پس گرفتن جهیزیه از شوهر

پس گرفتن جهیزیه از شوهر

پس گرفتن جهیزیه از شوهر چه شرایطی دارد؟ پس گرفتن جهیزیه از شوهر چه مراحلی دارد؟ پس گرفتن جهیزیه از شوهر با سیاهه به شکل است؟ آیا پس گرفتن جهیزیه از شوهر بدون سیاهه نیز ممکن است؟ مهمترین شرایط قانونی برای پس گرفتن جهیزیه از شوهر چیست؟ پس گرفتن جهیزیه از شوهر بر اساس کدام ماده قانونی امکان پذیر است؟ پس گرفتن جهیزیه از شوهر تنها در صورت طلاق قابلیت پیگیری را دارد؟ یک وکیل در خصوص پس گرفتن جهیزیه از شوهر چه کارکردی می تواند داشته باشد؟ مرجع صالح رسیدگی به پس گرفتن جهیزیه از شوهر کدام است؟

پس گرفتن جهیزیه از شوهر یکی از اتفاقاتی است که در پروسه طلاق به آن رسیدگی می شود. به نوعی می توان اینگونه بیان کرد که زن این حق را دارد اموالی که به عنوان جهیزیه با خود به خانه مرد برده را برگردانند و مرد نیز نمی توان مانع از این کار شود. در واقع مسئله اصلی این است که مرد مسئول تامین نیازهای خانه و زندگی مشترک است. بنابراین تامین لوازم خانه نیز بر عهده مرد است. اما بر اساس رسم و فرهنگی که در ایران وجود دارد در غالب مناطق کشور زن نیز برای شروع زندگی اسباب و وسایلی را با خود به خانه مرد می برد. این اساب و وسایل همگی تحت تملک زن قرار دارد و مرد مالکیتی برای آن ها نمی تواند داشته باشد. بنابراین در زمان طلاق زن بر اساس اصل مالکیت می تواند نسبت به استرداد آن ها بدون اجازه هیچ کسی ( از جمله مرد ) اقدام کند. همین مسئله باعث شده است که پس گرفتن جهیزیه از شوهر تبدیل به یک امر کاملا قانونی و معول شود.

اما اگر یک زن بخواهد اموال خود را از طریق قانون بازپس بگیرد چه کار باید بکند؟ اساسا چه راه هایی برای پس گرفتن جهیزیه از شوهر وجود دارد؟ آیا برای پس گرفتن جهیزیه از شوهر وجود سیاهه اموال الزامی است؟ این ها مهمترین مواردی است که در ادامه به آن ها خواهم پرداخت.

پس گرفتن جهیزیه از شوهر (2)
پس گرفتن جهیزیه از شوهر (2)

پس گرفتن جهیزیه از شوهر با سیاهه اموال

پس گرفتن جهیزیه از شوهر با سیاهه اموال کار بسیار ساده ای محسوب می شود. در واقع سیاهه یک سند غیر رسمی و عادی محسوب می شود. در این سند اموال برده شده به خانه شوهر توسط زن سیاهه می شود. معمولا نوع مال و قیمت روز آن در این سیاهه نوشته می شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که این سیاهه باید توسط شاهدان ( معمولا مرد و از طرف خانواده داماد ) امضا شود. همچنین داماد نیز باید این سیاهه را امضا کند تا از آن بتوان در روز موعود در دادگاه استفاده کرد.

به نوعی به واسطه سیاهه معتبر زن می تواند بر مالکیت اموال خود ادعایی قوی داشته باشد و این مالکیت را در دادگاه اثبات کند. مسئله ای که وجود دارد این است که زن حتی بدون نیاز به دستور قضایی و یا بدون نیاز به اجازه شوهر نسبت به استرداد اموال خود اقدام کند. اما شرایطم بهتر این است که این اموال در حضور چند شاهد مانند همسایه ها صورت بگیرد تا مرد نتواند در خصوص خروج برخی دیگر از اموال خارج از جهیزیه ادعایی داشته باشد.

از طرف دیگر در برخی از سیاهه ها طلایی که زن با خود همراه دارد به عنوان جهیزیه عنوان شده است. گرچه طلا ذاتا به عنوان یک وسیله کاربردی در خانه محسوب نمی شود و نمی توان از آن به عنوان جهیزیه یاد کرد اما نوشتن طلا با واحد گرم در سیاهه این امکان را ایجاد می کند که زن بتواند مالکیت خود را بر این طلا اثبات کند.

پس گرفتن جهیزیه از شوهر (1)
پس گرفتن جهیزیه از شوهر (1)

پس گرفتن جهیزیه از شوهر بدون سیاهه اموال

پس گرفتن جهیزیه از شوهر بدون سیاهه اموال پیچیدگی های خاص خودش را دارد. در واقع اگر در انتقال جهیزیه به خانه شوهر سیاهه ای تهیه نشده باشد اثبات مالکیت زن بر اموال خود کار نسبتا سختی محسوب می شود. در واقع در این حالت تنها وجود شاهد و شهادت اوست که اثر گذار است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که بدون وجود سیاهه اموال هیچ ادعایی تایید تا تکذیب نمی شود.

از این رو اگر شما به دنبال پس گرفتن جهیزیه از شوهر بدون سیاهه هستید بهتر است به دنبال جمع آوری مدارکی مانند فاکتور خرید یا شاهد باشید. این ها جزو معدود مسیرهایی است که می توانید به واسطه آن ها نسبت به استرداد جهیزیه خود اقدام کنید.

پس گرفتن جهیزیه از شوهر (1)
پس گرفتن جهیزیه از شوهر (1)

پس گرفتن جهیزیه از شوهر و چند نکته

پس گرفتن جهیزیه از شوهر بر اساس قانون به دو مرجع شورای حل اختلاف و دادگاه خانواده است. فرق این دو مرجع در خصوص رسیدگی به پس گرفتن جهیزیه از شوهر این است که شورای حل اختلاف به جهیزیه هایی با ارزش مالی کمتر از 20 میلیون تومان رسیدگی می کند و دادگاه خانواده جهیزیه هایی با ارزش مالی بالغ بر 20 میلیون تومان را مورد بررسی قرار می دهد.

نکته مهم دیگری که در خصوص پس گرفتن جهیزیه از شوهر وجود دارد این است که شما نمی توانید از مرد به عنوان مجرم جرم خیانت در امانت شکایت کنید. در واقع مادامی که دو طرف در زندگی مشترک هستند بدین معنی است که مرد نیز به اندازه زن در این اموال سهیم و شریک است. از این رو هیچ کدام یک از طرفین دست به تخریب اموال نمی زنند. بنابراین زن در این خصوص امکان شکایت کیفری علیه مرد را از دست می دهد.

سوال و نکته مهم دیگری که در این بین وجود دارد این است که آیا با تلف شدن یکی از اموال جهیزیه ذکر شده در سیاهه مرد باید جایگزین آن را به زن بدهد و یا زن می تواند به جای این مال از شوهر طلب خسارت داشته باشد؟ خیر. بنابراین تنها بر مال باقی ما امکان پس گرفتن جهیزیه از شوهر وجود دارد. این نکته بسیار هم است که باید به آن توجه داشته باشیم. به طور کلی می توان گفت که پس گرفتن جهیزیه از شوهر کار را برای زن آسان تر کرده است.

توجه داشته باشید که پرونده پس گرفتن جهیزیه از شوهر به عنوان یک پرونده مالی در نظر گرفته می شود. بنابراین دستگاه قضایی برای بررسی چنین پرونده ای سه درصد از ارزش کل مالی آن را مطالبه می کند. از طرف دیگر زمان صدور استرداد جهیزیه از زمان اقدام معمولا یک تا سه ماه خواهد بود.

The post پس گرفتن جهیزیه از شوهر appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *