرایط و ارائه این تعاریف به دادگاه است.

در واقع وکیل منع اشتغال زوجه در هر طرفی که قرار گرفته باشد باید بتواند بر اساس مصالح موکل خود این دو مفهوم و دو شرط را توضیح دهد و کاری کند که بر اساس این تعاریف رای به نفع موکل او صادر شود.

بر اساس قانون، قاضی برای بررسی مصالح خانواده و حیثیت زوج یا زوجه به فاکتورهای زیر نگاه می کند، فاکتورهایی که همچنان هر کدام تعریفی است و وکیل منع اشتغال زوجه باید سعی کند بر اساس مدارک و شواهد موجود به درستی آن ها را تعریف کند. این فاکتورها عبارتند از:

شرایط زندگی زوج و زوجه

وضعیت اجتماعی زن و مرد

سطح خانوادگی هر کدام از آن ها

موقعیت اجتماعی، اقتصادی و مذهبی هر کدام از زوج یا زوجه

سبقه کاری هر کدام از طرفین

محیط رشد

محیط زندگی کنونی

جایگاه طرفین در خانواده و دوستان

هر کدام از این فاکتورها مفاهیمی کاملا انتزاعی محسوب می شود که وکیل منع اشتغال زوجه موظف است بر اساس دلیل، مدرک و استدلال هر کدام از آن ها را برای دادگاه به نحوی تعریف کند که در مجموع رای به نفع موکل او صادر شود. این مهمترین نکته و کارکردی است که می توان برای همچنین وکیلی در نظر گرفت.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، قانون منع اشتغال زوجه یک قانون بسیار مهم در کشور محسوب می شود اما این قانون مهم از ابزارهای بسیار ضعیفی استفاده کرده است. ابزارهایی که می تواند باعث شود از این قانون در مسیر های دیگری مانند طلاق بهره گرفت. از این رو مهمترین کارکرد وکیل منع اشتغال زوجه این است که مانع از این شود که ضعف قانون به موکل او ضربه ای بزند و سعی کند از این ضعف برای نجات موکل خود استفاده کند. این مهمترین کارکردی است که شما می توانید از این وکیل انتظار داشته باشید.

The post وکیل منع اشتغال زوجه appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *