مجازات رانندگی بدون گواهینامه

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

آیا راجع به مجازات رانندگی بدون گواهینامه اطلاعاتی دارید؟ قوانین و مقرراتی برای رانندگی با وسایل نقلیه در کشورهای مختلف وضع شده است که رانندگان ملزم به رعایت تمام آن‌ها هستند. چرا که در صورتی که حادثه‌ جاده‌ای در هنگام رانندگی اتفاق بیفتد، تبعات و مسئولیت آن متوجه شخص راننده خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین قوانین و مقررات مربوط به رانندگی، داشتن گواهینامه رانندگی است. در حقیقت گواهینامه نشان می‌دهد که فرد آموزش دیده است و قانونا اجازه رانندگی دارد. به این ترتیب رانندگی بدون گواهینامه امکان پذیر نیست و در صورت رعایت نکردن این قانون، جریمه‌های سنگینی برای رانندگان در نظر گرفته شده است. چنانچه قصد کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع را دارید، ما را دنبال کنید.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه (1)
مجازات رانندگی بدون گواهینامه (1)

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

در قانون برای مجازات رانندگی بدون گواهینامه دو مورد مدنظر قرار گرفته است. اولین مورد قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و دومین مجازات در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است. در قانون مجازات اسلامی ماده 723 قید شده افرادی که رانندگی بدون گواهینامه انجام می‌دهند، مرتکب جرم شده‌اند.

شرح دقیق ماده 723 قانون مجازات اسلامی از قرار زیر است:

«هر فرد بدون گواهینامه رسمی به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است اقدام کند و همچنین هر فرد که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد، رانندگی کند، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.»

البته لازم است اشاره کنیم که مجازات حبس در این قانون را می‌توان به جزای نقدی نیز تبدیل کرد.

عواقب رانندگی بدون گواهینامه

همانگونه که اطلاع دارید، اغلب تصادفات جاده‌ای از بی‌احتیاطی و عدم تسلط بر رانندگی نشات می‌گیرد. در صورتی که رانندگی بدون گواهینامه را انتخاب کرده‌اید، باید عواقب جبران‌ناپذیر آن را نیز بپذیرید. افرادی که بدون گواهینامه باعث بروز حادثه می‌گردند، مجرم و مقصر شناخته می‌شوند، حتی اگر زیان‌دیده باشند. در این بخش به شرایط متفاوتی که در مجازات رانندگی بدون گواهینامه به آن توجه می‌شود، اشاره می‌کنیم:

مجازات رانندگی بدون داشتن گواهینامه برای بار اول

طبق قانون چنانچه فردی بدون داشتن گواهینامه رانندگی اقدام به رانندگی کند، مجرم شناخته می‌شود و باید مجازات رانندگی بدون گواهینامه را برای او در نظر گرفت. اما در این قانون تعداد دفعاتی که فرد مرتکب این خطا می‌شود، از یکدیگر تفکیک شده‌اند. به این ترتیب افرادی که برای بار اول مرتکب جرم رانندگی بدون گواهینامه می‌شوند، به دو ماه حبس تعزیری و یا جزای نقدی محکوم می‌شوند.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای بار دوم

در صورتی که فردی برای بار دوم مرتکب جرم رانندگی کردن بدون گواهینامه شود، مجازات او بیشتر می‌شود. به طوری که قانون گذار برای این افراد مجازاتی معادل دو تا شش ماه حبس در نظر گرفته است.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای افراد زیر 18 سال

مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای افراد زیر 18 سال و بالای 18 سال یکسان است. به این ترتیب بر اساس ماده 714 قانون مجازات اسلامی با این افراد برخورد خواهند کرد.

ارتکاب تخلفات رانندگی بدون گواهینامه

از دیگر قوانینی که برای رانندگی بدون گواهینامه به آن اشاره شده، نحوه رسیدگی به تخلفات رانندگی است. بر اساس ماده 10 قانون، چنانچه فردی بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی کند و در حین رانندگی تخلفاتی را مرتکب شود، وسیله نقلیه او متوقف شده و راننده فاقد گواهینامه به مراجع قضایی معرفی می‌شود. حتی گاهی مواقع ممکن است دادگاه برای فرد متخلف برای مدت زمان مشخصی مجازات ممنوعیت رانندگی نیز در نظر بگیرد.

تصادفات جاده‌ای در رانندگی بدون گواهینامه

در صورتی که فردی بدون گواهینامه اقدام به رانندگی کرده و دچار حادثه‌های جاده‌ای شود، باید بتواند رضایت شاکی یا شاکیان را جلب کند. بر اساس نظرات وکیل جرایم کیفری، چنانچه شاکی رضایت دهد، پرونده مختومه نشده و همچنان باز است.

چرا که جرم مرتکب شده قتل غیر عمد یا شبه عمد اعلام شده و برگشت‌پذیر نیست. البته این پرونده‌ها با شکایت شاکی آغاز شده، اما با رضایت او مختومه نخواهد شد. بلکه در دادگاه رسیدگی‌های قانونی آن انجام می‌شود تا حکم اجرا گردد.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه (2)
مجازات رانندگی بدون گواهینامه (2)

رانندگی با گواهینامه منقضی شده

رانندگی بدون گواهینامه با رانندگی با گواهینامه منقضی شده یا تمدید نشده متفاوت است. در واقع فردی که گواهینامه خود را تمدید نکرده، همانند فردی که گواهینامه ندارد، نیست. بنابراین در زمانی که تصادفات جاده‌ای رخ دهد، دارنده گواهینامه تمدید نشده جریمه خواهد شد و پس از آن می‌تواند برای تمدید گواهینامه اقدام کند.

نقش بیمه شخص ثالث در رانندگی بدون گواهینامه

بر اساس قانون، باید شرکت‌های بیمه در هر شرایطی خسارت را بپردازند. در صورتی که راننده فاقد گواهینامه بوده و در حادثه‌های رانندگی مقصر باشد، بیمه شخص ثالث موظف است خسارت زیان دیده را پرداخت کند. اما طبق قوانین جدید چنانچه راننده فاقد گواهینامه و مقصر باشد، بیمه شخص ثالث هیچ خسارتی را پرداخت نخواهد کرد.

در واقع به فردی که گواهینامه ندارد و رانندگی می‌کند، دیه تعلق نمی‌گیرد. به این ترتیب توصیه می‌شود هرگز ریسک نکنید و بدون گواهینامه رانندگی نکنید تا مشمول مجازات رانندگی بدون گواهینامه نشوید.

نکات مهم در مجازات رانندگی بدون گواهینامه

مجازات رانندگی بدون گواهینامه در صورت قتل غیرعمد، منجر به افزایش محکومیت بیش از دو سوم حداکثر مجازات می‌شود.

چنانچه در رانندگی بدون گواهینامه بی‌احتیاطی صورت گرفته و منجر به سقط جنین یا از دست رفتن یکی از حواس انسان یا اعضای بدن شود، محکومیت فرد مذکور به بیش از دو سوم حداکثر مجازات افزایش می‌یابد.

در صورتی که فرد فاقد گواهینامه تصادف کند و منجر به وضع حمل زودتر از موعد شود، مجازات او به بیش از دو سوم حداکثر مجازات افزایش می‌یابد.

جمع‌بندی

داشتن گواهینامه از الزامات رانندگی است. این مسئله تا جایی اهمیت دارد که در قانون مجازات اسلامی، رانندگی بدون گواهینامه جرم به حساب می‌آید. به این ترتیب فردی که فاقد گواهینامه است، مشمول مجازات رانندگی بدون گواهینامه خواهد بود.

در کشور ایران افراد بعد از 18 سالگی می‌توانند برای دریافت گواهینامه رانندگی اقدام کرده و آن را دریافت کنند. اما در صورتی که فردی گواهینامه نداشته باشد، لازم است سهل‌انگاری را کنار گذاشته و بدون گواهینامه اقدام به رانندگی نکند.

The post مجازات رانندگی بدون گواهینامه appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *