بطلان معامله به دلیل حجر

بطلان معامله به دلیل حجر

بطلان معامله به دلیل حجر چه شرایطی دارد؟ بطلان معامله به دلیل حجر چگونه است؟ آیا بطلان معامله به دلیل حجر ممکن است؟ بطلان معامله به دلیل حجر بر اساس چه مفاهیم قانونی امکان پذیر است؟ چگونه می توانیم نسبت به بطلان معامله به دلیل حجر اقدام کنیم؟ وکیل چه کمکی می تواند به ما در خصوص بطلان معامله به دلیل حجر کمک کند؟ آیا ابطال سند به واسطه بطلان معامله به دلیل حجر وجود دارد؟

بطلان معامله به دلیل حجر یکی از چند حالت محدود ابطال قرارداد یا معامله محسوب می شود. با توجه به این که انتقال سند یا صدور سند را می توان از نتایج یک قرارداد یا معامله دانست، با بطلان معامله به دلیل حجر می توان گفت که سند صادر شده نیز باطل می شود. از این رو بطلان معامله به دلیل حجر یکی از مهمترین مفاهیم قانونی محسوب می شود. اما برای این که با این موضوع بهتر آشنا شویم باید با برخی از مفاهیم مهم مانند انواع قرارداد، شرایط انحلال یک قرارداد و همچنین مفهوم حجر آشنا شویم. همه این موارد در کنار یکدیگر به ما نشان می دهد که اساسا به دنبال چه چیزی هستیم.

بطلان معامله به دلیل حجر (2)
بطلان معامله به دلیل حجر (2)

بطلان معامله به دلیل حجر و انواع قرارداد

بطلان معامله به دلیل حجر به صورت مستقیم با مفهوم قرارداد سر و کار دارد. قرارداد در قانون مانند یک ابزار بسیار مهم است. در واقع قانون هر رابطه میان انسان ها را بر اساس مفهوم قرارداد تعریف می کند. قرارداد بر اساس یک هدف یا موضوع خاص تشکیل می شود. در این قرارداد طرفین بر اساس این هدف تعهداتی را نسبت به یکدیگر و نسبت به قرارداد قبول می کنند. با امضای قرارداد اجرای این تعهدات الزام قانونی دارد. نکته ای که وجود دارد این است که هر رابطه در جامعه خواسته یا ناخواسته بر اساس قراردادی تعریف می شود. کافی است کمی با دقت بیشتر به اطراف خودتان نگاه کنید تا این قراردادها را بهتر ببینید. این موضوع می تواند فهم ما را از بطلان معامله به دلیل حجر افزایش دهد.

نکته دیگری که در خصوص قراردادها وجود دارد این است که در قانون ایران دو نوع قرارداد تعریف شده است. قراردادها در قانون ایران به دو نوع لازم و جایز تقسیم بندی می شود. قرارداد جایز قراردادی است که طرفین آن بدون هیچ پیگرد قانونی و بدون نیاز به هیچ گام قانونی قرارداد را منحل کند. در واقع قرارداد های جایز امکان انحلال در هر شرایط مکانی و زمانی را دارد. به طور مثال یک قرارداد وکالت از نوع جایز شناخته می شود و موکل می تواند وکیل خود را در هر موقعیتی که بخواهد عزل کند. حال می توان گفت که بطلان معامله به دلیل حجر در خصوص این نوع قراردادها نیست.

اما جامعه به قراردادهایی نیاز دارد که بتواند قدرت بالاتری داشته باشد. در واقع قراردادی برای ما ارزش و اعتبار بیشتری دارد که نتوان به سادگی آن را منحل کرد. فرض کنید که در خرید و فروش یک خانه شما به سادگی بتوانید قرارداد را منحل کنید. در چنین شرایطی قطعا یکی از طرفین متضرر خواهد شد. قانون این موضوع را به خوبی می داند. از این رو قراردادهای لازم در قانون تعریف شده است.

قرارداد لازم قراردادی است که انحلال آن شرایط خاصی دارد. بنابراین هر کدام از طرفین تنها در شرایط و حالت های خاصی می تواند نسبت به انحلال این قرارداد اقدام کنند. بطلان معامله به دلیل حجر یکی از این حالت هایی است که برای انحلال این نوع قرارداد وجود دارد.

بطلان معامله به دلیل حجر (3)
بطلان معامله به دلیل حجر (3)

بطلان معامله به دلیل حجر و شرایط انحلال قرارداد لازم

بطلان معامله به دلیل حجر یکی از شرایط انحلال قرارداد لازم است. به طور کلی برای انحلال یک قرارداد لازم 4 حالت وجود دارد. بروز هر کدام از این حالت ها می تواند باعث انحلال قرارداد لازم شود. این شرایط چهارگانه عبارتند از ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و اقاله. هر کدام از این شرایط به تنهایی می تواند باعث ابطال قرارداد لازم مانند یک قرارداد معامله شود. بطلان معامله به دلیل حجر یکی از انواع حالت هایی است که بر اساس ابطال قرارداد ایجاد می شود.

بطلان معامله به دلیل حجر و نگاه به شرایط ابطال قرارداد

بطلان معامله به دلیل حجر از شرایطی است که می تواند باعث انحلال یک قرارداد لازم شود. به طور کلی ابطال یک قرارداد بدین معنی است که ثابت شود قرارداد از اساس دارای مشکل قانونی یا شرعی است. بنابراین این قرارداد از اعتبار خود ساقط می شود. بدین ترتیب با اثبات شرایط عدم صحت قرارداد می توان شرایط ابطال و انحلال قرارداد یا معامله را ایجاد کرد.

یکی از شرایط مهم صحت هر قرارداد از جمله قرارداد معامله اهلیت طرفین قرارداد است. اهلیت بدین معنی است که طرفین باید سه شرط اساسی رشد، بلوغ و عقل را داشته باشند. بلوغ بدین معنی است که فرد باید بالغ بر 15 سال ( دختران بالای 9 سال ) باشد و رشد بدین معنی است که فرد توانایی تشخیص خوب و بد را از یک دیگر داشته باشند. به صورت عمومی فرد بالای 18 سال دارای رشد است. همچنین شرط عقل بدین معنی است که این فرد توانایی تصمیم گیری درست و به موقع دارد و می تواند برای زندگی خود تصمیم گیری کند همچنین این فرد دچار جنون دائمی و ادواری نباشد.

در بطلان معامله به دلیل حجر از مفهوم حجر صحبت شده است. حجر بدین معنی است که اساسا فرد یا دچار جنون شده باشد و یا از نظر قانون سفیه باشد. در واقع حجر باعث می شود که شرط اهلیت برای فرد از بین برود. بنابراین اگر ثابت شود که فرد مجنون یا سفیه بوده عملا امکان امضای قرارداد و انجام معامله را نداشته است. بر این اساس اهلیت طرفین زیر سوال می رود و این یعنی شرایط ابطال قرارداد ایجاد می شود. با ابطال قرارداد و معامله همه چیز باید به حالت قبل از معامله بازگردد. حتی اگر به واسطه این معامله سندی صادر شده باشد این سند نیز باطل اعلام می شود. از این روست که قانون نسبت به بطلان معامله به دلیل حجر و سایر شرایط ابطال قرارداد بسیار حساس است و به سختی دستور چنین حکمی را صادر می کند.

The post بطلان معامله به دلیل حجر appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *