ارث مرد از زن

ارث مرد از زن بر اساس قانون

ارث مرد از زن چه شرایطی دارد؟ ارث مرد از زن چگونه است؟ مهمترین نکات مربوط به ارث مرد از زن چیست؟ چه زمانی امکان ارث مرد از زن وجود دارد؟ شرط ارث مرد از زن چیست؟ میزان ارث مرد از زن چقدر است؟ ارث مرد از زن در صورت نبود فرزند چقدر است؟ ارث مرد از زن در صورت وجود فرزند چقدر است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ارث مرد از زن چیست؟ مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص ارث مرد از زن چیست؟ آیا امکان ارث مرد از زن وجود دارد؟

ارث مرد از زن یکی از شرایطی است که در مسیر انحصار وراثت پیش بینی شده است. بر اساس این مفهوم امکان ارث بردن مرد بعد از فوت زن پیش بینی شده است. حال نکته ای که وجود دارد این است که شرایط این نوع انحصار وراثت چیست. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که زوج و زوجه بر اساس قانون خویشاوند سببی یک دیگر محسوب می شوند. از این رو این اجازه بر اساس قانون و شرع به آن ها داده شده است که از یک دیگر سهم الارث داشته باشند. بنابراین کاملا مشخص است که امکان ارث مرد از زن وجود دارد.

ما در ادامه می خواهیم بدانیم قانون چه شرایطی در خصوص ارث مرد از زن در نظر گرفته است. آیا امکان ارث مرد از زن وجود دارد؟ چگونه زوج می تواند از این امکان استفاده کند؟ شرایط انحصار وراثت برای مرد چگونه است؟ آیا روابط نسبی مانند زنده بودن پدر یا مادر متوفی و یا داشتن فرزندان می تواند تاثیری در این مسئله داشته باشد یا خیر؟ در ادامه سعی ما بر این است که بتوانیم به این دست از سوالات پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

ارث مرد از زن (1)
ارث مرد از زن (1)

ارث مرد از زن از نظر بنیادی

ارث مرد از زن بر اساس چارچوب و مفهوم ارث قابل بررسی است. بنابراین برای درک بهتر این مسئله ما باید با مفهوم و چارچوب ارث را به درستی بشناسیم. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که بر اساس مفهوم ارث تعیین می شود که چه کسانی به عنوان مسئول و مالک ماترک متوفی شناخته می شود.

ماترک بدین معنی است که متوفی چه اموال و دارایی ها و البته چه بدهی هایی دارد. وارث در صورت قبول ماترک موظف به قبول اموال و بدهی های متوفی است. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص ارث وجود دارد. در واقع بر خلاف تصور ارث تنها رسیدگی به اموال و دارایی های متوفی نیست. بلکه باید بدهی های متوفی نیز از اموال وی پرداخت شود. وارث مکلف به رسیدگی به این امور است. این مسئله ای است که در خصوص ارث مرد از زن وجود دارد.

نکته و مفهوم مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که در خصوص ارث مفهوم خویشاوندی یک عنصر مهم شناخته می شود. بر اساس قانون و فقه دو نوع خویشاوند وجود دارد. دسته از این افراد سببی و دسته ای دیگر نسبی گفته می شود. اقوام سببی به افرادی گفته می شود که به سبب یک عقد یا قرارداد خویشاوند محسوب می شود. زن و شوهر از جمله مهمترین اقوام سببی شناخته می شوند. اما اقوام نسبی بر اساس تولد ایجاد می شود و انتخاب یا رد آن در اختیار فرد نیست. پدر یا مادر، برادر یا خواهر و … از جمله اقوام نسبی شناخته می شود.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که روابطی مانند فرزندخواندگی، نامادری و … تحت عنوان خویشاوند شناخته نمی شوند. یعنی هیچ رابطه سببی یا نسبی بین این افراد وجود ندارد. بنابراین این افراد ارثی از یک دیگر نمی برند و همچنین مانع ارث هیچ کدام یک از افراد تحت عنوان وارث نخواهند شد. این نکته بسیار مهمی است که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به آن آگاه است.

شرایط ارث مرد از زن

همانطور که گفتیم ارث مرد از زن بر اساس قانون امکان پذیر است. همچنین بیان کردیم زن و شوهر تحت عنوان خویشان سببی شناخته میشود. بنابراین هیچ مرتبه ارثی برای آن در نظر گرفته نمی شود. نکته ای که وجود دارد این است که وجود فرزند و یا نبود فرزند تاثیر مستقیم در خصوص ارث مرد از زن دارد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که یکی از مهمترین شرایط و قوانین ارث مرد از زن این است که رابطه نکاح بین زن و شوهر باید دائمی و ثبت شده باشد. در سایر موارد به صورت قانونی و عمومی رابطه وراثتی بین زن و شوهر وجود ندارد.

در صورتی که زن و شوهر دارای فرزند باشند، شوهر یک چهارم از اموال منقول و ارزش اموال غیر منقول را به ارث می برد. در صورتی که زن و شوهر فرزندی نداشته باشند این سهم الارث به یک دوم افزایش پیدا می کند. توجه داشته باشید در خصوص ارث بردن زن از مرد با وجود فرزند یک هشتم و بدون حضور فرزند یک چهارم خواهد بود.

همچنین توجه داشته باشید در صورتی که زن و شوهر از یک دیگر طلاق گرفته باشند در صورتی که طلاق ان ها را رجعی محسوب شود، در صورتی که زن پیش از اتمام مدت عده فوت کند شوهر امکان دریافت ارث از وی را خواهد داشت. این موضوع به صورت عکس نیز وجود دارد. در کلام ساده تر در صورتی که طلاق زن و شوهر رجعی باشد زن می تواند پیش از اتمام مدت عده نسبت به دریافت سهم الارث خود اقدام کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

مسئله ای که وجود دارد این است که مسائل مربوط به ارث و شرایط آن نسبتا پیچیده و سخت است. به طور مثال در خصوص روابط نسبی و تقدم یا تاخر آن به روابط سببی همواره چالش های مختلفی وجود داشته و دارد. از این روست که پیشنهاد می شود در این مسیر حتما از یک وکیل حقوقی مجرب و با تجربه استفاده شود. این وکیل بر اساس تجربه کاری که دارد می داند بهترین مسیر و ساده ترین مسیر برای رسیدن به هدف مورد نظر چیست.

The post ارث مرد از زن appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *