اجرت المثل بعد از فوت شوهر

اجرت المثل بعد از فوت شوهر در قانون

اجرت المثل بعد از فوت شوهر چگونه است؟ اجرت المثل بعد از فوت شوهر به چه نحوی پرداخت می شود؟ شرایط اجرت المثل بعد از فوت شوهر چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اجرت المثل بعد از فوت شوهر چیست؟ زن چگونه می تواند برای دریافت اجرت المثل بعد از فوت شوهر اقدام کند؟ آیا اجرت المثل بعد از فوت شوهر پرداخت می شود؟ نحوه محاسبه اجرت المثل بعد از فوت شوهر به چه شکلی است؟ دادگاه مرجع بررسی اجرت المثل بعد از فوت شوهر کدام است؟

اجرت المثل بعد از فوت شوهر یکی از ابزارهای قانونی است که در اختیار زوجه قرار گرفته است تا بتواند از برخی حقوق خود در زندگی مشترک دفاع کند. اگر بخواهیم ساده و سریع این مسئله را بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که اجرت المثل بعد از فوت شوهر به زوجه تعلق می گیرد. محل پرداخت این مبلغ نیز از اموال به جا مانده از متوفی خواهد بود. بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم زوجه می تواند بعد از فوت شوهر نسبت به دریافت نفقه به جا مانده، مهریه و اجرت المثل اقدام کند.

اما این مسئله شرایط خاصی دارد. در واقع نمی توان به این سادگی نسبت به دریافت اجرت المثل بعد از فوت شوهر اقدام کرد. مهمترین و اصلی ترین گام در این موضوع اثبات اجرت المثل است. از این رو در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که اجرت المثل اساسا چیست و یک زوجه چگونه می تواند آن را از دادگاه مطالبه کند. توجه داشته باشید که عمده مفاهیم و ابزارها میان اجرت المثل بعد از فوت شوهر یا قبل از آن برابر و یکسان است. از این رو با فهم درست این مفهوم می توانیم درک دقیق ترین از کارکرد یک وکیل حقوقی در این زمینه داشته باشیم.

اجرت المثل بعد از فوت شوهر (3)
اجرت المثل بعد از فوت شوهر (3)

اجرت المثل بعد از فوت شوهر و نگاه به مفاهیم

اجرت المثل بعد از فوت شوهر بر اساس مفهوم بسیار مهم اجرت المثل مورد بررسی قرار می گیرد. بسیاری از خانواده ها به خصوص خانم ها نسبت به این مفهوم بی اطلاع هستند و برخی دیگر تصوراتی اشتباه نسبت به آن دارند. در زبان ساده و صریح اگر بخواهیم بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که اجرت المثل اساسا دستمزد کارهایی است که زن موظف به انجام آن ها در زندگی نیست.

به طور مثال نه در اسلام و نه در قانون ایران زن به آشپزی در خانه مکلف نشده است و یا اجباری برای تمیز کردن خانه ندارد. بنابراین زوجه این حق را دارد که برای هر کدام از این کارها مزدی را طلب کند. شوهر نیز موظف است این مزد را پرداخت نماید. به این مزد اجرت المثل گفته می شود.

شاید این سوال در خصوص اجرت المثل بعد از فوت شوهر یا قبل از آن برای شما ایجاد شده باشد که اساسا بسیاری از کارهایی که خانم ها در زندگی انجام می دهند وظیفه قانونی یا شرعی آن ها نیست. حتی نگهداری فرزند از سنی به بعد دیگر بر عهده مادر نیست. بنابراین عملا وظیفه ای بر انجام این کارها وجود ندارد. حال با توجه به این مسئله آیا عرف می تواند بر قانون غلبه کند؟ در کلام ساده تر می توان گفت به این دلیل که در جامعه این رفتارها یک فرهنگ اجتماعی است و باید انجام شود، بنابراین زوجه حق مطالبه مزد را ندارد؟ خیر. قانون این حق را به زوج نمی دهد که حتی با استناد به عرف اجتماعی از پرداخت اجرت المثل شانه خالی کند. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص اجرت المثل بعد از فوت شوهر باید به آن توجه داشت.

اجرت المثل بعد از فوت شوهر و شرایط مهم آن

اجرت المثل بعد از فوت شوهر و یا به طور کلی اجرت المثل زمانی قابل مطالبه است که شرایط خاصی در آن رعایت شده باشد. اولین و مهمترین شرط مطالبه اجرت المثل این است که اساسا کارهای صورت گرفته قابل ارزش گذاری مالی و مادی باشد. به طور مثال می توان برای آشپزی کردن درخواست اجرت المثل کرد، چرا که این مسئله قابل کارشناسی و ارزش گذاری اقتصادی است و بسیاری در دنیا بر اساس همین کار درآمدزایی می کنند.

شرط مهم دیگر این است که اساسا این کارها به درخواست یا دستور شوهر صورت گرفته باشد. در کلام ساده تر اگر زوجه خودخواسته و بدون خواست یا اطلاع شوهر این کارها را انجام دهد عملا نمی تواند مزدی هم برای آن درخواست کند. این مسئله یکی از مهمترین چالش های اثبات اجرت المثل بعد از فوت شوهر محسوب می شود.

مسئله یا شرط دیگر این است که زوجه این کارها را به قصد رایگان بودن انجام نداده باشد. در کلام ساده تر از همان ابتدا اجرت یا مزدی برای ان در نظر گرفته باشد و یا با هدف دریافت مزد خاصی این کار ها را صورت داده است. اگر بخواهیم صادقانه تر صحبت کنیم اثبات این موضوع نیز از سختی های دعوی اجرت المثل بعد از فوت شوهر محسوب می شود. از این رو پیشنهاد ما این است که در این مسیر از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان کمک بگیرید.

اجرت المثل بعد از فوت شوهر (2)
اجرت المثل بعد از فوت شوهر (2)

اجرت المثل بعد از فوت شوهر و اثبات آن

اجرت المثل بعد از فوت شوهر زمانی به زن تعلق می گیرد که شرایط گفته شده در اجرت المثل را داشته باشد. همانطور که بیان کردیم اثبات دو مورد از این شرایط برای دریافت اجرت المثل بعد از فوت شوهر بسیار اهمیت دارد. اول این که زوجه باید نشان دهد که این کارها به خواست شوهر بوده و دوم باید نشان دهد که عملا وی هدف مالی از انجام این کارها در زندگی داشته است.

مسلما اثبات این دو مورد به خصوص با فوت همسر کار چندان ساده ای نخواهد بود. استفاده از ادله اثبات مانند شهادت، قسم ویا علم قاضی می تواند کارساز باشد. به هر حال این ها مواردی است که باید اثبات شود تا دادگاه مجاب به کارشناسی اجرت المثل و پرداخت آن به زن شود. توجه داشته باشید که زوجه برای اجرت المثل بعد از فوت شوهر باید دادخواستی به طرفیت وراث تنظیم کرده و به دادگاه ارائه دهد. چرا که این مبلغ قرار است از ماترک متوفی پرداخت شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

The post اجرت المثل بعد از فوت شوهر appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *