ارث زن نصف ارث مرد

چرا ارث زن نصف ارث مرد است؟

ارث زن نصف ارث مرد بر چه اساسی است؟ دلیل این که ارث زن نصف ارث مرد باشد، چیست؟ مهمترین نکات در خصوص دلایل ارث زن نصف ارث مرد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص این که ارث زن نصف ارث مرد است چیست؟ چرا باید ارث زن نصف ارث مرد باشد؟ دلیل اسلام برای این که ارث زن نصف ارث مرد باشد چیست؟ چرا قانون ارث زن نصف ارث مرد دانسته است؟ آیا ارث زن نصف ارث مرد نشان از بی عدالتی نیست؟ منطق ارث زن نصف ارث مرد چیست؟

ارث زن نصف ارث مرد بر اساس شرع و قانون تعیین شده است. در کلام ساده تر شرع و قانون مشخص کرده است که زن یا دختر در طبقه یکسان از ارث با یک مرد یا پسر نصف او ارث می برد. به طور مثال یک برادر و خواهر با وجود این که در یک طبقه ارث می باشند، اما برادر از متوفی دو برابر خواهر خود ارث می برد. این موضوع همواره اختلافات خاصی را در جامعه ایجاد کرده است. برخی در جامعه معتقد هستند که این مسئله نشان از تبعیض جنسیتی قانون و شرع در خصوص زن و مرد است. در واقع ارث زن نصف ارث مرد را نشانی از کم اهمیت جلوه دادن زنان در جامعه می دانند. اما آیا چنین است؟

ما در این مقاله می خواهیم از جنبه های مختلفی این چرایی را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع می خواهیم بدانیم آیا قانون ارث زن نصف ارث مرد نشان دهنده تبعیض جنسیتی میان زن و مرد محسوب می شود؟ بسیاری از افرادی که در جامعه به این موضوع ایمان دارند، دلایل قانون و شرع را در این خصوص نمی دانند. از این رو در ادامه با این رویکرد که دلایل قانون و شرع را در خصوص این مسئله بشناسیم قصد داریم ارث زن نصف ارث مرد را مورد بررسی قرار دهیم. با ما در ادامه این مسیر همراه باشید.

ارث زن نصف ارث مرد (1)
ارث زن نصف ارث مرد (1)

ارث زن نصف ارث مرد از نظر بنیادی

پیش از آن که بخواهیم به مسئله ارث زن نصف ارث مرد از دیدگاه شرع و قانون بپردازیم بهتر است کمی از نظر بنیادی به مفهوم ارث نگاه کنیم.

زمانی که یک فرد در جامعه زندگی می کند از حقوق مختلفی برخوردار است. یکی از مهمترین این حقوق، حق مالکیت است. در واقع فرد به واسطه این حق می تواند مالکیت خود را بر اموال داشته باشد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که با مرگ وی، تمامی حقوق متعلق به او از جمله حق مالکیت از وی سلب می شود. بنابراین اموال بدون مالک باقی می ماند.

قانون بر اساس شرایط مشخص شده توسط شرع و همچنین مواردی که قانونگذار بیان کرده سعی در تعیین وارث و میزان سهم آن ها کرده است. به این مسئله انحصار وراثت گفته می شود. در انحصار وراثت میزان اموال مشخص می شود و همچنین در کنار آن تعیین می گردد که متوفی چه بدهی هایی داشته است. میزان بدهی ها و هزینه کفن و دفن از اموال وی کاسته می شود و مابقی اموال میان وراث مشخص شده تقسیم می گردد.

برای تقسیم و تعیین درصد سهم هر کدام از وراث قوانین مختلفی وجود دارد. طبقه ارث، نوع خویشاوندی و … از جمله این شرایط است. یکی از مهمترین شرایطی که در این بین وجود دارد زن یا مرد بودن است. در واقع اگر یک زن و یک مرد در یک طبقه ارث محسوب شوند، زن نیمی از سهم الارث مرد را به ارث می برد. فرض کنید دارایی های به جا مانده متوفی 60 میلیون تومان باشد. این فرد یک فرزند دختر و یک فرزند پسر دارد و این ها تنها وارثان وی شناخته می شود. فرزند پسر 40 میلیون و فرزند دختر 20 میلیون از این اموال را به ارث می برند. این چارچوب کلی است که در خصوص مسئله ارث و همچنین ارث زن نصف ارث مرد وجود دارد. حال در ادامه می خواهیم به چرایی این موضوع و دلایلی که قانون و شرع برای چنین تصمیم گیری در نظر گرفته است بیان کنیم. دلایلی که هر وکیل حقوقی به آن آگاهی دارد. در ادامه همراه ما باشید.

ارث زن نصف ارث مرد و دلایل آن

ارث زن نصف ارث مرد بر اساس قانون و شرع تعیین شده است. همانطور که گفتیم این قانونی است که مورد اختلاف بسیاری از افراد جامعه است. اما کمتر کسی در جامعه به دلایل قانون و شرع در این خصوص توجه دارد. در واقع بسیاری حتی این دلایل را نمی دانند و به آن اهمیتی نمی دهند.

در واقع مهمترین دلیلی که باعث شده است قانون و شرع ارث زن نصف ارث مرد قرار دهد، مسئولیت هایی است که بر عهده مرد قرار داده است. در کلام ساده تر مرد باید حق نفقه، حق مهریه و حق تامین زندگی زن را تامین و پرداخت کند. در واقع مرد مسئول اصلی اقتصاد یک خانواده در جامعه محسوب می شود.

بر اساس این استدلال حق ارث زن به عنوان یک پشتوانه مالی و سرمایه گذاری برای وی محسوب می شود، این در حالی است که حق ارث مرد عمدتا در مسیر گسترش شرایط اقتصادی خانواده و تامین معاش زندگی زن و فرزندان خود می شود. از این رو قانون حق بیشتری برای مرد در نظر گرفته است زیرا مسئولیت های سنگین تری برای او پیش بینی نموده.

به طور مثال برای یک مدیر در اداره ای مشخص حقوقی بیشتر از کارمندان او در نظر گرفته می شود. چرا که این مدیر مسئولیت های بیشتری را بر عهده دارد و باید در برابر بسیاری از اتفاقات پاسخگو باشد. این تفاوت در پرداخت حقوق لزوما به معنی تبعیض رفتاری نیست. بلکه بدین معنی است که قانونگذار سعی کرده است تا حدودی در برابر مسئولیت های سنگینی که در نظر گرفته امکان برون رفت و انجام بهتر این مسئولیت ها را نیز برای وی ایجاد کند.

اما در این خصوص همچنان اختلافات خاصی وجود دارد، بنابراین پیشنهاد ما این است برای این که بتوانید بهتر مسئله ارث زن نصف ارث مرد و چرایی آن را درک کنید از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان در این حوزه کمک بگیرید.

The post ارث زن نصف ارث مرد appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *