ازدواج شخص مجنون در قانون

ازدواج شخص مجنون در قانون

ازدواج شخص مجنون چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات ازدواج شخص مجنون چیست؟ قانون چه نظری در خصوص ازدواج شخص مجنون دارد؟ ازدواج شخص مجنون مشمول چه شرایطی است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ازدواج شخص مجنون چیست؟ آیا ازدواج شخص مجنون ممکن است؟ ازدواج شخص مجنون چه زمانی اجرایی می شود؟ ازدواج شخص مجنون ادواری یا مجنون دائم چه فرقی می کند؟ آیا رضایت قیم برای ازدواج شخص مجنون لازم است؟

ازدواج شخص مجنون به صورت عادی ممکن نیست. مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا در ازدواج یا نکاح داشتن قصد و نیت فرد و همچنین آزادی اراده و عمل او به عنوان یک اصل شناخته می شود. بر این اساس می توان حدس زد با توجه به این مسئله که فرد درگیر جنون توانایی تصمیم گیری و اراده عمل نداشته ازدواج و نکاح او نیز ممکن نیست. حتی در صورتی که ازدواجی صورت گرفته باشد و ثابت شود که در زمان ازدواج فرد دچار جنون بوده، این ازدواج باطل محسوب می شود. با این حال ازدواج شخص مجنون شرایط و نکات خاصی دارد. حتی شاید برای شما جالب باشد بدانید که ازدواج شخص مجنون در شرایط خاصی امکان پذیر است. این ها همه نکاتی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

ازدواج شخص مجنون در قانون (3)
ازدواج شخص مجنون در قانون (3)

ازدواج شخص مجنون و نگاه به مفهوم نکاح

قبل از این که بخواهیم به صورت مستقیم از ازدواج شخص مجنون صحبت کنیم، بهتر است کمی مفهوم نکاح را متوجه شویم. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که ازدواج شخص مجنون زمانی کامل قابل فهم و درک است که اساسا بتوانیم نکاح را از دید قانون ببینیم.

به طور کلی یک وکیل حقوقی به خوبی می داند که نکاح در قانون همانند یک قرارداد است. در کلام ساده تر نکاح در قانون نوعی قرارداد محسوب می شود. این قرارداد مشخص می کند که هر کدام از طرفین چه در خصوص زندگی مشترک خود چه تعهداتی را بر عهده می گیرند و در این زندگی چه وظیفه هایی بر عهده دارند. تمام مسائل حقوقی و قانونی در این خصوص همگی به این قرارداد وابسته است.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا با قرارداد خواندن نکاح به این نتیجه بسیار مهم می رسیم که نکاح باید تا حدودی از قوانین قراردادها پیروی کند. بنابراین انعقاد نکاح باید بر اساس شرایط صحت قرارداد صورت بگیرد. یکی از مهمترین شرایط صحت عمومی هر قراردادی اهلیت داشتن طرفین است. اهلیت بدین معنی است که طرفین دارای رشد، بلوغ و عقل باشند. بنابراین زمانی که مسئله ای تحت عنوان ازدواج شخص مجنون مطرح می شود بدین معنی است که این فرد اهلیت لازم برای برقراری این قرارداد را ندارد. بدین ترتیب به سادگی می توان گفت که این ازدواج امکان پذیر نیست و حتی اگر صیغه ای خوانده شده باشد نیز این محرمیت باطل خواهد بود. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص ازدواج شخص مجنون به آن توجه داشته باشیم. اما همانطور که گفتیم ازدواج شخص مجنون از شرایط خاصی نیز پیروی می کند. این شرایط حتی این اجازه را می دهد که در برخی مواقع امکان ازدواج شخص مجنون نیز فراهم شود. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

ازدواج شخص مجنون در شرایط خاص

ازدواج شخص مجنون همانطور که گفته شد غیر ممکن است. در کلام ساده تر با توجه به این مسئله که شخص مجنون اهلیت لازم برای انعقاد هیچ قراردادی از جمله قرارداد نکاح را ندارد، مسلما نمی توان ازدواجی برای این شخص در نظر گرفت. اما با توجه به شرایط مختلف اجتماعی و بهداشتی، گاهی ممکن است پزشک ازدواج را برای شخص مجنون مناسب بداند. در واقع ممکن است پزشک تایید کند که ازدواج برای این شخص می تواند مفید باشد و یا باعث شود که حال او رو به بهبود برود. از این رو قانون به ولی یا قیم این شخص اجازه می دهد که بتواند برای فرد مجنون عقدی ترتیب دهد. به نوعی در ازدواج شخص مجنون اگر پزشک دستور مستقیم و قابل تایید داده باشد، قیم می تواند به حکم دادگاه نسبت به نکاح این فرد اقدام کند.

توجه داشته باشید که در این قرارداد تمام مسئولیت ها همچنان بر عهده قیم و ولی مجنون خواهد بود. از طرف دیگر داشتن رضایت فرد مقابل نیز شرط اساسی این نکاح محسوب می شود. بنابراین در چنین شرایطی امکان ازدواج شخص مجنون ایجاد می شود. توجه داشته باشید که شرط اصلی این مسئله صدور دستور پزشک ( از پزشکی قانونی ) و همچنین قبول ولی یا قیم وی است. در صورتی که این شرایط ایجاد شود مجنون می تواند ازدواج داشته باشد.

ازدواج شخص مجنون در قانون (4)
ازدواج شخص مجنون در قانون (4)

ازدواج شخص مجنون ادواری

ازدواج شخص مجنون دائم را در بالا مورد بررسی قرار دادیم. مجنون دائم فردی است که به صورت مکرر دچار جنون می شود و به نوعی می توان گفت که همواره در این حالت و وضعیت قرار دارد. اما نوع دیگری از جنون وجود دارد که به آن جنون ادواری گفته می شود. در واقع برخی از افراد هستند که به صورت دوره ای و در زمان های خاص درگیر جنون می شوند. معمولا این دوره ها کوتاه یا محدود است. به طور مثال فرد برای چند ساعت دچار جنون می شود. به چنین حالتی جنون ادواری گفته می شود.

مسئله ای که وجود دارد این است که فردی که درگیر جنون ادواری است می تواند بدون نیاز به قیم و ولی ازدواج کند. اما دو نکته بسیار مهم در این بین وجود دارد. اول این که باید ثابت شود در زمان نکاح وی حالت طبیعی و عادی خود را دارد و دچار جنون نشده است. شرط دوم این است که فرد مقابل نیز از وضعیت جنون وی آگاه باشد. در صورتی که طرف مقابل از این مسئله بی اطلاع باشد این نکاح می تواند بر اساس حکم تدلیس یا فریب در ازدواج باطل اعلام شود. این نکته ای است که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان نیز به خوبی به آن آگاه است. این ها تمام نکاتی بود که در خصوص ازدواج شخص مجنون چه به صورت دائم و چه به صورت ادواری لازم بود که بیان شود. شما می توانید به کمک یک وکیل مجرب اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست بیاورید.

The post ازدواج شخص مجنون در قانون appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *