تقسیم ماترک چیست؟

تقسیم ماترک چیست؟

تقسیم ماترک چیست؟ تقسیم ماترک چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات تقسیم ماترک چیست؟ چه زمانی اقدام به تقسیم ماترک می شود؟ تقسیم ماترک شامل چه مواردی است؟ مهمترین نکاتی که در خصوص تقسیم ماترک وجود دارد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تقسیم ماترک چیست؟ چگونه می توان بهترین مسیر برای تقسیم ماترک را پیش گرفت؟ آیا برای تقسیم ماترک نیاز به دستور دادگاه است؟ مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص تقسیم ماترک چیست؟ شرایط و عوامل موثر در خصوص تقسیم ماترک چیست؟ فاکتورهای مربوط به تقسیم ماترک چیست؟

تقسیم ماترک یکی از روش های قانونی پیش بینی شده برای تقسیم اموال به جا مانده از متوفی میان وراث محسوب می شود. در واقع تقسیم ماترک به حالتی گفته می شود که به واسطه آن این امکان به وراث داده شده است که بتوانند بر اساس قانون، توافق و یا وصیت نامه اقدام به تقسیم اموال کنند.

اما مسئله ای که در این بین وجود دارد این است که تقسیم ماترک چه شرایطی دارد؟ در کلام ساده تر ما تحت چه شرایطی می توانیم از هر کدام از مسیرهای گفته شده برای تقسیم اموال متوفی اقدام کنیم؟ آیا مسائلی مانند بدهی و دیون می تواند در تقسیم ماترک تاثیرگذار باشد؟ این ها مهمترین سوالاتی است که ما در ادامه این مقاله می خواهیم به آن ها بپردازیم. مسئله ای که وجود دارد این است که همه چیز در این خصوص به مفهوم مهم ارث وابسته است. از این رو ما باید مفهوم ارث و وراثت را بشناسیم و سعی کنیم بر اساس آن سایر عناصر را بشناسیم. با ما در ادامه این مقاله همراه بمانید.

تقسیم ماترک چیست؟
تقسیم ماترک چیست؟

تقسیم ماترک و بررسی چند مفهوم

تقسیم ماترک مفهومی است که به صورت مستقیم به مسئله ارث وابسته است. از این رو برای درک چارچوب های مربوط به این عنصر باید مسئله ارث را مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی بر اساس قانون هر فردی که در جامعه زندگی می کند از حقوقی خاصی بهره مند است. در کلام ساده تر هر وکیل حقوقی می داند که انسان به واسطه تولد در جامعه می تواند از حقوق مختلفی استفاده کند. یکی از مهمترین این حقوق، حق مالکیت است. در واقع به جز در شرایط خاص قانونی هیچ نهاد یا فردی نمی تواند این حق را از افراد بگیرد. بنابراین یک فرد تا زمانی که بمیرد می تواند مالک اموال خود باشد. اما مسئله ای که وجود دارد با مرگ فرد تمامی حقوق از وی سلب می شود. بنابراین کاملا منطقی است که به واسطه مرگ، حق مالکیت از فرد گرفته می شود.

از این رو با مرگ فرد اموال و دارایی های وی بدون مالک باقی می ماند. اینجاست که قانون بر اساس مسائل شرعی و فقهی تصمیم گیری هایی در خصوص اموال به جا مانده از فرد می کند. این مسئله تحت عنوان انحصار وراثت مطرح می شود. در انحصار وراثت مشخص می شود که هر کدام از وراث چند درصد از اموال را به دست می آورند. همچنین در این مسیر مسائلی مانند مهریه، دیون و بدهی ها مطرح می شود.

نکته دیگری که باید بدانید این است که ماترک به تمام اموال و بدهی هایی گفته می شود که از متوفی به جا می ماند. در کلام ساده تر ماترک شامل اموال منقول، غیر منقول، سرمایه های نقدی و تمام دارایی هایی است که از متوفی می ماند. از طرف دیگر دیون و بدهی ها نیز در دسته ماترک محسوب می شود. از این رو کاملا مشخص است که در تقسیم ماترک نه تنها اموال به جا مانده از متوفی بلکه دیون و بدهی ها نیز مورد بررسی قرار می گیرد و می تواند به صورت مستقیم در این مسئله تاثیرگذار باشد. این نکته بسیار مهمی است که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به آن آگاه است. حال در ادامه می خواهیم به صورت جدی تر در خصوص تقسیم ماترک و شرایط مربوط به آن به خصوص از طریق قانون آشنا شویم.

تقسیم ماترک از مسیر قانون

همانطور که گفتیم تقسیم ماترک می تواند به شکل توافقی بین وراث و یا بر اساس وصیت نامه صورت بگیرد. اما چیزی که ما در ادامه به آن خواهیم پرداخت مسیر حقوقی آن است که از طریق دادگاه صورت می گیرد. در واقع در صورتی که بین وراث اختلافی وجود داشته باشد و یا نیاز به تقسیم ماترک توسط قانون وجود داشته باشد استفاده از مسیر دادگاه تنها مسیر محسوب می شود.

اولین گام در این مسیر مشخص کردن دارایی ها و تمام اموال متوفی و همچنین تمامی بدهی های وی است. اگر وراث در این خصوص توافق نظر داشته باشند دادگاه بر اساس آن تصمیم گیری را انجام می دهد. اما اگر یکی از وراث غایب باشد و یا دارای اهلیت لازم نباشد و یا اگر بین وراث در این خصوص اختلاف نظری وجود داشته باشد دادگاه دستور به تحریر ترکه می دهد.

در تحریر ترکه تمامی اموال منقول و غیر منقول و تمام دارایی های فرد نوشته می شود. همچنین در این نوشته از دیون فرد نیز عنوان می شود. بدین ترتیب دادگاه و قانون می داند که متوفی دارای چه اموال و چه بدهی هایی است. در گام بعدی تمامی بدهی ها از جمله مهریه و هزینه کفن و دفن از دارایی های فرد کسر می شود. همچنین اگر فرد وصیتی در خصوص اموال خود کرده باشد به اندازه یک سوم از دارایی های فرد توسط این وصیت تقسیم می شود. باقی مانده اموال بعد از این جریان است که وارد مرحله تقسیم ماترک می شود.

نکته ای که وجود دارد این است که در تقسیم ماترک باید وراث مشخص شود. وراث از خویشان سببی و نسبی انتخاب می شود. خویشان سببی کسانی هستند که بر اساس عقودی مانند نکاح با فرد خویشاوند شده باشند و خویشان سببی بر اساس تولد خویشاوندی دارند. دادگاه بر اساس شرایط و قوانین مشخص اقدام به تعیین وراث و میزان سهم آن ها می کند. با مشخص شدن وراث و سهم آن ها در کنار مشخص شدن اموال قابل تقسیم مسئله تقسیم ماترک صورت می گیرد. توجه داشته باشید که این مسئله پیچیدگی های خاص خودش را دارد. از این رو بهتر است در این مسیر حتما از یک وکیل یا مشاور حقوقی مجرب استفاده کنید.

The post تقسیم ماترک چیست؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *