وکیل فرهنگ و رسانه

وکیل فرهنگ و رسانه

وکیل فرهنگ و رسانه یکی از وکلایی است که امروزه در زمینه پرونده های مربوط به رسانه های فرهنگی فعالیت می کند. برای آنکه بتوانید وکیل فرهنگ و رسانه را انتخاب کنید باید از مسائل مختلفی آگاهی داشته باشید تا بتوانید عملکرد خوبی داشته باشید. وکیل فرهنگ و رسانه به چه کسی گفته می شود و در چه زمینه هایی کار می کند؟ وکیل فرهنگ و رسانه در چه مسائلی دارای تخصص است و وکالت چه پرونده هایی را قبول می کند؟ وجه تمایز وکیل فرهنگ و رسانه با دیگر وکلای پایه یک دادگستری چیست؟ بهترین وکیل فرهنگ و رسانه را از کجا می توانیم پیدا کنیم؟

برای آنکه بتوانید اطلاعات خود را در مورد وکیل فرهنگ و رسانه افزایش دهید و با آگاهی کامل وکیل مورد نظر خود را انتخاب کنید به شما توصیه می کنیم که در ادامه مطلب با ما همراه باشید. ما در این متن سعی کرده ایم که تمامی نکات و مسائلی را که شما باید در مورد وکیل فرهنگ و رسانه بدانید را به شما معرفی کنیم تا با دید روشن تری اقدامات لازم در زمینه انعقاد قرارداد وکالت و استفاده از خدمات مشاوره حقوقی انجام دهید.

وکیل فرهنگ و رسانه (2)
وکیل فرهنگ و رسانه (2)

وکیل فرهنگ و رسانه را بشناسید.

وکیل فرهنگ و رسانه همانند دیگر وکلای پایه یک دادگستری دارای توانایی های بسیار زیادی است که می تواند با استفاده از آنها در جهت احقاق حقوق موکلان خود قدم بردارد. وکیل فرهنگ و رسانه همانند دیگر وکلای پایه یک دادگستری دارای مدرک کارشناسی حقوق است و مدرک وکالت خود را نیز از کانون وکلای مرکز دریافت کرده است. اما وجه تمایز اساسی و اصلی وکیل فرهنگ و رسانه با دیگر وکلا آن است که با تمامی مسائل قانونی مربوط به فرهنگ و رسانه آشنایی دارد و میتواند از حقوق موکلان خود به خوبی دفاع کند.

وکیل فرهنگ و رسانه تمامی مسائل مربوط به سایت ها و خبرگزاری و مطبوعات را به خوبی می داند و می تواند در جلسات مشاوره حقوقی این آگاهی ها را به مراجعان خود انتقال دهد. وکیل فرهنگ و رسانه جرایمی را که از طریق انتشار نشریات چاپی و الکترونیکی انجام می شود را به خوبی مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد و می تواند از زوایای مختلفی این مسائل را از نظر حقوقی موشکافی کند.

شما باید این موضوع را بدانید که جرائم مربوط به مطبوعات سال های زیادی است که در جامعه اتفاق می افتد و به هیچ عنوان نمی توان گفت که در جوامع مختلف و متنوعی ممکن است این جرائم اتفاق نیفتد. در حالت کلی در تمامی جوامع وکیل فرهنگ و رسانه می تواند نقش مهم و بسیار اساسی را ایفا کند و این موضوعات قانونی را در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برساند.

وکیل فرهنگ و رسانه و حوزه های مختلف این جرم

وکیل فرهنگ و رسانه این توانایی را دارد تا جرائم رسانه ای که در حوزه های مختلف اتفاق می افتد را ساماندهی کند و به نتیجه برساند. در حالت کلی تمامی جرایم مربوط به فرهنگ و رسانه در دو حوزه فردی و اجتماعی رخ می دهد و وکیل فرهنگ و رسانه باید با توجه به این حوزه های حقوقی موضوع این جرائم را مورد حل و فصل قرار دهد.

افرادی که به وکیل فرهنگ و رسانه مراجعه نمی کنند معمولا پس از گذشت مدت زمانی جریان اقدامات آنها به مراجع قضایی ارجاع داده می شود و همین موضوع باعث می شود تا مشکلات فراواان و متعددی برای افراد پیش آید و حتی گاهی چنین مشکلاتی منجر به جرائم سیاسی می گردد. همانطور که میدانید وکیل فرهنگ و رسانه یکی از متخصص ترین و حرفه ای ترین کسانی است که با تمامی مسائل مربوط به حوزه های مختلف جرایم رسانه اس آشنایی دارد و همین موضوع باعث می شود تا بتوان اطلاعات لازم در مورد جرائم مختلف را از طریق وکیل فرهنگ و رسانه بدست آورد.

وکیل فرهنگ و رسانه حوزه های مختلف تمامی جرایم مربوط به مسائل فرهنگی و رسانه را از طریق مفاد قانونی آنها به خوبی می شناسد و می توان این فرد را به عنوان یکی از متخصص ترین افراد در زمینه جرایم سیاسی معرفی کرد.

وکیل فرهنگ و رسانه (1)
وکیل فرهنگ و رسانه (1)

حوزه های فردی جرائم فرهنگ و رسانه

همانطور که اشاره کردیم جرائم فرهنگ و رسانه به موارد مختلفی تقسیم میشوند. در حالت کلی می توان حوزه های فردی جرایم رسانه ای را به موارد زیر تقسیم کرد:

سرقت ادبی: مسلما همه ما تاکنون حتی یکبار هم که شده نام سرقت ادبی را شنیده ایم. سرقت ادبی یکی از نوین ترین سرقت هایی است که این روزها بسیار مورد استفاده قرار گفته است و افراد زیادی با استفاده از آن سعی می کنند تا به منافع مالی دسترسی پیدا کنند. کسانی که ایده ها و خلاقیت های دیگران را به نام ود ثبت میکنند و با استفاده از آنها برای جمع آوری سود مادی اقدام می کنند، نوعی دزد محسوب می شوند و جرم ارتکابی آنها سرقت ادبی نام دارد. در صورتی که این سرقت در حوزه فرهنگ و رسانه انجام شود، وکیل فرهنگ و رسانه می تواند به افراد کمک کند تا از تضییع حقوق خود جلوگیری کنند.

افترا و توهین: در مورد جرم افترا و توهین که یکی از رایج ترین جرائمی است که در سال های اخیر اتفاق افتاده است همه ما به خوبی تاگاهی داریم. اگر به روزنامه ها و مجلات مختلف نگاه کنید متوجه میشوید که افترا و توهین دارای آثار مخرب بسیار زیادی هستند و باعث بوجود آمدن مشکلات متعدی می شوند. کسانی که نسبت به یک شخص خاص مرتکب جرم افترا و توهین شوند و از طریق مسائل فرهنگی و رسانه ای مرتکبین جرائم می شوند از دیدگاه قانون باید مجازات شوند و وکیل فرهنگ و رسانه می تواند رد جریان این پرونده ها به این افراد کمک کند تا سریعا به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنند.

نشر اکاذیب: نشر اکاذیب در مورد اشخاص خاص جز جرایم بسیار سنگین محسوب می شوند که در صورتی که به اثبات برساند قانون رفتار بسیار سختگیرانه ای را نسبت به آنها به اجرا میگذارد. نشر اکاذیب به معنای رواج دادن شایعات و دروغ های مختلف نسبت به اشخاص خاص است و گاهی نیز جرائم و مسائل غیر قانونی نیز به آنها نسبت داده می شود که از طریق قانون مورد بررسی قرار می گیرند و پرونده های آنها دارای حساسیت بسیار زیادی است که وکیل فرهنگ و رسانه به خوبی با آن آشنا هستند.

حوزه های عمومی جرائم فرهنگ و رسانه

جرائم حوزه های رائم فرهنگ و رسانه توسط وکیل متخصص و حرفه ای مورد بررسی قرار می گیرد. جرائم حوزه عمومی از طریق رسانه عبارتند از :

تبلیغ علیه جمهوری اسلامی

تحریک به جرایم علیه امنیت

انتشار اسناد محرمانه دولتی و نظامی

انتشار نشریه بدون پروانه

انتشار مذاکرات جلسات غیر علنی محاکم دادگستری و مجلس شورای اسلامی

انتشار مطالب و تصاویر خلاف عفت عمومی

توهین به مقامات و مقدسات

دریافت کمک‌های خارجی و واگذاری امتیاز نشریه

رسانه الکترونیکی چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم در مورد وکیل فرهنگ و رسانه صحبت کنیم باید با تعریف رسانه الکترونیکی آشنا شویم. بر اساس قانون کشور ما رسانه الکترونیکی به رسانه­ ای اطلاق می­شود که:

با همان صورت، شرایط و ظواهر یک رسانه چاپی و طی فرآیند مرسوم روزنامه ­نگاری و تحریریه ­ای تولید و به طور منظم و با نام ثابت و تاریخ و شماره و ردیف معیّن در یک یا چند زمینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و نظایر اینها در محیط رقومی (دیجیتال) به صورت دوره­ای مندرج در ماده (1) این آیین نامه منتشر ­شود.

محتوای آن در محیط رقومی و طی فرآیند مرسوم روزنامه­ نگاری و تحریریه­ ای، تولید و به طور منظم و با نام ثابت در یک یا چند زمینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و نظایر اینها منتشر می­شود مانند خبرگزاری­ها، پایگاه­های خبری اینترنتی و رسانه ­های برخط. تولید و انتشار محتوا در این گونه رسانه­ ها به صورت لحظه­ ای و بدون توقف است.

به عنوان سامانه، اخبار و اطلاعات را به صورت مستمر برای بیش از (500) گیرنده در (24) ساعت از طریق پیامک یا شبکه­ های پیام ­رسان و به صورت انبوه برای دارندگان تلفن همراه، رایانه و مانند آن ارسال کند.

نسخه دیجیتال رسانه­ های چاپی دارای مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات که مفاد آن عیناً همان مفاد رسانه چاپی است و همچنین اعمال موضوع بند (پ) این ماده توسط رسانه­ های چاپی، خبرگزاری­ها و نشریات الکترونیکی دارای مجوّز، مشروط به ذکر نام رسانه و بازنشر مطالبی که عیناً در این رسانه­ها درج شده است، مجاز است و نیاز به اخذ مجوز جداگانه ندارد.

موسسه خبری موسسه ای است که با ایجاد دفاتر نمایندگی در سطح کشور و یا گسترش آن در دیگر کشورها با فراهم نمودن امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات فنّی مورد نیاز به طور منظم، مستمر و با نام ثابت در محیط رقومی (دیجیتال) و یا غیر آن اقدام به تولید، جمع­ آوری و انتشار محتوا می­کند.

در هر شماره از رسانه­ های موضوع این آیین ­نامه باید نام صاحب امتیاز، مدیر مسئول، نشانی دفتر، تلفن و کارپوشه ملی ایرانیان یا پست الکترونیکی ملی و نیز زمینه انتشار در صفحه معیّن و محلّی ثابت با عنوان «شناسنامه» یا «درباره ما» درج گردد.

رسانه­ های چاپی علاوه بر رعایت مفاد این مادّه، باید ترتیب و تاریخ انتشار، شماره مسلسل، تعداد صفحات، شماره هر صفحه، قیمت و نیز نام و نشانی چاپخانه ­ای را که رسانه در آن چاپ می­شود، در شناسنامه اعلام کنند. رسانه­ های الکترونیکی برخط موظفند نام و نشانی مراکزی که خدمات میزبانی و پشتیبانی خود را از آنها دریافت می­کنند در “شناسنامه” یا “درباره ما” اعلام کنند.

وکیل فرهنگ و رسانه و قوانین و مقررات مربوط به مطبوعات و رسانه

وکیل فرهنگ و رسانه از تمامی قوانین و مقررات مربوط به مطبوعات و رسانه آشنایی دارد. به چند مورد از مهم ترین انسان اشاره می کنیم:

صدور پروانه انتشار نشریات الکترونیک وفق قوانین و مقررات مربوط به مطبوعات و رسانه ها انجام می گردد.

نشریات ادواری علمی، آموزشی و ترویجی دارای رتبه بندی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی که قبلاً برابر قوانین و مقررات مربوط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه انتشار به صورت چاپی دریافت نموده اند، درصورتی که با همان محتوای نسخه چاپی، به صورت الکترونیک منتشر شوند نیاز به اخذ مجوز جداگانه ندارند.

نشریات الکترونیک و چاپی دارای پروانه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نشر آگهی های تبلیغاتی و رسانه های برخط اختصاصی ثبت شده در آن وزارتخانه، صرفاً برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات متصدیان آن ها نیاز به اخذ مجوز فعالیت تبلیغاتی ندارند.

هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، تکثیر، توزیع و عرضه کالای شامل آثار دیداری و شنیداری به هر طریق ازقبیل حامل های دیجیتال با شبکه داده منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و متخلفین وفق قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت های غیر مجاز می نمایند- مصوب ۱۳۸۶- و سایر قوانین موضوعه مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

بسته های نرم افزاری رسانه ای و کالاهای شامل محتوای فرهنگی دیداری و شنیداری یا قابل اجرا به صورت محتوای یاد شده، کالای شامل آثار دیداری و شنیداری محسوب می گردند.

هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، تکثیر، توزیع و عرضه کالاهای شامل آثار دیداری و شنیداری از طریق سامانه های بر خط، اعم از آن که کالا، به صورت برخط بارگیری گردد یا پس از سفارش متقاضی، به وسیله پست، پیک یا سایر روش ها برای وی ارسال گردد، بدون اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع است.

وزارت بازرگانی مکلف است با همکاری اتحادیه ها و مجامع صنفی ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، صنوفی را که وفق ضوابط صنفی مجاز به عرضه تجاری هریک از اشکال کالا و محصولات شامل آثار دیداری و شنیداری می باشند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه ها و مجامع صنفی مربوط اعلام نماید. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است تقاضای صدور مجوز فعالیت تجاری در زمینه های یاد شده را فقط از واحدهای صنفی دارنده جواز کسب صنوف مشخص شده توسط وزارت بازرگانی که به صورت کتبی از اتحادیه صنفی ذیربط معرفی شده اند، دریافت نماید.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ظرف سه ماه پس از ارائه تقاضای اخذ هریک از مجوزهای موضوع این آیین نامه، نسبت به بررسی صلاحیت متقاضیان و صدور مجوز برای اشخاص واجد صلاحیت اقدام نماید.

دستگاه های ذیربط موظفند همکاری لازم را برای بررسی صلاحیت متقاضیان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عمل آورده و به استعلام های آن وزارتخانه ظرف پانزده روز پاسخ دهند.

چنانچه احراز صلاحیت متقاضیان، ظرف سه ماه میسر نگردد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکف است مجوز موقت مشروط برای متقاضیانی که عدم صلاحیت آنان احراز نگردیده است، صادر نماید.

دستگاه های اجرایی برای انجام گونه های فعالیت فرهنگی دیجیتال، فعالیت تبلیغاتی و روابط عمومی و همچنین انتشار گونه های رسانه دیجیتال که به موجب قوانین و مقررات مربوط، به صراحت جزو تکالیف، وظایف و اختیارات آن ها است، نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند.

وکیل فرهنگ و رسانه (4)
وکیل فرهنگ و رسانه (4)

در مورد وکیل فرهنگ و رسانه توجه داشته باشید که:

ثبت رسانه برخط اختصاصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز فعالیت رسانه یاد شده محسوب می گردد و اشخاص حقیقی و حقوقی که رسانه برخط اختصاصی خود را وفق ضوابط مربوط درآن وزارتخانه به ثبت رسانیده اند برای آن رسانه، نیاز به اخذ مجوز دیگری ندارند.

اشخاص حقیقی برای انتشار محتوا و ایجاد تارنمای اختصاصی نظیر «وبلاگ» در رسانه های کاربر محور دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به دریافت مجوز جداگانه ندارند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است امکان ثبت رسانه های برخط اختصاصی را از طریق سامانه های برخط و یا مراجعه حضوری به نحوی فراهم آورد که ثبت رسانه مورد تقاضا، بلافاصله پس از مراجعه حضوری یا برخط متقاضیان انجام شود.

اشخاص حقیقی و حقوقی که پیش از ابلاغ این آیین نامه واحدهایی ایجاد نموده یا فعالیت هایی انجام می داده اند که وفق این آیین نامه نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، باید ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه نسبت به درخواست مجوز مربوط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نموده و گواهینامه آن وزارتخانه مبنی بر ثبت درخواست مجوز را دریافت نمایند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ظرف دوهفته گواهینامه یادشده در این ماده را برای متقاضیان صاحب صلاحیت صادر نماید.

وزارت صنایع و معادن مکلف است صدور و یا تمدید جواز تاسیس و پروانه تولید در زمینه نرم افزارهای رسانه ای و رسانه پرداز و تولید یا تکثیر حامل های دیجیتال حاوی داده را منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نموده یا فعالیت های یاد شده را از موضوع جواز تاسیس یا پروانه تولید مستثنی نماید. وزارتخانه یادشده با واحدهای صنعتی متخلف از این آیین نامه و ضوابط و دستورالعمل های اجرایی آن وفق قوانین و مقررات موضوعه رفتار می نماید.

اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مجوز یا پروانه از دستگاه های اجرایی و سایر مراجع ذی صلاح، در چارچوب قوانین مربوط مکلفند از ارائه خدمات یا محصولات به فعالیت ها و واحدهایی که وفق این آیین نامه و سایر قوانین و مقررات موضوعه نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند، و فاقد مجوز مربوط هستند خودداری نمایند. دستگاه های اجرایی و مراجع ذی صلاح در چارچوب وظایف قانونی خود، مکلف به نظارت بر حسن اجرای حکم مقرر در این ماده و همچنین برخورد با متخلفین از آن وفق قوانین و مقررات موضوعه و ضوابط و دستورالعمل های اجرایی آیین نامه هستند.

توجه:

وکیل فرهنگ و رسانه دارای تجربیات بسیار زیادی در زمینه پرونده های جرایم رسانه ای است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است به منظور ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی و توسعه رسانه ها و فعالیت های فرهنگی دیجیتال در کشور، با رعایت قوانین موضوعه و از محل اعتبارات مربوط، اقدامات ذیل را انجام دهد:

کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند با رعایت قوانین موضوعه، احکام این آیین نامه و ضوابط و دستورالعمل های اجرایی آن و از محل اعتبارات مربوط، از تهیه و انتشار محتوای فرهنگی دیجیتال مربوط به حوزه وظایف قانونی خود که مروج فرهنگ اسلامی- ایرانی بوده و یا در ارتقای اطلاعات و آگاهی های عمومی یا دانش و مهارت های تخصصی مؤثر باشد، حمایت نمایند.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور منابع لازم برای اعطای حمایت ها و تسهیلات موضوع این آیین نامه را در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی می نماید.

بیست درصد (۲۰%) مجموع اعتبار اعطای حمایت ها و تسهیلات موضوع این آیین نامه، به استثنای اعتبارات تخصیص یافته به اعطای تسهیلات مالی و اعتباری، به اعطای حمایت های موضوع ماده (۱۴) این آیین نامه اختصاص خواهد یافت.

وکیل فرهنگ و رسانه (5)
وکیل فرهنگ و رسانه (5)

مسائلی که می توانید در مورد آنها به وکیل و فرهنگ و رسانه مراجعه کنید:

اعطای تسهیلات و حمایت های موضوع این آیین نامه باید از طریق فراخوان عمومی شامل محورها و اولویت های شکلی و موضوعی و خلاصه سازوکار ارزیابی تقاضا های واصل شده و با اعطای فرصت های برابر به تمامی متقاضیان در سراسر کشور و رعایت قوانین و مقررات مربوط صورت گیرد.

به منظور ایجاد هماهنگی و اجتناب از ارایه حمایت ها و تسهیلات موازی و تداخل فعالیت ها، کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند تقاضای تسهیلات و حمایت های موضوع این آیین نامه را از طریق یک رسانه برخط اینترنتی که بدین منظور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد گردیده است، دریافت نموده و مشخصات متقاضیان، نوع تسهیلات و حمایت های درخواستی و فرآیند و نتایج بررسی آن ها را در رسانه مورد اشاره منتشر نمایند.

تغییر در مشخصات مندرج در پروانه رسانه بدون اطلاع و تصویب هیئت نظارت بر مطبوعات ممنوع است. تغییر در سایر موارد جز در امور مصرح در قانون و آنچه که در حوزه اختیارات و مسئولیت­های هیئت نظارت بر مطبوعات باشد، با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلامانع است.

احزاب، سازمان­ها و جمعیت­های سیاسی در صورتی می­توانند تقاضای صدور پروانه انتشار رسانه نمایند که اجازه فعالیت قانونی را از طرف وزارت کشور دارا بوده و مرجع صلاحیت­دار قضایی رای به انحلال آنها نداده باشد.

نقل مطالب از رسانه­ ها و احزاب و گروه­های منحرف و مخالف اسلام (داخلی و خارجی) به منظور بررسی، تحقیق، نقد و رد مطالب بلامانع است.

صرف نقل آن قسمت از اخبار، مطالب یا تصاویر رسانه‌ها که موجب توقیف، لغو پروانه و یا پالایش (فیلتر) آنها گردیده است، ممنوع است. رسانه ­ها موظفند محل فعالیت خود را برای انتشار و دسترسی عموم در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهند.

مقالات مرتبط:

وکیل فروش مال غیر

وکیل مشارکت در ساخت

وکیل وصول مطالبات

وکیل دعاوی پیمانکاری

وکیل شهرداری

وکیل طلاق توافقی

وکیل اعاده دادرسی

وکیل خانواده

وکیل در شمال تهران

وکیل در الهیه

مشاوره وکیل تلفنی

وکیل شرب خمر

وکیل نفقه

وکیل ثبتی

وکیل انحصار وراثت

وکیل مهریه

وکیل کیفری

وکیل طلاق

وکیل تصرف عدوانی

وکیل ملکی

وکیل حقوقی

The post وکیل فرهنگ و رسانه appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *