تحریر ترکه چیست؟

تحریر ترکه چیست؟

تحریر ترکه به چه معنی است؟ در چه شرایطی از تحریر ترکه استفاده می شود؟ مهمترین عناصر در تحریر ترکه چیست؟ چه زمانی از تحریر ترکه استفاده می شود؟ آیا تحریر ترکه ضروری است؟ چه مواردی در تحریر ترکه قید می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تحریر ترکه چیست؟ تحریر ترکه چه کارکردی دارد؟ تحریر ترکه توسط کدام نهاد صادر می شود؟ برای گرفتن تحریر ترکه باید به کجا مراجعه کرد؟ مهمترین شرایط مربوط به تحریر ترکه چیست؟

تحریر ترکه یکی از ابزارهای مهم قانونی در جهت تعیین وضعیت ترکه است. بر اساس قانون، تحریر ترکه برای تقسیم ترکه ضرورتی ندارد. مگر این که یکی از وراث نسبت به رد ترکه اقدام کرده باشد و یا این که ابهامی در خصوص ترکه وجود داشته باشد. بنابراین به جز در شرایط خاص و تعریف شده قانونی الزامی قانونی برای تحریر ترکه وجود ندارد.

حال در ادامه به این سوال خواهیم پرداخت که تحریر ترکه چه کارکردی دارد و در چه زمان هایی استفاده از آن ضروری است. در کلام ساده تر اگر بخواهیم بیان کنیم، می خواهیم بدانیم که چه شرایطی برای تقسیم ترکه وجود دارد و زمانی که یکی از وراث اقدام به درخواست تحریر ترکه می کند چه روند قانونی طی خواهد شد؟ این ها مهمترین سوالات و نکاتی است که در این خصوص وجود دارد. با ما در ادامه همراه باشید.

تحریر ترکه چیست؟ (1)
تحریر ترکه چیست؟ (1)

تحریر ترکه و نگاه به مفاهیم بنیادی

تحریر ترکه را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با برخی از مفاهیم مربوط به این مسئله آشنا شویم. مسلما مهمترین و پایه ای ترین مفهومی که در این بین وجود دارد مسئله ارث است. در واقع تحریر ترکه را می توان یکی از ابزارهایی دانست که در مسیر مفهوم و عنصر ارث قرار دارد. بنابراین با شناخت چارچوب های قانونی ارث می توان روند کلی تحریر ماترک را متوجه شد.

به طور کلی ارث از جمله قوانین حسبی محسوب می شود. در کلام ساده تر برخی از قوانین مربوط به احوال شخصی افراد و زندگی فردی آن ها است. بر اساس اصل قانون اساسی در قانونگذار در امور حسبی و شخصی باید بر اساس یکی از ادیان 5 گانه ای که در ایران مورد قبول واقع شده است عمل کند. بنابراین مسئله ارث بر اساس قانون اساسی باید برای مسلمانان بر اساس قانون اسلام و برای پیروان دیگر ادیان بر اساس رهنمودهای دینی خودشان تصمیم گیری شود.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که با توجه به مسائل متعدد مسئله ارث تبدیل به یک مسئله عمومی در جامعه شده است. به طور کلی همه افرادی که در جامعه زندگی می کنند از حقوقی برخوردار هستند که یکی از مهمترین این حقوق، حق مالکیت است. این حق تا زمان مرگ همراه با فرد خواهد بود. اما بعد از مرگ قانون موظف است اموال و بدهی های به جا مانده از متوفی را مورد بررسی قرار دهند و برای آن ها سرپرست و مالک تعیین کند.

یک وکیل حقوقی به خوبی می داند، عنوان ماترک به سرمایه های مثبت و منفی وی گفته می شود. یعنی اموال به جا مانده از متوفی و همچنین بدهی هایی که وی دارد تحت عنوان ماترک در قانون عنوان شده است. بنابراین مهمترین نکته ای که در خصوص تحریر ترکه وجود دارد این است که عناصری مانند بدهی نیز در آن قید خواهد شد. در کلام ساده تر تحریر ترکه نوعی شبیه به ترازنامه مالی است که بر اساس آن وضعیت مشخصی از اموال و بدهی های به جا مانده از متوفی به دست می آید.

تحریر ترکه و تعریف آن

تحریر ترکه مفهومی است که به صورت مستقیم به عنوان ترکه وابسته است. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که ماترک هر چیزی است که به صورت مال و بدهی از متوفی باقی می ماند. وارث می تواند سه رفتار نسبت به ترکه داشته باشد. حالت اول قبول ترکه است. یعنی همه موارد مربوط به ترکه ( مثبت و منفی ) را قبول می کند. رفتار بعدی قبول مشروط ترکه است. در این حالت وارث به شرط تحریر ترکه و مشخص شدن رسمی تمامی اجزای ترکه، ما ترک را قبول می کند.

حالت دیگر رد ترکه است. بدین ترتیب وارث از پذیرش اموال و بدهی های به جا مانده از متوفی سر باز می زند. توجه داشته باشید که وارث امکان انتخاب ماترک مثبت و منفی و جداسازی آن را ندارد. قبول یا رد ماترک، مشمول تمامی اجزای آن می شود.

در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که تحریر ترکه این امکان را در اختیار قانون و وراث قرار می دهد که وضعیت ماترک را به شکل دقیق روشن کند. در واقع با تحریر ترکه مشخص می شود که متوفی چه اموال و بدهی هایی داشته است. از طرف دیگر بر این اساس هیچ کدام یک از وراث امکان نقل و انتقال اموال داخل این گزارش رسمی را نخواهند داشت.

تحریر ترکه چیست؟ (1)
تحریر ترکه چیست؟ (1)

شرایط تحریر ترکه

تحریر ترکه به عنوان یک الزام قانونی در بسیاری از موارد شناخته نشده است. در کلام ساده تر اگر وراث با یک دیگر توافق داشته باشند و به اتفاق در خصوص ماترک به نتیجه ای مشخص برسند، قانون نیز به این اتفاق رای احترام می گذارد. اما اگر یکی از وراث اقدام به رد ترکه کند، قانون طرفین را مکلف به تحریر ترکه می کند.

همچنین هر کدام از وراث یا نماینده قانونی متوفی می تواند نسبت به این کار اقدام کند. البته اگر یکی از وراث محجور یا غایب باشد قانون وراث را مکلف به تحریر ترکه می کند. همچنین اگر متوفی از تبعه خارجی باشد قانونگذار به واسطه شورای حل اختلاف الزامی برای تحریر ترکه ایجاد می کند. این ها مهمترین نکاتی است که در خصوص این مسئله وجود دارد.

اما تحریر ماترک ویژگی های دیگری نیز دارد. در واقع برای این کار لازم است در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی شود، بازرسی تعیین شود و صورت مجلس رسمی برای این کار آماده گردد. همه این موارد به خوبی نشان می دهد که در این مسیر بهتر است از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان کمک بگیریم. این کار می تواند نتیجه بهتر و البته سریع تری داشته باشد.

The post تحریر ترکه چیست؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *