رابطه نامشروع با زن شوهردار

رابطه نامشروع با زن شوهردار در قانون

رابطه نامشروع با زن شوهردار چه حکمی دارد؟ تعریف رابطه نامشروع با زن شوهردار چیست؟ مجازات رابطه نامشروع با زن شوهردار چیست؟ آیا رابطه نامشروع با زن شوهردار جرم است؟ رابطه نامشروع با زن شوهردار را چگونه می توان اثبات کرد؟ آیا رابطه نامشروع با زن شوهردار موجب از بین رفتن حق مهریه می شود؟ دادگاه بررسی کننده رابطه نامشروع با زن شوهردار کدام است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص رابطه نامشروع با زن شوهردار چیست؟

رابطه نامشروع با زن شوهردار یکی از اعمال منافی عفت و اخلاق در جامعه شناخته می شود. این موضوعی است که تنها جامعه بلکه قوانین اسلامی و شرعی نیز با آن به شدت مخالف است. از این رو کاملا می توان حدس زد که قانون گذار نسبت به این مسئله سخت گیری های خاص خودش را داشته باشد.

مسئله مهم دیگری که وجود دارد این است که اساسا رابطه نامشروع یک مفهوم با تعاریف مختلف است. در زبان ساده تر تعریف چندان مشخصی از رابطه نامشروع وجود ندارد. این که کدام رفتار با یک زن شوهردار در حیطه رابطه نامشروع قرار می گیرد و کدام یک به عنوان یک رفتار عادی در نظر گرفته می شود بر عهده عرف و فرهنگ جامعه است. این موضوع اولین ابهامی است که در این خصوص وجود دارد. آیا دست دادن با یک زن شوهر دار رفتاری نامشروع شناخته می شود؟ این سوالی است که فرهنگ، عرف و اسلام پاسخ می دهد. در واقع با وجود این که عرف سالانه در هر جامعه ای تغییر می کند، اما مسئله ای که وجود دارد این است که در رابطه بین زن و مرد، پیش از عرف این اسلام است که تصمیم گیری نهایی را می کند.

رابطه نامشروع با زن شوهردار (2)
رابطه نامشروع با زن شوهردار (2)

رابطه نامشروع با زن شوهردار و تعریفی برای آن

رابطه نامشروع با زن شوهردار را اگر بخواهیم تعریف کنیم اینگونه باید بیان کنیم که هر رابطه خارج از عرف و غیر شرعی میان زن و مردی که عقله زوجیت میان آن ها برقرار نشده و همچنین زن متاهل محسوب می شود ( زوج او فرد دیگری است ) را رابطه نامشروع می نامیم. در قانون رابطه نامشروع و زنا را به نوعی جدا از هم در نظر گرفته است. از این رو اگر بخواهیم حد و مرزی نسبتا مشخص بیان کنیم رابطه نامشروع هر رفتاری تا لحظه دخول آلت مرد به اندازه ختنه گاه او محسوب می شود. بنابراین تمامی رفتارها از جمله دست دادن و بوسیدن و … تا لحظه دخول را می توان در دسته روابط نامشروع دانست.

این موضوع از نظر تعیین مجازات، محکومیت و یا حتی بخشش آن نیز بسیار تاثیرگذار است. در واقع از دید اسلام و قانون زنا عملی بسیار زشت تر و غیر قابل بخشش تر از دیگر روابط نامشروع است. از دید قانون نیز زنا دارای مجازات حدی ( غیر قابل بخشش یا گذشت ) و رابطه نامشروع دون زنا مجازات تعزیری مشخصی دارد.

نکته مهمی که باید بدانید این است که در خصوص زنا متاهل یا مجرد بودن زن تاثیر مستقیم در نتیجه مجازات دارد. بر اساس قانون و شرع اگر زن متاهلی دست به چنین کاری زده باشد مجازات او رجم یا همان سنگسار شدن است. اما این تفاوت در سایر رابطه نامشروع با زن شوهردار یا مجرد وجود ندارد. در هر صورت با اثبات رابطه نامشروع طرفین تا 99 ضربه شلاق تعزیری محکوم می شوند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن در این خصوص توجه ویژه ای داشت. در کلام ساده تر این مسئله از مهمترین کارکرد هایی است که از یک وکیل کیفری می توانیم انتظار داشته باشیم.

نگاه از چند زاویه به رابطه نامشروع با زن شوهردار

در خصوص رابطه نامشروع با زن شوهردار چند مسئله بسیار مهم وجود دارد. یکی از مهمترین این مسائل را می توان آبرو در جامعه دانست. در واقع چه برای زن شوهر دار و چه برای همسر او این مسئله می تواند خطر آبروریزی بزرگی در جامعه محسوب شود. همین مسئله باعث شده است که قانون نسبت به اثبات رابطه نامشروع با زن شوهردار یا رابطه زنا میان طرفین سخت گیری های بسیاری داشته باشد. روندی که دادگاه برای اثبات این روابط در نظر گرفته غالبا روندی بسیار سخت و تا حدودی نشدنی محسوب می شود.

در کنار این موضوع، اگر شاکی نتواند رابطه نامشروع با زن شوهردار را اثبات کند و یا نتواند اتهام وارد شده مبنی بر رابطه زنا میان طرفین را برای دادگاه روشن کند، عملا محکوم به قذف می شود. در واقع مسئله اینجاست که مطرح شدن چنین احتمالاتی نیز در دادگاه می تواند موجب آبروریزی شود و از طرف دیگر جامعه بیشتر با چنین مفاهیمی سروکار داشته باشد. همه این موارد باعث شده است که فردی که اتهامی بی اساس در دادگاه یا خارج از آن مبنی بر رابطه زنا به فردی وارد کند، دادگاه وی را به حد قذف محکوم می نماید. این نکته بسیار مهمی است که یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است.

رابطه نامشروع با زن شوهردار (3)
رابطه نامشروع با زن شوهردار (3)

رابطه نامشروع با زن شوهردار و مسئله ای به نام مهریه

رابطه نامشروع با زن شوهردار و یا خیانت زن این سوال را ایجاد می کند که اکنون زوج می تواند به عنوان خواهان از پرداخت مهریه خودداری کند؟ خیانت زن به مرد به اندازه ای مسئله مهم و بزرگی محسوب می شود که ناخواسته این مسئله به ذهن خطور می کند که مرد لزوما می تواند مهریه زن را پرداخت نکند. همین مسئله باعث شده است که برخی از زوج ها در دوران طلاق با زدن اتهامات مختلف و ارائه شاهدان قصد در اثبات این رابطه داشته و دارند. اما نکته بسیار مهم و اساسی این است که حتی با اثبات چنین رابطه ای چه تحت عنوان رابطه نامشروع و چه تحت عنوان زنا، مهریه زن به عنوان یک طلب سر جای خودش است.

در کلام ساده تر هیچ عاملی مانند خیانت، رابطه نامشروع و … نمی تواند این حق را از بین ببرد. بنابراین با وجود اثبات چنین شرایطی زن همچنان می تواند مهریه خود را از زوج خود مطالبه کند. بنابراین ورود کردن به چنین مراحلی عملا یک وقت تلف کنی بزرگ برای نپرداختن مهریه محسوب می شود.

The post رابطه نامشروع با زن شوهردار appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *