وکیل تامین دلیل

وکیل تامین دلیل

وکیل تامین دلیل را چقدر میشناسید؟ وکیل تامین دلیل دارای چه نقش اساسی و مهمی در جریان پرونده های مختلف است؟ اصلا وکیل تامین دلیل چگونه می تواند به موکلان خود کمک کند تا حقوق آنها مورد تضییع واقع نگردد و احتمال پیشبرد پرونده آنها بیشتر باشد؟ وکیل تامین دلیل دارای چه مهارت ها و تخصص هایی است که در جریان دادرسی پرونده های مختلف کاربردی هستند؟ وکیل تامین دلیل در جریان چه پرونده هایی می تواند شرکت کند؟ وکیل تامین دلیل را از کجا پیدا کنیم؟ بهترین وکیل تامین دلیل در تهران چه کسی است و دفتر وکالت او کجاست؟

وکیل تامین دلیل یکی از ان دسته وکلایی است که بسیاری از افراد در سال های اخیر در مراجع قضایی بسیار به او نیاز پیدا می شود. وکیل تامین دلیل دارای شرایط کاری حساسی است و جریان پرونده های او نسبتا پیچیده است، چراکه تامین دلیل کار راحتی نیست و در جریان دادرسی دارای شرایط نسبتا خاصی است که تشریفات مختلفی دارد و تنها کسی می تواند این تشریفات را طی کند که دارای تجربه و تخصص در این زمینه باشد.

وکیل تامین دلیل بهترین کسی است که می تواند در رابطه با تامین دلیل عملکرد نسبتا خوبی داشته باشد و در جریان پرونده از تضییع حقوق موکل خود جلوگیری کند. تامین دلیل یکی از اساسی ترین کارهایی است که یک وکیل با تجربه میتواند آن را انجام دهد. تامین دلیل نوعی پیش بینی و یک نوع عمل محافظه کارانه برای آینده افراد است. با استفاده از تامین دلیل می توان تمامی مدارک و شواهد را از قبل آماده و ضبط کرد تا بتوان در جریان دادرسی قبل از آنکه این مدارک از بین بروند استفاده کرد.

وکیل تامین دلیل (2)
وکیل تامین دلیل (2)

وکیل تامین دلیل و نحوه مشاوره حقوقی با او

وکیل تامین دلیل خدمات مختلفی را به عموم مردم ارائه می دهد که برخی از این خدمات برای تمامی متقاضیانی است که به او مراجعه می کنند و جنبه عمومی دارد و برخی از خدمات نیز تنها برای کسانی است که برای انعقاد قرارداد وکالت با وکیل تامین دلیل اقدام کرده اند.

مشاوره حقوقی جز آن دسته از خدماتی است که عموم متقاضیانی که به وکیل تامین دلیل مراجعه می کنند به راحتی می توانند از آن استفاده کنند و هیچ محدودیتی در رابطه با این موضوع وجود ندارد. وکیل تامین دلیل از طریق راه های مختلفی خدمات مشاوره ای را به عموم مردم ارائه می دهد و هر شخصی می تواند با توجه به شرایط و ویژگی هایی که دارد یکی از اون دسته خدمات را انتخاب کند که برای او مناسب تر است.

یکی از راه های مشاوره با وکیل تامین دلیل که سالهای زیادی است در میان مردم تمامی جوامع رایج است و افراد زیادی با آن آشنایی دارند، مشاوره حضوری است. تمامی کسانی که به وکیل تامین دلیل نیاز دارند و میخواهند جریان پرونده ای که با ان درگیر هستند را به طور دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار دهند به راحتی می توانند به صورت حضوری به سراغ وکیل تامین دلیل بروند و جریان را پیگیری کنند.

برخی از افراد به اشتباه با خود فکر می کنند که تنها کسانی می توانند به سراغ وکیل تامین دلیل بروند که اقدام به انعقاد قرارداد وکالت با وکیل تامین دلیل کرده باشند اما حقیقتا همه کسانی که بخواهند به راحتی می توانند به وکیل تامین دلیل مراجعه کنند حتی اگر وکیل مربوطه را برای وکالت پرونده خود انتخاب نکرده باشند.

وکیل تامین دلیل از طریق راه های مشاوره غیر حضوری نیز می تواند خدمات حقوقی مشاوره ای را ارائه دهد. خدمات مشاوره غیر حضوری وکیل تامین دلیل از راه های مختلفی امکان پذیر است. یکی از جدید ترین و نوین ترین راه های مشاوره با وکیل تامین دلیل آن است که از طریق اینترنت و با استفاده از شبکه های اجتماعی با این وکیل حرفه ای ارتباط برقرار کرد و سوالات خود را از او پرسید تا راه حل مناسبی را برای رفع مشکلات حقوقی خود پیدا کرد.

البته یکی دیگر از راه های مشاوره ای نیز مشاوره تلفنی است. مشاوره تلفنی با وکیل تامین دلیل بسیار راحت است و افراد می توانند در هر کجایی که هستند به راحتی با وکیل تامین دلیل تماس بگیرند و از طریق تلفن همراه یا ثابت بدون هیچگونه محدودیت زمانی و مکانی و سوالات خود را بپرسند.

وکیل تامین دلیل (3)
وکیل تامین دلیل (3)

وکیل تامین دلیل و ویژگی هایی که دارد.

وکیل تامین دلیل دارای ویژگی ها و خصوصیات مختلفی است که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. نادیده گرفتن ویژگی های وکیل تامین دلیل باعث می شود تا افراد نتوانند انتخاب خوبی در زمینه انتخاب وکیل داشته باشند و همین مضووع باعث می شود تا مشکلات قانونی این افراد چند برابر شود و از طرفی دیگر نیز هزینه های آنان چندین برابر می شود و خسارات احتمالی بسیار بیشتر می شود. وکیل تامین دلیل در حالت کلی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

وکیل تامین دلیل باید تمامی اطلاعات قانونی لازم در مورد مسائل مربوط به تامین دلیل را داشته باشد و از تمامی نکات قانونی آن هم اطلاع داشته باشد و بتواند این اطلاعات را به موکلین خود نیز ارائه دهد تا آنان نیز در جریان دادرسی پرونده های مختلف دقت عمل داشته باشند و کمتر دچار مشکل شوند.

یکی دیگر از ویژگی های وکیل تامین دلیل که بسیار مهم است و افراد باید به آن توجه داشته باشند، تخصص و مهارت آن وکیل است. یک وکیل تامین دلیل باید دارای مهارت و تخصص کافی باشد تا بتواند تمامی مدارک و اسناد لازم در جریان پرونده را به راحتی جمع آوری کند و ضمیمه پرونده کند تا جریان دادرسی هرچه زودتر به نتیجه برسد.

وکیل تامین دلیل باید منافع موکلان خود را شناسایی کند و در جهت آن قدم بردارد و به هیچ عنوان بدون اطلاع موکلان خود اقدامی انجام ندهند. یک وکیل تامین دلیل خوب باید بتواند تمامی اسرار و مسائل شخصی موکل خود را حفظ کند و آنها را به هیچ کس بروز ندهد.

وکیل تامین دلیل باید دارای تجربه باشد و در رزومه کاری خود چندین پرونده در مورد تامین دلیل را به نتیجه رسانده باشد تا بتوان مطمئن شد که این وکیل دارای تخصص و مهارت کافی است.

وکیل تامین دلیل (4)
وکیل تامین دلیل (4)

بهترین وکیل تامین دلیل در تهران

برای شناسایی بهترین وکیل تامین دلیل شما باید در ابتدا ویژگی های او را مورد شناسایی قرار دهید و از طرفی دیگر نیز باید دقت داشته باشید که این وکیل حرفه ای و متخصص با استفاده از چه راه حل هایی می تواند به شما کمک کند. موسسه حقوقی وکلای پارسا یکی از بهترین موسسات حقوقی است که در سال های اخیر تجربه بسیار زیادی در زمینه پرونده های تامین دلیل داشته است و میتواند بهترین و متخصص ترین وکلای پایه یک دادگستری را به تمامی افراد معرفی کند تا جریان دادرسی پرونده آنها سریعتر به نتیجه برسد.

تامین دلیل چیست؟

اگر بخواهیم ساده و صریح توضیح دهیم تامین دلیل به معنی صورت برداری و نمونه گیری از دلیل و حفظ آن برای آینده است. بنابراین تامین دلیل به معنی دلیل تراشی یا چیزی مانند آن نیست.بلکه بدین معنی است که از یک دلیل یا استناد به نوعی صورت برداری می شود که بتوان بر اساس آن در آینده در دعوی استفاده کرد. بنابراین می توان اینگونه بیان کرد که وکیل تامین دلیل کسی است که درخواست تامین دلیل را به دستگاه قضایی ارائه می دهد و در طول مسیر تامین دلیل از درخواست تا انجام تمامی کارهای مربوط به آن را انجام می دهد.

اما بیایید برای درک بهتر موضوع کمی از زوایای دیگری به مفهوم تامین دلیل نگاه کنیم. برای این کار ابتدا باید با نقش استدلال و دلیل در سیستم قضایی آشنا شویم و سپس بتوانیم بر اساس آن مفهوم تامین دلیل را درک کنیم. این درک می تواند ما را به اهمیت و کارکرد وکیل تامین دلیل برساند. با ما در ادامه مسیر همراه باشید.

وکیل تامین دلیل (5)
وکیل تامین دلیل (5)

نقش دلیل و استدلال در سیستم قضایی و قانون

به طور کلی عدالت گرچه مفهومی زیبا و دوست داشتنی است و جامعه بر اساس عدالت پیش می رود اما واقعیت این است که عدالت عملا مفهومی تقریبا انتزاعی و غیر واقعی محسوب می شود که هیچگاه به صورت صد در صد تامین نمی شود.

به بیان ساده تر عدالت بدین معنی است که هر کسی به حق واقعی خود برسد. بر اساس مفهوم عدالت باید سعی کرد انسان ها را از دید خودشان نگاه کرد. قضاوت رفتار دیگران کاری است که از عهده کسی بر نمی آید. چرا که اساسا انسان نمی تواند انسان را قضاوت کند. انسان می تواند رفتار طبیعت یا حیوانات را بررسی و قضاوت کند زیرا به مجموعه آن احاطه دارد و می تواند از دید بالاتری به موضوع نگاه کند اما از آن جایی که سقف هر انسانی در محدوده تفکری وتعقلی خودش است اساسا نمی تواند انسان دیگری را مورد قضاوت قرار دهد.

از این رو برای این که این ضعف عدم احاطه بر محیط انسانی برطرف شود تا جامعه بتواند بر اساس قانون و عدالت پیش برود نیاز است از برخی ابزارهای خاص استفاده کند. مهمترین و اساسی ترین این ابزار را دلیل و استدلال می دانیم.

دلیل و استدلال یا مدرک ابزاری است که به واسطه آن مشخص می شود که یک اقدام از چه طرف و چگونه صورت گرفته است و این اتفاق بر اساس چه انگیزه ای بوده است. بنابراین آن چه در سیستم قضایی و مفهوم عدالت اجتماعی اهمیت دارد، حقیقت نیست! این دلیل و استدلال است که مشخص میکند عدالت باید به کدام طرف برود.

بنابراین اگر بخواهیم ساده و خلاصه بیان کنیم این دلیل، استدلال و مدرک است که در یک دعوی مشخص می کند حقیقت چیست. حال ممکن است این دلایل به نوعی چیده شود که حقیقتی مخدوش یا وارونه را جلوه کند. اما چاره ای نیست و قانون تنها به این ابزارها تکیه دارد. ابزار هایی که معمولا عاری از احساس و عواطف انسانی است.

از این رو معمولا جلسات دادگاه چیزی شبیه به یک جنگ میان دو طرف تبدیل می شود. در این جنگ هر کدام از طرفین که دلیل قوی تری داشته باشند دست بالاتری در اختیار دارند.

لزوم حفظ استدلال و مدرک

نکته مهم و اساسی این است که هر دلیل و استدلال یا مدرکی در دادگاه از اعتبار و ارزش یکسانی برخوردار نیست. یعنی شما نمی توانید این انتظار را داشته باشید که هر مدرک و دلیلی که به دادگاه یا دادسرا ارائه میدهند مورد قبول واقع شود و یا از ارزشی مشخص برخوردار شود.

هر مدرک و استدلال بر اساس ابزارها و شیوه های مختلف که در طول سال ها و زمان های مختلف بهبود پیدا کرده مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد.

یکی از این ابزارها و مفاهیمی که در سنجش مدرک و دلیل بسیار اهمیت دارد، دست نخورده بودن آن است. یعنی یک مدرک یا دلیل یا استدلال زمانی کارایی خودش را می تواند حفظ کند که تغییری در آن رخ نداده باشد. همچنین یک مدرک و استدلال زمانی اعتبار دارد که دادگاه یا سیستم قضایی آن را تایید کرده باشد. یعنی شما نمی توانید مدرک و استدلالی را بر اساس تایید دستگاهی غیر از دستگاه قضایی استفاده کنید.

پس یک مدرک و استدلال زمانی کارایی دارد که اولا بر اساس واقعیت دعوی دست نخورده باقی مانده باشد و همچنین اعتبار و ارزش آن توسط دادگاه مشخص و تایید شود. در این صورت این مدرک یا استدلال در سیستم قضایی قابل استناد است.

وکیل تامین دلیل (6)
وکیل تامین دلیل (6)

شروع کار وکیل تامین دلیل

اما سوالی که پیش می آید این است که در این بین تامین دلیل چه کارکردی دارد و چه انتظاری از وکیل تامین دلیل می توان داشت؟

بگذارید با یک مثال این مفهوم را توضیح دهیم. فرض کنیم شما تصادف کردید و به هر دلیلی می خواهید از ضارب شکایت کنید. اصلی ترین مدرک و استدلال شما در این بین خسارتی است که به ماشین شما وارد شده است. اما به هر دلیل قصد دارید سریع تر این خسارت را برطرف کنید و خودرو خود را درست کنید. بنابراین نمی توانید منتظر جلسه های دادرسی و دادگاه بمانید. ممکن است ماه ها طول بکشد تا این موضوع به نتیجه برسد.

بنابراین شما نمی توانید منتظر جلسات دادگاه و ارائه اصلی ترین دلیل خود یعنی خسارت وارده بمانید. از طرف دیگر دادگاه بدون این مدرک نمی تواند رای خود را صادر کند. به بیان ساده تر اگر به این مدرک دستی برده شود و یا تغییری در آن داده شود اعتبار این مدرک زیر سوال می رود.

بنابراین به نظر می رسد دو راه بیشتر وجود ندارد. یا این که شما باید از شکایت خود صرف نظر کنید و نخواهید وارد مسیر نسبتا طولانی دادرسی شوید و یا این که از خیر درست کردن ماشین خود برای چند ماه بگذرید.

اما قانونگذار راه سومی نیز پیش پای شما گذاشته است. شما به واسطه مفهوم تامین دلیل می توانید یک رونوشت یا کپی از مدرک خود داشته باشید. این رو نوشت دقیقا همان کارکرد مدرک اصلی را دارد و هیچ تفاوتی نسبت به آن نخواهد داشت. به بیان ساده تر بر اساس کاری که وکیل تامین دلیل انجام می دهد دادگاه نمونه ای از دلیل و استدلال شما خواهد داشت که شما می توانید از آن در آینده و در زمان مناسب استفاده کنید. وقتی شما این مسیر را به کمک وکیل تامین دلیل بروید می توانید ماشین یا خودرو خود را بدون هیچ نگرانی بابت از بین رفتن مدرک و استدلال تعمیر کنید. این اصلی ترین و مهمترین کارکرد وکیل تامین دلیل محسوب می شود.

همین موضوع در مورد استدلال ها و شهادت ها نیز کارایی دارد. به طور مثال ممکن است شاهد شما بخواهد از کشور خارج شود یا به مسافرتی طولانی برود و یا به سبب کهولت سن یا بیماری احتمال فوت وی یا از دست دادن برخی توانایی های او وجود دارد. از این رو نمی توان صبر کرد تا دادگاه تشکیل شود تا این افراد شهادت خودشان را ارائه دهند. در این حالت نیز از این شهادت ها بر اساس تامین دلیل نمونه برداری می شود. این تمام کاری است که وکیل تامین دلیل باید برای ما انجام دهد.

وکیل تامین دلیل و نکته قانونی مهمی که باید بدانید.

اولین نکته ای که باید در مورد تامین دلیل و کارکرد وکیل تامین دلیل به خاطر داشته باشید این است که اساسا تامین دلیل به معنی تایید مدرک یا اعتبار بخشی به آن نیست. تامین دلیل تنها به معنی رونوشت یا کپی برداری از مدرک یا استدلال است. تامین دلیل تنها این مدرک را برای استفاده و بررسی دادگاه نمونه برداری می کند.

دادگاه درست مانند تمامی دلایل و استدلال های دیگر اقدام به بررسی این مدرک یا دلیل می کند و سعی می کند بر اساس واقعیت ها به آن اعتبار ببخشد.

بنابراین این انتظار را نداشته باشید که صرفا به واسطه تامین دلیل مدرک و استدلال شما از اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود.

نکته مهم دیگری که وکیل تامین دلیل به خوبی به آن واقف می باشد این است که اساسا تامین دلیل تنها زمانی اعتبار قابل قبولی دارد که توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت بگیرد. این دادگاه بر اساس نظر و تامین دلیل صورت گرفته توسط کارشناس رسمی و در حضور نماینده دستگاه قضایی اعتبار می بخشد.

این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. عکس، فیلم، صوت یا … نمی تواند به تنهایی به عنوان مدرک مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین اگر تصور می کنید شما یک عکس از خسارت وارد شده به خودرو خود بگیرید و بر اساس آن ادعای خسارت در دادسرا داشته باشید، سخت در اشتباه هستید.

پس اگر ساده و صریح بیان کنیم اگر شما می خواهید مدرک یا دلیلی را برای آینده نگه دارید بهتر است از مفهوم تامین دلیل استفاده کنید. این کاری است که می توان از وکیل تامین دلیل انتظار داشت. یادتان باشد این مسیر کمی طولانی و شاید گیج کننده باشد از این رو بهتر است از یک وکیل آشنا به این مسیر مانند وکیل تامین دلیل استفاده کنید. وکیل تامین دلیل می تواند مسیر را برای شما کوتاه تر و سریع تر کند.

قانون در مورد تامین دلیل چه می گوید؟

وکیل تامین دلیل از تمامی مفاد قانون آیین دادرسی اطلاع دارد و میتواند در جریان دادرسی از این مفاد قانونی استفاده کند. به چند مورد از اساسی ترین و مهم ترین مسائلی که باید در مورد تامین دلیل بدانید با استناد به مواد 149 الی 155 اشاره می کنیم:

در مواردی که اشخاص ذی نفع احتمال دهند که در آینده استفاده از دلایل و مدارک دعوای آنان از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر کارشناسان یا دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است، متعذر یا متعسر خواهد شد، می‌توانند از دادگاه درخواست تامین آنها را بنمایند. مقصود از تامین در این موارد فقط ملاحظه و صورت برداری از اینگونه دلیل است.

دادگاه طرف مقابل را برای تامین دلیل احضار می نماید ولی عدم حضور او مانع از تامین دلیل نیست. در اموری که فوریت داشته باشد دادگاه بدون احضار طرف اقدام به تامین دلیل می نماید.

دادگاه می‌تواند تامین دلیل را به دادرس علی البدل یا مدیر دفتر دادگاه ارجاع دهد. مگر در مواردی که فقط تامین دلیل مبنای حکم دادگاه قرار گیرد در این صورت قاضی صادرکننده رای باید شخصا اقدام نماید یا گزارش تامین دلیل موجب وثوق دادگاه باشد.

در صورتی که تعیین طرف مقابل برای درخواست کننده تامین دلیل ممکن نباشد، درخواست تامین دلیل بدون تعیین طرف پذیرفته وبه جریان گذاشته خواهد شد. تامین دلیل برای حفظ آن است و تشخیص درجه ارزش آن در موارد استفاده، با دادگاه می‌باشد.

هر کس می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید، مشروط بر اینکه موعد مطالبه رسیده باشد. به طور کلی هر کس حق دارد اظهاراتی را که راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد به طور رسمی به وی برساند ضمن اظهارنامه به طرف ابلاغ نماید. اظهارنامه توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور یا دفاتر دادگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

درخواست تامین دلیل ممکن است در هنگام دادرسی و یا قبل از اقامه دعوا باشد. درخواست تامین دلیل چه کتبی یا شفاهی باید حاوی نکات زیر باشد:

۱- مشخصات درخواست کننده و طرف او.

۲- موضوع دعوایی که برای اثبات آن درخواست تامین دلیل می‌شود.

۳- اوضاع و احوالی که موجب درخواست تامین دلیل شده است.

The post وکیل تامین دلیل appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *