تسلیم به رای

مفهوم تسلیم به رای چیست ؟

تسلیم به رای یا اسقاط حق تجدیدنظرخواهی در واقع عدم استفاده از حق اعتراض و بهره مندی از تخفیفات مجازات است. به زبان ساده تر می توان گفت زمانی که یک فرد از سوی دادگاه کیفری محکوم می شود و از حق اعتراض خود هیچ استفاده ای نمی کند می تواند از دادگاه کیفری که برای او حکم صادر کرده است تقاضای درخواست تخفیف نماید.

بررسی شرایط و ویژگی های اسقاط حق تجدیدنظرخواهی

تسلیم به رای دارای شرایط و ویژگی های خاصی می باشد. همچنین شخص محکوم علیه در شرایط خاصی می تواند از تخفیف این قانون بهره مند شود. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تسلیم به رای بهتر است تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

تسلیم به رای (2)
تسلیم به رای (2)

شرایط تسلیم به رای چیست؟

قبل از اینکه بخواهید از تخفیفات این قانون بهره مند شوید باید در مورد شرایط آن اطلاعاتی را بدست آورید. توجه داشته باشید اگر محکوم علیه دارای شرایط خاصی باشد تخفیف در مجازات شامل وی می گردد.

از مهم ترین شرایط تسلیم به رای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرط اول:

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که تسلیم به رای شامل محکومیت های کیفری و انواع مجازات های تعزیری می شود. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اسقاط حق تجدیدنظرخواهی شامل مجازات های شرعی نظیر قصاص و… نمی گردد.

شایان ذکر است که تسلیم به رای شامل محکومیت های حقوقی نمی شود. امکان اسقاط حق تجدیدنظرخواهی در خصوص با جرائمی که به مواد مخدر مرتبط می شود وجود دارد. در نتیجه اگر شما شرایط ذکر شده را دارید می توانید به کمک این قانون از تخفیف در مجازات بهره مند گردید.

شرط دوم:

محکوم علیه در صورتی می تواند تقاضای اسقاط حق تجدیدنظرخواهی داشته باشد که هیچگونه درخواست اعتراض یا تجدیدنظرخواهی از سوی وی یا دادستان به رای صادر شده از سوی دادگاه انجام نگرفته باشد.

با توجه به ماده 442 قانون دادرسی کیفری:” در کلیه محکومیت های تعزیری اگر دادستان یا شاکی از حکمی که صادر شده است تقاضای تجدید نظر نکرده باشند، برای محکوم علیه این امکان وجود دارد که قبل از پایان مهلت تجدیدنظرخواهی با مراجعه به دادگاه درخواست تجدیدنظرخواهی خود را اسقاط نماید و تقاضای تسلیم به رای ( تخفیف در مجازات ) کند.”

دادگاه و قاضی هیچ اختیاری برای عدم پذیرش یا پذیرش تخفیفی که از سوی درخواست اسقاط حق تجدیدنظرخواهی در مجازات اعمال شده است نخواهند داشت. در صورتی که دادگاه یا قاضی این قانون را رعایت نکنند تکلیف قانونی شان را به درستی انجام نداده اند و دچار تخلف شده اند. در نتیجه می توان گفت تخفیفی که از سوی قانون اسقاط حق تجدیدنظرخواهی تعیین می شود جزو تخفیف های اجباری و حتمی می باشد.

تسلیم به رای (5)
تسلیم به رای (5)

شرط سوم:

شخص محکوم باید قبل از اتمام مهلت تجدیدنظرخواهی به دادگاهی که رای را صادر کرده است مراجعه نماید و درخواست تسلیم به رای کند. به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که محکوم علیه خارج از بازه زمانی ذکر شده درخواست تسلیم به رای داشته باشد امکان صدور آن برای وی وجود ندارد.

شرط چهارم:

در صورتی محکوم علیه می تواند تقاضای تسلیم به رای داشته باشد که دادستان یا شاکی نسبت به حکمی که صادر شده است تقاضای فرجام خواهی یا تجدیدنظرخواهی نکرده باشند.

بررسی مهم ترین ویژگی های تسلیم به رای

از مهم ترین ویژگی های تسلیم به رای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزان تخفیف در ماده 442 قانون دادرسی کیفری به صورت واضح اعلام شده است و مقدار تخفیف برابر با کسر 4/1 مجازات تعیین شده است. قابل ذکر است که دادگاه نمی تواند در زمان اعمال تخفیف هیچگونه مجازاتی را برای محکوم علیه تعیین کند. طبق قانون دادگاه باید 4/1 از مجازات تعیین شده برای محکوم علیه را کاهش دهد.

دادگاه در زمان اعمال تخفیفی که مشخص شده است دارای تکلیف قانونی می باشد. در صورتی که قاضی تخفیف را اعمال نکند قانون را زیر پا گذاشته است.

با توجه به موارد ذکر شده می توان گفت اسقاط حق تجدیدنظرخواهی یکی از مهم ترین روش های قانونی برای تخفیف در مجازات تعزیری می باشد.

تسلیم به رای (4)
تسلیم به رای (4)

در چه صورتی محکوم علیه می تواند درخواست اسقاط حق تجدیدنظرخواهی داشته باشد؟

محکوم علیه در شرایط زیر می تواند درخواست اسقاط حق تجدیدنظرخواهی داشته باشد:

رضایت شاکی

داشتن شرایط خاص نظیر بیماری، کهولت سن و…

تلاش مستمر محکوم علیه برای جبران زیان های ناشی از جرم

ندامت محکوم علیه

همکاری محکوم علیه برای شناسایی شرکا

بررسی قانون تسلیم به رای در جرائم مربوط به مواد مخدر

قانون تسلیم به رای در گذشته در جرائم مربوط به مواد مخدر اعمال نمی شد. از سال 1386 به بعد امکان اعمال قانون در جرائم مرتبط با مواد مخدر وجود دارد. شایان ذکر است طبق این قانون افراد محکوم در زمینه مواد مخدر باید شرایطی خاص داشته باشند تا بتوانند از امتیاز تخفیف قانون تسلیم به رای بهره مند گردند.

تسلیم به رای (3)
تسلیم به رای (3)

هدف از راهکار قانونی اسقاط حق تجدیدنظرخواهی چیست؟

قانون گذاران از وضع هر قانونی اهدافی دارند. از مهم ترین اهداف وضع قانون تسلیم به رای عبارتند از:

اهمیت قانون گذاران به تنبیه مجرم

کاهش هزینه ها

اطاله جمعیت کیفری

اطاله دادرسی

تسلیم به رای (6)
تسلیم به رای (6)

سخن پایانی:

یکی از مهم ترین راهکارهای قانونی تسلیم به رای می باشد. همانطور که ذکر شد به کمک این روش به اندازه 4/1 از مجازاتی که برای محکوم علیه تعیین شده کسر می شود. در نتیجه می توان گفت محکوم علیه می تواند به کمک اسقاط حق تجدیدنظرخواهی از تخفیف در مجازات بهره مند گردد. در صورتی که شما تمایل دارید تخفیف این قانون در مجازات شما یا نزدیکان تان اعمال شود بهتر است با وکیل باتجربه ای مشورت کنید. بدون تردید هر چقدر دانش و اطلاعات شما در مورد این قانون بیشتر باشد به راحتی می توانید از مزایای آن بهره مند گردید.

The post تسلیم به رای appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *