عواقب ضرب و جرح همسر

عواقب ضرب و جرح همسر در قانون

ضرب و جرح همسر چه عواقبی دارد؟ مجازات ضرب و جرح همسر چیست؟ آیا ضرب و جرح همسر جرم است؟ آیا ضرب و جرح همسر موجب طلاق است؟ آیا زوجه می تواند بر اساس ضرب و جرح همسر درخواست طلاق دهد؟ برای استفاده از ضرب و جرح همسر به عنوان یک ابزار طلاق چه شرایطی لازم است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ضرب و جرح همسر چیست؟ مهمترین نکات ضرب و جرح همسر در قانون چیست؟ آیا امکان پیگیری کیفری در ضرب و جرح همسر وجود دارد؟ مراجع قضایی صالح برای بررسی ضرب و جرح همسر کدام است؟

ضرب و جرح همسر متاسفانه تبدیل به یکی از رایج ترین تعارض های اجتماعی شده است. به نوعی دعوی های خانوادگی و زناشویی عمدتا در حد مشاجره لفظی باقی نمی ماند و به مراحل ضرب و جرح همسر و حتی گاها قتل می رسد. این مسئله ای است که از بعد فرهنگی و اجتماعی جای بحث بسیاری دارد. اما در این جا ما می خواهیم ضرب و جرح همسر را از منظر قانونی مورد بررسی قرار دهیم. در واقع می خواهیم بدانیم به واسطه ضرب و جرح همسر چه حقوقی برای فرد مضروب ( زوج یا زوجه ) ایجاد می شود؟ اگر این فرد بخواهد از این حقوق استفاده کند چه شرایط قانونی را باید رعایت نماید و اساسا چگونه می توان ضرب و جرح همسر را اثبات کرد؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در این مقاله با آن رو به رو هستیم.

نکته ای که پیش از شروع این مقاله باید به آن توجه داشته باشید این است که ضرب و جرح همسر لزوما به معنی ضر و جرح زوجه نیست. امروزه بسیار شاهد این مسئله هستیم که زوج مورد ضرب و جرح قرار می گیرد. بنابراین در این مقاله به نوعی سعی شده است که همه این جوانب در نظر گرفته شود. گرچه آن چیزی که در جامعه به صورت عرف وجود دارد این است که زوجه مورد ضرب و جرح قرار می گیرد.

عواقب ضرب و جرح همسر (3)
عواقب ضرب و جرح همسر (3)

ضرب و جرح همسر در مسیر کیفری

ضرب و جرح همسر ( زوج یا زوجه ) در مسیر کیفری درست مانند ضرب و جرح دو فرد غریبه مورد بررسی قرار می گیرد. در کلام ساده تر بر اساس قانون کیفری هر نوع ضرب و جرحی جرم محسوب می شود. بنابراین فرد به عنوان همسر یا شوهر نمی تواند به واسطه این رابطه زناشویی جرم خود را توجیه کند. همین موضوع در خصوص پدر و مادر و فرزند صادق است. بنابراین ضرب و جرح در هر شکل و صورتی جرم شناخته می شود. چرا که همه این ها دارای سه رکن مهم مادی، معنوی و قانونی هستند.

حال فردی که مورد ضرب و جرح قرار گرفته با مراجعه به دادسرا و ارائه دادخواست خود درخواست رسیدگی به این دعوی را می کند. دادسرا با بررسی موضوع سریعا وی را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد. پزشکی قانونی با بررسی علائم و نشانه ها ضرب و جرح وارده را با جزئیات مورد بررسی قرار می دهد. در نهایت گزارش پزشکی قانونی مهمترین فاکتور و سند برای اثبات جرم و ادامه روند شکایت کیفری محسوب می شود.

در صورت تایید ضرب و جرح توسط پزشکی قانونی و تعیین میزان آن، دادسرا جرم را تایید کرده و پرونده را همراه با کیفرخواست به یکی از دادگاه های کیفری صالح ارجاع می دهد. دادگاه کیفری مربوط بنا بر وضعیت پرونده، ادله و مدارک آن مجرم با به قصاص، دیه یا حبس محکوم می کند.

بنابراین اگر بخواهیم ساده و سریع بیان کنیم ضارب در بهترین حالت مجبور به پرداخت دیه خسارات و آسیب های وارده خواهد شد. اگر ضارب به واسطه چاقو یا اسلحه این آسیب ها را وارد کرده باشد حتی با گذشت شاکی همچنان به حبس تعزیری محکوم خواهد شد. به نوعی می توان گفت که آثار کیفری ضرب و جرح همسر می تواند بسیار گسترده باشد. از این رو بهتر است در این مسیر از یک وکیل کیفری با تجربه استفاده کنید.

ضرب و جرح همسر و ایجاد حق طلاق

ضرب و جرح همسر برای زوجه می تواند امکان استفاده از حق طلاق را ایجاد کند. مسئله ای که در قانون شرعی و قانون ایران وجود دارد این است که اساسا حق طلاق در اختیار زوج قرار دارد. بنابراین زوج می تواند در موقعیت های مختلف نسبت به طلاق همسر خود اقدام کند. زوجه این حق را ندارد.

در واقع در برخی مواقع خاص و به جز در شرایطی که قانون پیش بینی کرده امکان ارائه درخواست طلاق برای زوجه وجود ندارد. ضرب و جرح همسر یکی از حالت هایی است که نشان می دهد که امنیت جانی زن در زندگی به خطر افتاده است. همین موضوع باعث می شود که وی بتواند دادگاه را متقاعد به صدور حکم طلاق کند.

مسئله ای که وجود دارد این است که زن ممکن است بعد از ضرب و جرح همسر از خانه خارج شود. در این صورت زوج می تواند با ارائه درخواست الزام به تمکین دستور لازم را برای بازگشت زن از دادگاه بگیرد. اما زن می تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات ضرب و جرح همسر حکم تمکین را باطل کند.

عواقب ضرب و جرح همسر (2)
عواقب ضرب و جرح همسر (2)

ضرب و جرح همسر و لزوم شکایت کیفری

ضرب و جرح همسر نسبت به سایر جرایم یک حالت نسبتا خاص محسوب می شود. علت این موضوع این است که ضرب و جرح همسر یک بعد حقوقی بسیار مهم تحت عنوان رابطه زناشویی دارد. بنابراین اگر مضروب ( زوج یا زوجه ) بخواهد در بعد حقوقی موفق تر عمل کند بهترین کار این است که پیش از هر اقدامی نسبت از همسر خود شکایت کیفری کند. این شکایت و نتیجه آن می تواند محکم ترین دلیل برای اثبات ضرب و جرح همسر در دادگاه های حقوقی باشد.

این مسئله بسیار مهمی است که حتی یک وکیل حقوقی به خوبی به آن آگاه است. در واقع پیشنهاد می شود که در اولین اقدام این شکایت صورت بگیرد. همچنین توجه داشته باشید که داشتن گواهی پزشکی قانونی به تنهایی نمی تواند دلیل کاملا قطعی باشد. از این رو پیشنهاد ما این است که حتما بگذارید نتیجه دادگاه کیفری اعلام شود سپس بر اساس این نتیجه بخش حقوقی ماجرا را پیگیری کنید.

The post عواقب ضرب و جرح همسر appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *